Tekoälyä valjastetaan varmistamaan elementtisuunnittelun laatua

Tekoälyyn perustuva sovellus etsii suunnitelmien poikkeamat, ja ne osoittamalla se tehostaa laadunvarmistusta. Sovelluksen kehittäminen on prototyyppivaiheessa asiantuntija- ja digitalo Sitowisessä.

– Tavoitteena on luoda tekoälysovellus, joka osoittaa suunnitelmien mahdolliset ristiriidat tai laatutavoitteista poikkeamiset, kertoo rakennesuunnittelun osastopäällikkö Joonas Nieminen Sitowisestä.

Sovellusta lähdettiin kehittämään parantamaan tehokkuutta ja laadunvalvontaa elementti- ja rakennesuunnittelussa. Kun poikkeamat voidaan tunnistaa nopeammin ja korjata mahdollisia ongelmia tuotannossa tai prosesseissa, paranee rakennushankkeiden onnistuminen kokonaisuudessaan.

Poikkeavuudet piiloutuvat yksityiskohtiin

Niemisen tiimeineen kehittämä sovellus analysoi suunnitelmatiedostoista kerätyn datan. Tästä datajoukosta sovellus pyrkii löytämään mahdolliset ristiriidat tai muut potentiaaliset suunnitteluvirheet.

Koska elementtisuunnittelu on valtavan yksityiskohtaista ja suunnitelmissa on hirvittävä määrä tietoa, virheiltä sattuu. Elementtisuunnittelu on suurelta osin käsityötä, minkä vuoksi inhimillisten virheiden mahdollisuus kasvaa.

Yhdessä suunnittelukohteessa voi olla tuhansia elementtidokumentteja, joten nykyiset manuaaliset laadunvarmistusmenetelmät eivät välttämättä löydä kaikkia virheitä.

– Tähän savottaan Sitowisen tekoälysovellus voi tuoda merkittävän helpotuksen, Nieminen toteaa.

Laadukas suunnitelmien hallinta ja tulevaisuuden mahdollisuudet

–  Olemme erittäin innoissamme tästä tekoälysovelluksesta, joka voi merkittävästi parantaa elementti- ja rakennesuunnittelun laatua. Prototyyppivaiheessa oleva sovellus edustaa askelta kohti tehokkaampaa ja virheetöntä suunnitteluprosessia, kuvailee rakennesuunnittelun toimialajohtaja Eero Mikkola Sitowisestä.

Vaikka sovellus on suunniteltu elementtisuunnitelmien laadunvarmistukseen, voidaan sen potentiaalia laajentaa kattamaan muutkin Sitowisen suunnitelutiedon muodot. Tämä on merkityksellistä vähintään Sitowisen kahdella suurimmalla liiketoiminta-alueella talo- ja infrasuunnittelun parissa, mutta myös muualla.

Jos katsotaan vähän kauemmas, voisi sovellus olla arvokas työkalu myös rakennusliikkeille. Niissä sovellus voisi toimia suunnitelmien ja lähtötietoaineiston tarkastamiseen sekä sisäiseen laadunvarmistukseen. Lisäksi rakennusliikkeet ja elementtitehtaat voisivat hyödyntää sovellusta määrälaskennan työkaluna.

–  Näemme sovelluksen potentiaalin laajentuvan eri suunnittelutiedon muotoihin, mikä hyödyttää sekä omaa tiimiämme että yhteistyökumppaneitamme rakennusliikkeissä ja elementtitehtaissa, Mikkola summaa sovelluksen tulevaisuuden näkymiä.

Joonas Nieminen
osastopäällikkö, Sitowise
040 740 2906, joonas.nieminen@sitowise.com

Sitowise on pohjoismainen rakennetun ympäristön asiantuntija- ja digitalo. Suunnittelu- ja konsultointiosaamisemme mahdollistaa vastuullisemman ja älykkäämmän kaupunkikehityksen ja sujuvamman liikkumisen. Sitowise tarjoaa palveluita Suomessa ja Ruotsissa liittyen kiinteistöihin ja rakennuksiin, infrastruktuuriin ja digitaalisiin ratkaisuihin. Globaalit megatrendit tuovat mukanaan valtavia muutoksia, jotka vaativat rakennetun ympäristön älykkyyden uudelleenmäärittelemistä – tähän viittaa visiomme Redefining Smartness in Cities. Konsernin vuoden 2022 liikevaihto oli 204 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 2 200 asiantuntijaa. Sitowise Group Oyj on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalla kaupankäyntitunnuksella SITOWS.