Korjausrakentamisen päästöistä ainutlaatuista tietoa

Kaupunkien korjausrakentamisesta aiheutuvien päästöjen merkitystä tarkasteltiin uudenlaisessa kehityshankkeessa.

Rakennuksista ja rakentamisesta arvioidaan aiheutuvan noin kolmannes koko Suomen kasvihuonekaasupäästöistä, kerrotaan Rakennusteollisuuden laatimassa vähähiilisyyden tiekartassa. Rakennetun ympäristön hiilijalanjälki on siis valtava ja sen merkitys ilmastonmuutoksen torjunnassa ratkaiseva.

Rakentamisesta aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä on kuntatasolla tarkasteltu aikaisemminkin osana Kulma-mallilla toteutettua kulutuksen päästölaskentaa, kun uudisrakennusten, siltojen sekä katujen ja teiden rakentamisesta aiheutuneet päästöt julkaistiin keväällä 2023.

Korjausrakentamisen päästöjä ei kuitenkaan ole aikaisemmin pystytty arvioimaan, vaikka näiden merkityksen päästöjen kannalta on arvioitu olevan huomattava. Kansallista tilastoa toteutetuista korjausrakennushankkeista ei ole saatavilla, joten ratkaisua päästölaskentaan lähdettiin hakemaan Helsingin, Tampereen, Turun ja Sitowisen yhteishankkeessa kaupunkien rakennusvalvonnan rakennuslupatiedoista.

Tiedot laskentaa varten kerättiin lupatietojen toimenpidekuvausten pohjalta tekoälyä hyödyntäen. Korjaustoimenpiteistä tunnistettiin taulukossa esitetyt toimenpidetyypit, joille määriteltiin päästökertoimet perustuen kokemusperäisiin arvoihin toimenpiteen vaatimista suoritteista ja materiaaleista, sekä näihin pohjautuvista päästöarvioista.

"Laskennan tulokset ovat erittäin mielenkiintoisia ja vahvistavat arvion siitä, että korjausrakentamisen päästöillä on merkittävä rooli rakentamisen ja yhteenlaskettujen kulutuksen päästöjen osalta. Mukana olleissa kaupungeissa korjausrakentamisen päästöjen osuus kaikista rakentamisen päästöistä vaihteli noin 55 prosentista hieman yli 60 prosenttiin," kertoo Emma Liljeström Sitowiseltä.

Eri kaupunkien välillä korostuivat erityyppiset korjausrakentamisen toimenpiteet. Tampereella julkisivuremontit sekä sisäilma- ja kosteustekniset korjaukset erottuivat päästöjen osalta muista korjaustoimenpiteistä, kun taas Turussa putkiremontit erottuvat verrattaessa muiden kaupunkien päästöihin. Helsingissä asukaskohtaiset korjausrakentamisen päästöt olivat jonkin verran muita kaupunkeja pienemmät.

"Vuosittaista vaihtelua korjausrakentamisen päästöjen osalta olisi mielenkiintoista seurata jatkossa. Myös analyysit kaupunkien rakennuskannan erityispiirteistä sekä iästä voisivat tuoda mielenkiintoista lisää tulosten tulkintaan," pohtii Liljeström.

Hankkeessa tarkasteltiin lisäksi myös joukkoliikenteen päästöjä sekä kaupunkiorganisaation hankinnoista aiheutuvia päästöjä. Joukkoliikenteen päästölaskenta perustui kaupunkien joukkoliikenteestä vastaavilta yhtiöiltä saatuihin tietoihin ja hankintojen päästölaskenta kaupunkien ostolaskudataan.

Kulutuksen päästöjen arviointiin kehitettyä Kulma-mallia on pyritty koko sen olemassaolon ajan kehittämään ja tarkentamaan. Hankkeeseen osallistuneiden kaupunkien avulla on saatu taas hiukan aikaisempaa kattavampi kuva kaupunkien ja kaupunkilaisten toiminnasta aiheutuvista kasvihuonekaasupäästöistä. Kehitystyö jatkuu jälleen syksyllä 2024 käynnistyvässä hankkeessa.

Uutinen ja kulutuksen kaaviot: Korjausrakentamisen päästöistä ainutlaatuista tietoa | Sitowise

Median yhteydenotot
mediadesk@sitowise.com

Sitowise on pohjoismainen rakennetun ympäristön asiantuntija- ja digitalo. Suunnittelu- ja konsultointiosaamisemme mahdollistaa vastuullisemman ja älykkäämmän kaupunkikehityksen ja sujuvamman liikkumisen. Sitowise tarjoaa palveluita Suomessa ja Ruotsissa liittyen kiinteistöihin ja rakennuksiin, infrastruktuuriin ja digitaalisiin ratkaisuihin. Globaalit megatrendit tuovat mukanaan valtavia muutoksia, jotka vaativat rakennetun ympäristön älykkyyden uudelleenmäärittelemistä – tähän viittaa visiomme Redefining Smartness in Cities. Konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 204 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 2 200 asiantuntijaa. Sitowise Group Oyj on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalla kaupankäyntitunnuksella SITOWS.