Sitra alkaa seurata Itä-Aasian kehitystä

Sitra on käynnistänyt kolmivuotisen strategisen Itä-Aasian kehityksen seuranta- ja tutkimushankkeen, jonka tavoitteena on ymmärtää syvemmin, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia Aasian nopea vahvistuminen luo Suomelle ja kestävälle hyvinvoinnille. Samalla Sitra aloittaa yhteistyön useiden itäaasialaisten huippuyliopistojen kanssa.

Suomen menestyksen ei voida nähdä enää rakentuvan lineaarisesti vanhan jatkumona vaan se vaatii syvempiä muutoksia ja epäjatkuvuuksiin varautumista. Nykykehityksessä Itä-Aasian alue, eli Kiinan, Japanin ja Etelä-Korean muodostama kokonaisuus, määrittelee yhä selkeämmin globaalin talouden kehityksen painopisteitä ja kasvun suuntaa. On nähtävissä, että useita keskeisiä elementtejä Suomen tulevaisuuden mahdollisuuksista, haasteista ja yllättävistä muutoksista tulee nousemaan Itä-Aasiasta.

- Samalla kun Kiina on muuttumassa, Japani ja Etelä-Korea hakevat uutta paikkaansa alueen kehityksessä. Yhtä tärkeää kuin Itä-Aasian alueen painoarvon kasvu globaalisti, on ymmärtää, että alueen maiden keskinäiset välit tulevat kehittymään ja muuttumaan, sanoo hankkeen vetäjä, Sitran johtava Itä-Aasian asiantuntija Teppo Turkki.

Yhteistyöyliopistoina Itä-Aasiassa ovat muun muassa Tokion yliopisto Japanissa, Soulin kansallinen yliopisto Etelä-Koreassa ja Chengchin kansallinen yliopisto Taiwanilla.

- Maailman painopiste on palaamassa takaisin Itä-Aasian alueelle parinsadan vuoden länsimaisen kulttuurin huippukauden jälkeen. Tällä on merkittävät vaikutukset niin maailmankuvaamme kuin esimerkiksi yritystemme mahdollisuuksiin kilpailla ja kasvaa. Meillä Suomessa on tällä hetkellä liian vähän tietoa ja ymmärrystä siitä, mitä meneillään oleva muutos oikeasti tarkoittaa, Turkki sanoo.

- Sitra on tänä vuonna vahvistanut kestävän hyvinvoinnin strategista tutkimusta. Samalla kun oma talouskasvumme Suomessa ja Euroopassa hiipuu, globaali kamppailu esimerkiksi luonnonvaroista on kiihtymässä. Itä-Aasian ymmärtäminen on tärkeä osa Sitran tulevaisuustyötä, sanoo Sitran yliasiamies Mikko Kosonen.

- Uskon, että jos Suomi kykenee muuttumaan aidosti sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestäväksi hyvinvointiyhteiskunnaksi, osaamisellemme ja ajattelullemme on merkittävää kysyntää erityisesti Kiinassa. Aasiassa toimiva ja resurssitehokas suomalainen yhteiskuntamalli saattaa olla yllättävä ja menestyksellinen esimerkki sekä uuden liiketoiminnan lähde, Kosonen uskoo.

Johtava asiantuntija Teppo Turkki
puh. 0294 618 497, 0500-506 810
teppo.turkki@sitra.fi

- - - -

Osana Itä-Aasian seurantahanketta Sitra järjestää yhdessä Suomen Pankin, ulkoministeriön ja Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n kanssa miniseminaarin Suomen ja suomalaisyritysten asemasta ja roolista Itä-Aasian vetämässä maailmantalouden muutoksessa. Alustamassa ovat suurlähettiläs Jari Gustafsson Tokion suurlähetystöstä, tutkimuspäällikkö Iikka Korhonen Suomen Pankista, johtava asiantuntija Teppo Turkki Sitrasta ja johtaja Erik Pettersson Wärtsilä Oyj:stä.

Aika: keskiviikko 30.5. kello 9:00-12:00

Paikka: Sitra, Atlas-sali, 1 krs. Itämerentori 2, 00180 Helsinki

Miniseminaari alkaa kahvitarjoilulla 8:30. Kello 11:30 on tarjolla kevyt buffet-lounas. Tervetuloa!

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra