Aitokauppa lopettaa toimintansa

Sami Tuhkanen, Sitra: ”Sitran rooli on käynnistää ja auttaa alkuun, mutta tavoitteena on, että liiketoiminnasta tulee kannattavaa.”

Sitran salkkuyritys, lähi- ja luomuruokakauppa Aitokauppa, lopettaa toimintansa ja on 19. kesäkuuta haettu konkurssiin. Sitra toimi Aitokaupassa aktiivisen sijoittajan roolissa, ja sen omistusosuus Aitokaupasta oli 30 prosenttia.

Aitokaupan puhtaaseen lähi- ja luomuruokaan keskittyvä bisnes on sopinut hyvin Sitran kestävää hyvinvointia rakentavaan strategiaan, ja Sitra on halunnut olla mukana aktiivisena sijoittajana auttamassa liiketoimintaa alkuun. Nyt Aitokauppa on kuitenkin todennut, että bisnes ei ole lähtenyt liikkeelle toivotulla tavalla.

”Sitran rooli on käynnistää, auttaa alkuun, kokeilla ja tutkia tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuuksia. Mutta vaikka teemme niin sanotusti riskisijoituksia, toimimme markkinaehtoisesti ja haluamme, että sijoituskohteet kehittyvät suunnitelmien mukaan. Aitokaupan kohdalla näin ei käynyt, ja syyt siihen ovat monet - eikä niistä vähäisimpiä ole haastava toimiala ja vaikea suhdannetilanne”, sanoo johtaja Sami Tuhkanen Sitrasta.

Lähi- ja luomuruokaan keskittyvä Aitokauppa perustettiin vuonna 2011, ja sillä oli kaksi myymälää Helsingissä.

Lisätiedot:
Sami Tuhkanen, johtaja, liiketoiminnan kehitys ja rahoitus, Sitra Puh. 040 548 3482, etunimi.sukunimi@sitra.fi

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra

Hyvä elämä tehdään yhdessä. Sitra on julkisoikeudellinen rahasto, joka rakentaa huomisen menestyvää Suomea. Ennakoimme yhteiskunnan muutosvoimia ja niiden vaikutuksia suomalaisiin. Etsimme käytännön tekemisellä uusia toimintamalleja ja vauhditamme kestävään hyvinvointiin tähtäävää liiketoimintaa.