• Sitra/

Ilmainen joukkoliikenne ja pyöräilykampanja innostavat hylkäämään auton

Ruokahävikkikokeilu onnistui niin hyvin, että sitä jatketaan Vaajakummun koululla toistaiseksi. Jyväskyläläiset ovat osallistuneet vilkkaasti myös tavaroiden elinikää pidentävään Korjaustori-kokeiluun ja lähipalveluja parantavaan Lähiapu-kokeiluun.

Liikkujan viikolla Jyväskylässä alkaa kaksi resurssiviisasta kokeilua, joiden tarkoituksena on kannustaa jyväskyläläisiä käyttämään entistä enemmän joukkoliikennettä ja polkupyöriä. Sitran TNS-Gallupilla teettämän kyselytutkimuksen mukaan 55 prosenttia jyväskyläläisistä kulkee julkisilla liikennevälineillä harvemmin kuin kerran viikossa ja 23 prosenttia ei koskaan. Lauantaina 21. syyskuuta Jyväskylän Liikenteen linja-autokyydit ovat maksuttomia tasataksa-alueella koko päivän.

"Jos vaihtaa auton bussiin, tuottaa vain noin neljänneksen siitä hiilidioksidimäärästä kuin autolla. Ja pyöräily ja kävely ovat tietysti päästöjen ja arkiliikunnan kannalta parhaat vaihtoehdot. Kampanjalla halutaan innostaa ihmisiä toteuttamaan kestäviä elämäntapoja arjessa, ja valistamisen sijaan kannustamme kokeilemaan", sanoo kokeiluista vastaava asiantuntija Hanna-Leena Ottelin Sitrasta. Sitra toimii kokeilujen mahdollistajana ja rahoittajana.

Toinen kestävään liikkumiseen liittyvä kampanjakokeilu on Jyväskylän Pyöräilyseuran Naurettavat/naurattavat matkat, joka kannustaa ihmisiä pyöräilemään. Kampanjaan liittyvässä kilpailussa kaupunkilaiset voivat kertoa omista naurettavan lyhyistä automatkoistaan ja voittaa lastipyörän. Malmössä vastaavankaltaisella kilpailulla onnistuttiin lisäämään pyöräilyn suosiota ja vähentämään alle 5 kilometrin automatkojen osuus 50 prosentista 38 prosenttiin. Jyväskylässä alle 2,5 kilometrin automatkojen osuus kaikista automatkoista on Jyväskylän pyöräilyseuran arvion mukaan noin 20 prosenttia.

Tähdelounaasta tuli uusi rutiini

Sitra toteuttaa Jyväskylän seudulla loppuvuonna 15 kokeilua, joiden tarkoituksena on saada aikaan uusia tapoja säästää luonnonvaroja, vähentää päästöjä ja lisätä hyvinvointia. Kokeilut ovat muutaman viikon mittaisia ja kevyitä ideoiden testauksia. Onnistuneet kokeilut voidaan laajentaa isommiksi pilottihankkeiksi Jyväskylän alueella.

Monista kokeiluista on jo hyviä kokemuksia. Esimerkiksi Kylän Kattauksen ruokahävikkikokeilua on päätetty jatkaa toistaiseksi ja siitä suunnitellaan pysyvää toimintatapaa kaupungille. Keljon palvelutalossa ja Vaajakummun koulussa toteutetun kokeilun tarkoituksena oli vähentää hukkaan heitettävän ruuan ja samalla biojätteen määrää. Palvelutalolla euron tähdelounastarjoilu vähensi maksavien asiakkaiden määrää, mutta Vaajakummun koululla kokeilu onnistui hyvin. Siellä tähdelounaan ostaa keskimäärin kaksikymmentä ihmistä päivässä.

"Kokeilun ansiosta kaatopaikalle päätyy vähemmän jätettä, kouluruoka on saanut positiivista julkisuutta, osa kuntalaisista saa mahdollisuuden ruokailla terveellisesti ja edullisesti, syyn lähteä ulos ja nähdä muita ja oppilaiden perheet saivat mahdollisuuden tutustua kouluruokaan", kertoo Kylän Kattauksen palvelupäällikkö ja ympäristövastaava Paula Puikkonen.

Kylän Kattaus on laskenut, että jos kokeilu laajennettaisiin kaikkiin Jyväskylän kaupungin palvelutaloihin ja kouluihin, ruokahävikki pienenisi vuodessa vähintään 50 000 aterialla.

Korpilahden kylällä Lähiapu-kokeilun aikana oman kylän sairaanhoitaja ja monitoiminainen auttavat lähistön asukkaita niin terveydenhoidon toimenpiteissä, lastenhoidossa, autokyydeissä, askareiden toimittamisessa ja niin edelleen. Kymmenet kyläläiset ovat kiinnostuneet uusista lähipalveluista, ja niitä on käytetty vilkkaasti.

Tavaroiden elinkaaren pidentämiseen liittyvä Korjaustori-tapahtuma veti elokuun lopussa Toivolan Vahalle Pihalle 3284 kävijää. Korjaustorilla erilaisten tavaroiden, kuten vaatteiden, kenkien sekä koneiden korjaajat ja asiakkaat kohtaavat, ja kokeilun tavoitteena on luoda verkosto paikallisista korjausalan yrityksistä. Palveluiden helppo löytyminen kannustaa kaupunkilaisia ja kuluttajia korjaamaan tuotteensa sen sijaan, että ne heitettäisiin pois. Kokeilun aikana järjestetään kolme toripäivää, joiden kautta kartoitetaan ja kootaan toiminnasta kiinnostuneiden yrittäjien verkostoa sekä kartoitetaan kuluttajienkorjauspalveluihin kohdistuvia odotuksia.

Lisätietoa kaikista Kohti resurssiviisautta –hankkeen kokeiluista löydät Sitran verkkosivuilta www.sitra.fi/resurssiviisaus ja Facebookista osoitteesta https://www.facebook.com/#!/Resurssiviisaus?fref=ts. Pyöräilyseuran kampanja alkaa Mikä sinua liikuttaa -katutapahtumassa Jyväskylän kävelykadun Kompassilla perjantaina 20.9. kello 11–16. Seuraavat Korjaustoripäivät järjestetään Toivolan Vanhan Pihan käsityöläismiljöössä Jyväskylän keskustassa 28. syyskuuta ja 26. lokakuuta.

Lisätietoa:
Hanna-Leena Ottelin
asiantuntija, Sitra

Johanna Kirkinen
johtava asiantuntija, Sitra

Sitran sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@sitra.fi