Sitowiseläiset lahjoittivat 7649 kasvisruoka-ateriaa vähävaraisiin perheisiin

Sitowise antoi henkilöstölleen joululahjan, joka mahdollisti samalla vähävaraisille perheille terveellistä ja vastuullista arkiruokaa. Nyt 7649 ateriaa on toimitettavana vähävaraisille perheille ympäri Suomen.

Sitowise toimi yhdessä ruokakasvatusyritys Vennerin kanssa, jolla puolestaan on laaja kumppanuusverkosto järjestöjen, seurakuntien ja kuntien keskuudessa. Sitowisen lahjoitukset kohdistuvat Hope Ry:n kautta muun muassa Kouvolaan, Kokkolaan, Seinäjoelle, Hyvinkäälle, Riihimäelle, Ouluun, Lappeenrantaan ja koko pääkaupunkiseudulle, missä avun tarvitsijoita on juuri nyt eniten.

– Kohdennamme avun sitä eniten tarvitseville perheille. Ruokakasvatus on vaikuttavinta lapsuudessa, ja kun se tapahtuu kotiympäristössä. Perheissä saamme aikaan suurimman muutoksen, kertoo Emilia Järvinen, toinen Vennerin perustajista. - Yhteistyö Sitowisen kanssa on hyvin vaikuttava, hän jatkaa.

– Joululahjat herättävät yrityksissä aina paljon keskustelua myös yhteiskunnallisessa sävyssä. Niin kasvisruokareseptit, joululahjan antamisen vastuullisuus, auttamisen tasapuolinen jakautuminen ympäri Suomen kuin resepteistä suosituin, kikherne limonello, aiheuttivat ilon lisäksi keskustelua ja siihen me pyrimmekin, kertoo Sitowisen viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Minttu Vilander. - Toivomme, että lahjoittamamme ateriat saavat aikaan samaa iloa perheissä ja hekin löytävät toimivia reseptejä omaan arkeensa, hän jatkaa.

Ruoan merkitys esimerkiksi hiilijalanjäljessä on lisääntynyt viime vuosina. Esimerkiksi Sitowisen ja Luonnonvarakeskuksen (LUKE) hiljattain tekemässä, ainutlaatuisessa kuntien kulutuksen hiilijalanjäljen laskennassa ilmeni, että ruoka muodostaa keskimäärin lähes neljäsosan kuntalaisen kulutuksen hiilijalanjäljestä.

– Ruoka ja ruokailutottumukset ovat arkisia ja henkilökohtaisia. Nämä valinnat vaikuttavat terveyteemme, mutta samalla valinnoillamme on kertautuessaan vaikutusta myös ilmasto- ja ympäristöasioihin. Vennerin kanssa tehty yhteistyö oli pieni teko, mutta aiheutti osaltaan aina tervetullutta keskustelua, Vilander sanoo.

Emilia Järvinen
Venner
emilia@venner.fi
+358 50 560 6086

Minttu Vilander
Sitowise
minttu.vilander@sitowise.com

+358 40 575 6660

Sitowise on pohjoismainen rakennetun ympäristön asiantuntija- ja digitalo. Tarjoamme suunnittelu- ja konsultointipalveluja vastuullisemman ja älykkäämmän kaupunkikehityksen ja sujuvamman liikkumisen mahdollistamiseksi. Operoimme kolmella liiketoiminta-alueella Suomessa ja Ruotsissa: kiinteistöt ja rakennukset, infrastruktuuri ja digitaaliset ratkaisut. Haluamme nostaa älykkyyden ja vastuullisuuden rimaa, ja siksi visiomme on olla vastuullisin kumppani hyvinvoivan ympäristön kehittämisessä. Sitowise on kasvanut viime vuosina nopeasti ja kannattavasti. Konsernin vuoden 2020 liikevaihto oli noin 160 miljoonaa euroa ja ja yhtiö työllistää yli 2000 asiantuntijaa. Yhtiö on listautunut pörssiin.