• Sitowise/

Sisäpiiritieto, tulosvaroitus: Sitowise laskee vuoden 2024 liikevaihtoa ja oikaistua EBITA-marginaalia (%) koskevaa ohjeistustaan ja julkaisee ennakkotietoja toisesta vuosineljänneksestä

Sitowise Group Oyj Pörssitiedote 31.7.2024 klo 19.15

Sitowise laskee koko vuoden liikevaihtoa ja oikaistua EBITA-marginaalia (%) koskevaa ohjeistustaan Ruotsin liiketoiminta-alueen odotettua merkittävästi heikomman toisen vuosineljänneksen kehityksen ja loppuvuoden näkymän sekä Suomen ja Ruotsin rakennusmarkkinoiden käänteen viivästymisen vuoksi.

Uusi ohjeistus:

Sitowise-konsernin liikevaihdon odotetaan laskevan vuonna 2024 Talo-liiketoiminnan laskun sekä Ruotsin liiketoiminnan heikentyneen toisen vuosipuoliskon kasvunäkymän vuoksi. Vuoden 2024 oikaistun EBITA-marginaalin (%) odotetaan olevan alempi kuin vuonna 2023.

Aiempi ohjeistus (annettu 27.2.2024 ja toistettu 8.5.2024):

Sitowise-konsernin liikevaihdon odotetaan laskevan hieman vuonna 2024 Talo-liiketoiminnan laskun vuoksi. Vuoden 2024 oikaistun EBITA-marginaalin (%) odotetaan olevan samalla tasolla kuin vuonna 2023 tai parempi.

Tausta ohjeistusmuutokselle

Sitowisen Infra- ja Digitaaliset ratkaisut -liiketoiminta-alueiden vahva kehitys jatkui vuoden toisella neljänneksellä. Nämä liiketoiminta-alueet edustavat noin puolta konsernin liiketoiminnasta, ja niiden näkymät ovat edelleen hyvät.

Konsernin toisen vuosineljänneksen liikevaihtokehitystä ja kannattavuutta painoi erityisesti Ruotsin liiketoiminta-alueen odotettua merkittävästi heikompi kehitys, joka oli seurausta tietyistä projektiylityksistä sekä riittämättömästä työmäärästä. Työmäärään vaikutti epäsuotuisasti saatujen tilausten pysyminen matalalla tasolla sekä tiettyjen projektialoitusten siirtyminen eteenpäin. Lomautusmahdollisuuden puuttuessa sopeutustoimet vievät enemmän aikaa Ruotsissa. Haasteiden odotetaan jatkuvan Ruotsin liiketoiminnassa toiselle vuosipuoliskolle, koska liiketoiminta-alueen tilauskanta on riittämättömällä tasolla.

Keskuspankkien odotettujen koronlaskujen toteutuminen on ollut odotettua hitaampaa ja maltillisempaa, mikä on viivästyttänyt Talo-liiketoiminta-alueen markkinakäänteen toteutumista.

Sitowisen suunnittelupalveluiden, konsultoinnin ja digitaalisten ratkaisujen kysynnän vakaata pitkän aikavälin kasvua tukevat vahvat megatrendit kuten kaupungistuminen, korjausvelka, vastuullisuus, digitalisaatio ja turvallisuus. Merkkejä rakennusmarkkinoiden pohjan ohittamisesta ja alan asteittaisesta elpymisestä on nähtävissä, ja odotamme kasvun toteutuvan suuremmassa laajuudessa vuonna 2025.

Ennakkotietoja huhti–kesäkuun 2024 kehityksestä:

Milj. euroa 4-6/2024 alustava 4-6/2023 1-6/2024 alustava 1-6/2023
Liikevaihto 50,9 56,5 102,4 112,5
Oikaistu EBITA 2,6 4,5 5,9 11,1
  marginaali (%) 5,0 % 8,0 % 5,8 % 9,9 %

Tammi–kesäkuun osavuosikatsaus vuodelta 2024 julkaistaan tiistaina 13.8.2024 klo 8.30. Tulos esitellään analyytikoille, medialle ja sijoittajille suorassa englanninkielisessä webcast-lähetyksessä samana päivänä kello 12.00 alkaen.

Sitowise Group Oyj

Lisätiedot:

Hanna Masala, talousjohtaja, Sitowise Group Oyj, puh. +358 40 558 1323

Jakelu:

Keskeiset mediat

www.sitowise.com

Tietoa Sitowisestä

Sitowise on pohjoismainen rakennetun ympäristön asiantuntija- ja digitalo. Suunnittelu- ja konsultointiosaamisemme mahdollistaa vastuullisemman ja älykkäämmän kaupunkikehityksen ja sujuvamman liikkumisen. Sitowise tarjoaa palveluita Suomessa ja Ruotsissa liittyen kiinteistöihin ja rakennuksiin, infrastruktuuriin ja digitaalisiin ratkaisuihin. Globaalit megatrendit tuovat mukanaan valtavia muutoksia, jotka vaativat rakennetun ympäristön älykkyyden uudelleenmäärittelemistä – tähän viittaa visiomme Redefining Smartness in Cities. Konsernin vuoden 2023 liikevaihto oli 211 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 2 100 asiantuntijaa. Sitowise Group Oyj on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalla kaupankäyntitunnuksella SITOWS.