Sitra palkkasi Viron potilastietojärjestelmän asiantuntijan

Virolainen lääkäri ja sähköisen potilastietojärjestelmän asiantuntija Madis Tiik on maanantaina aloittanut työt Sitrassa vanhempana neuvonantajana. Tiik työskentelee Sitrassa pääasiassa sähköisten omahoitoratkaisujen parissa, mutta tarvittaessa hän toimii konsulttina muissakin terveydenhuollon uudistamishankkeissa.

”Tiik on vahva asiantuntija sähköisten, hoitoa helpottavien ratkaisujen kehittämisessä. Sitran työsuhteen myötä hänen osaamisensa on laajemminkin koko Suomen hyödynnettävissä”, sanoo johtaja Antti Kivelä Sitrasta.

It-alaan erikoistunut lääkäri Madis Tiik toimii myös luennoitsijana ja projektipäällikkönä Tallinnan teknillisessä yliopistossa, osa-aikaisena perhelääkärinä Vormsin saarella ja viimeistelee tohtoriopintojaan Tallinnan teknillisessä yliopistossa. Hän toimi Eesti E-Tervise Sihtasutusin määräaikaisena toimitusjohtajana vuosina 2007–2011, jolloin säätiö vastasi Viron sähköisen potilastietojärjestelmän rakentamisesta. Kun Suomessa on puhuttu potilastietojärjestelmän uudistamisesta, Viron sähköinen potilastietojärjestelmä on noussut esimerkiksi onnistuneesta ja edullisesta projektista.

Tuleva potilastietojärjestelmäuudistus on herättänyt Suomessa paljon keskustelua.

”Sitra ei ole potilastietojärjestelmän hankinnan osapuoli vaan tekee taustatyötä varsinaisen päätöksenteon pohjaksi. Olemme tyytyväisiä, että näin merkittävä hankinta herättää runsaasti keskustelua, ja toivomme, että keskustelu ohjaa toimijoita kiinnittämään huomion Suomen kannalta olennaisiin haasteisiin. Tiikin rekrytointi ei liity suoraan potilastietojärjestelmäselvityksen jatkamiseen, mutta toki se vahvistaa meidän osaamistamme tällä alueella”, Kivelä sanoo.

Madis Tiik uskoo, että hänellä voi olla Suomen terveydenhuoltojärjestelmän sähköisten palvelujen kehittämiseen paljon annettavaa Viron kokemusten pohjalta.

”Viron kymmenen vuotta jatkunut tietoyhteiskunnan rakentamisprojekti on antanut hyvän alustan sähköisille palveluille millä tahansa alalla. Virossa on vältytty siltä, että pitäisi rakentaa esimerkiksi tietoturvallisuutta tai tunnistamispalveluja vain yhtä toimintoa, vaikka terveydenhuoltoa, varten. Esimerkiksi Virossa kaikki käyttävät sähköistä henkilökorttia”, Tiik sanoo.

Lisätietoja:

Johtaja Antti Kivelä, antti.kivela@sitra.fi, p. 0294 618 265, 040 4827 435