Suomalainen tiimi voittoon Tanskassa tekoälyratkaisullaan

AEC Hackathon järjestettiin Tanskassa Kööpenhaminassa 1.–3.3.2024. Suomalainen tiimi osallistui kilpailuun Search-Everything for AEC Engineers -tekoälyratkaisulla ja voitti “Best hack from a past event / open source ” -palkinnon.

AEC Hackaton yhdistää rakennetun ympäristön suunnittelijat sekä huipputeknologian asiantuntijat. AEC Hackathon sai alkunsa Piilaaksossa teknologiajätti Metan pääkonttorilla järjestetystä tapahtumasta ja on nykyään tuhansine aktiiveineen maailman suurin rakennettuun ympäristöön keskittyvä hakkeriverkosto.

Viime viikonloppuna Sitowisen suomalainen tiimi tuotti kilpailussa tekoälysovelluksen, joka tehostaa asiantuntijoiden työskentelyä sallien aikaa enemmän itse asiantuntijatyölle kestävien kaupunkien ratkaisujen pohtimisen parissa.

- Kilpailussa tiimin työnjako oli tehokas ja tarkoituksenmukainen. Yksi porukka loi Python-koodia, jolla saimme hankittua aineistoa avoimista lähteistä, toiset edistivät backendiä datan tallentamista ja käsittelyä varten sekä LLM:n ja RAG:n toimintaa ja kolmannet koodasivat frontendiä eli chat-käyttöliittymää, kuvailee Sitowisen innovaatiojohtaja Sami Lankiniemi, joka on yksi voittaneen tiimin jäsenistä.

Suunnittelijoiden arjesta leijonanosa kuluu dokumentaation parissa: suunnitteluohjeet, kansallinen sekä EU-lainsäädäntö, alan yleiset ohjeet ja muut dokumentit ovat melkoinen tiedon valtameri. Voittanut teköälyratkaisu kerää haaviinsa suunnittelijan tarvitseman tiedon muutamalla klikkauksella jättäen manuaalisen työn lähes kokonaan pois.

Ratkaisu hyödyntää kuratoituja lähteitä

Toteutuksessa tehdään semanttinen analyysi valitulle aineistolle, jota sittemmin hyödynnetään chat-sovelluksessa vastausten tuottamiseen. Chatin ja aineiston välissä on siis palvelu, joka käy läpi lähdetiedostojen tietosisältöjä kieli- ja hakumalleja hyödyntäen, vähän kuten ChatGPT.

Tämän jälkeen tietoturvallinen OpenAI-toteutus käyttää vain ja ainoastaan näitä lähteitä vastaamaan käyttäjän kysymyksiin. Tällä siis varmistetaan, että vastaukset perustuvat oikeisiin kuratoituihin ohjeisiin, eikä internetin datamassaan kuten avoimissa toteutuksissa.

Painetesti suunnitteluarjessa

Seuraavaksi ratkaisu laitetaan painetestiin Sitowisen suunnittelijoille. Tämä lisää ymmärrystä ratkaisun aikaansaamista hyödyistä ja siitä, miten ratkaisu palvelee suunnittelijoita parhaalla mahdollisella tavalla.

-Odotamme painetestin tuloksia ja ratkaisun jatkokehitystä suurella innolla. Ratkaisu vaikuttaa erittäin lupaavalta, Lankiniemi iloitsee.

Sami Lankiniemi
Innovaatiojohtaja
044 427 9886, sami.lankiniemi@sitowise.com
Sitowise

Sitowise on pohjoismainen rakennetun ympäristön asiantuntija- ja digitalo. Suunnittelu- ja konsultointiosaamisemme mahdollistaa vastuullisemman ja älykkäämmän kaupunkikehityksen ja sujuvamman liikkumisen. Sitowise tarjoaa palveluita Suomessa ja Ruotsissa liittyen kiinteistöihin ja rakennuksiin, infrastruktuuriin ja digitaalisiin ratkaisuihin. Globaalit megatrendit tuovat mukanaan valtavia muutoksia, jotka vaativat rakennetun ympäristön älykkyyden uudelleenmäärittelemistä – tähän viittaa visiomme Redefining Smartness in Cities. Konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 204 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 2 200 asiantuntijaa. Sitowise Group Oyj on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalla kaupankäyntitunnuksella SITOWS.