• Sitra/

Government meets design  - eli kuinka designin avulla ratkotaan suuria yhteiskunnallisia haasteita?

Helsinki Design Lab -tapahtuma kokoaa Helsinkiin 1.-3.9.2010 maailman parhaita designosaajia ja hallinnon edustajia ympäri maailmaa. Tapahtumassa etsitään vastauksia siihen, voitaisiinko yhteiskunnallisia ongelmia ratkoa paremmin designin avulla. Tapahtuman järjestää Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra.

Perinteisesti ajateltuna design nähdään esinemuotoiluna, mutta Helsinki Design Labissa designilla viitataan yhteiskunnallisen päätöksenteon parempaan suunnitteluun. Esimerkkinä tällaisesta päätöksenteosta on syövän ehkäisy ottamalla huomioon kuinka asutaan, millaista ruokaa tuotetaan tai millaisia ympäristöä koskevia päätöksiä tehdään. Muun muassa tästä aiheesta tilaisuudessa puhuu yhdysvaltalainen LaSalle Leffall. Leffall on Yhdysvaltojen presidentti Obaman kansallisen syöpäpaneelin puheenjohtaja, joka pyrkii vastaamaan amerikkalaiseen syöpähaasteeseen.

Helsinki Design Labin päätapahtuman missiona on ”government meets design”. Tärkein tavoite on saada päätöksentekijät ja designosaajat keskustelemaan keskenään – luoda kansainvälinen yhteisö ja saada uusia lähestymistapoja suuriin yhteiskunnallisiin haasteisiin, kuten ikääntymiseen, koulutukseen ja ympäristöön liittyen.

- Suomi nähdään erittäin kiinnostavana toimijana niin designin kuin hyvän hallinnon aloilla kansainvälisesti. Helsinki Design Lab on maailman mittakaavassa aivan uudenlainen aloite ja se on herättänyt valtavasti kiinnostusta ympäri maailmaa. Kansainväliset vieraamme ovat selvästi nähneet että Suomella on annettavaa yhteiskuntiemme kohtaamien haasteiden ratkaisemisessa uudenlaisin keinoin, sanoo tapahtuman takana oleva strategisen designin johtaja Marco Steinberg Sitrasta.

Helsinki Design Lab on avoin median edustajille torstaina 2.9. klo 8.45-12.00. (Säätytalo, Snellmaninkatu 9-11).

Keskustelun aiheina ovat:

Government meets Design: A New Competency  (Marco Steinberg, Director of Strategic Design, Sitra) eli kuinka design voi auttaa meitä suurten yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemisessa?

A Journey into the President’s Cancer Panel (LaSalle Leffall, Chairman of the President’s Cancer Panel, Washington DC,) eli tarina siitä, kuinka design ratkaisee syöpähoidon haasteita Yhdysvalloissa

Design (Darrel Rhea, CEO Cheskin)

Policy (Nick Mabey, CEO, E3G Third Generation Environmentalism)

Visualization (Eric Rodenbeck, Founder and Creative Director, Stamen Design)

Puhujia ja tilaisuuden osallistujia on mahdollista haastatella. Tapahtuman osallistujista sekä taustasta saatte lisätietoa ohessa olevista PDF-tiedostoista.

Pyydämme ystävällisesti lisätietopyyntöjä, ilmoittautumisia ja haastattelupyyntöjä Sanna Kettuselle sanna.kettunen@sitra.fi, 040 196 5643

Avainsanat: