Design Sprint 2021 – Opiskelijat kehittämään kaupunkitilaa Lahdessa

Report this content

Sitowise on yksi Euroopan ympäristöpääkaupunki Lahden vuoden 2021 pääyhteistyökumppaneista. Koko vuoden jatkuvan kumppanuuden tavoitteena on yhdistää kaupunkien, kuntien ja yritysten voimat kestävämmän kaupunkikehityksen mahdollistamiseksi ja toteuttamiseksi.

Osana Sitowisen ja Lahden ympäristöpääkaupunkivuoden yhteistyötä Sitowise järjestää ensi viikolla Lahti Green Design Week -tapahtumaviikon yhteydessä 3.-4.5. Design Sprint -haastekilpailun, jonka aiheena on kaupunkitila ja sen kehittäminen.

Design Sprint 2021 – Blockupy on kaksipäiväinen intensiivinen haastetapahtuma, jonka aikana opiskelijat kehittävät annettuun suunnitteluhaasteeseen ratkaisuehdotuksen. Tapahtuman aikana 3.-4. toukokuuta edetään tehtävänannosta palkitsemiseen.

Ratkaisuja tyhjien kaupallisten tilojen hyödyntämiseen

Tämän vuoden haasteen antaa ympäristöpääkaupunki Lahti ja se liittyy tyhjillään olevien kaupallisten tilojen hyödyntämiseen.

Kaupungistuminen muuttaa kaupan rakenteita ja kivijalkakauppojen tulevaisuus sekä keskustojen elinvoimaisuus puhututtavat valtakunnallisesti. Vaikka Lahti kuuluu niihin harvoihin kaupunkikeskustoihin, joissa elinvoima on jatkanut loivaa nousuaan viime vuosina, kehitetään sitä aktiivisesti. Tapahtuma järjestetäänkin yhdessä ympäristöpääkaupunkisäätiön sekä Lahden keskustan kehittämisyhdistys Lahti City ry:n kanssa.

Uuden oppimista sekä innovatiivisia ja tasokkaita ratkaisuja etäoloissakin

Haastetapahtumaan haki mukaan 11 opiskelijatiimiä, joista annettua haastetta ratkaisemaan valittiin hakemusten perusteella kuusi. Mukaan valittuja tiimejä yhdistää kiinnostus kestävään suunnitteluun sekä uuden oppimiseen ja vahva halu haastaa itseään ja osaamistaan. Haastekilpailuun osallistuminen nähdäänkin hyvänä tapana testata ja kehittää opinnoissa kartutettua osaamista käytännössä.

– Olemme kiinnostuneita osallistumaan uusiin projekteihin sekä kilpailuihin, jotta saisimme lisää kokemusta suunnittelutyöstä. Haluamme kaikki kehittyä muotoilijoina, ja koemme että tämä on loistava mahdollisuus näyttää omaa osaamista. Käytännön kokemus alalta ja näkökulmien vaihtaminen on todella arvokasta, ja opiskelijana on hyvä päästä kokemaan suunnittelua käytännön kautta, kertoo tiiminsä kanssa kilpailuun osallistuva opiskelija Ida Gröndahl LAB-ammattikorkeakoulusta.

Design Sprint -haastekilpailu järjestetään jo neljättä kertaa. – Kilpailu on aina yllättänyt opiskelijoiden innovatiivisilla konsepteilla annettuun haasteeseen. Tiimeistä huokuu ennakkoluuloton asenne ja innostuneisuus ratkaisujen kehittämisessä, iloitsee Matias Halmeenmäki, joka vastaa Design Sprint -kilpailun toteutuksesta ja työskentelee Sitowisessä kaupunkisuunnittelussa vanhempana suunnittelijana.

Tänä vuonna tilaisuus pidetään täysin etätyöskentelynä, mikä tuo kilpailuun aiemmasta poikkeavan tavan toimia. – Pandemia-aikana etäyhteistyövälineet ja -tavat ovat kehittyneet vauhdilla ja osittain vakiintuneetkin, joten uskon, että tiimien työskentely tulee olemaan sujuvaa ja konseptit tasokkaita tälläkin kertaa, Halmeenmäki ennakoi.

Opiskelijatiimien ratkaisuehdotukset kuullaan avoimessa online-tilaisuudessa

Design Sprint 2021 -haastekilpailun päätöstilaisuus järjestetään kaikille avoimena online-tilaisuutena Microsoft Teams -sovelluksen kautta tiistaina 4.5. klo 16-18.30. Tilaisuuden aikana opiskelijatiimit esittävät omat ratkaisuehdotuksensa annettuun suunnitteluhaasteeseen ja tuomaristo valitsee kilpailun voittajat.

Lisätietoja ja osallistumislinkki Design Sprint 2021 -päätöstilaisuuteen kilpailun kotisivulla.

Lisätiedot:
Matias Halmeenmäki