• Sitra/

Toimintakertomus 2011: Sitra asetti tavoitteekseen olla kestävän hyvinvoinnin edelläkävijä

Sitra uudisti toimintavuonna strategiaansa ja toimintamalliaan ja asetti tavoitteekseen kestävän hyvinvoinnin edelläkävijyyden. Epävakaan taloustilanteen vuoksi vuosi oli Sitralle peruspääoman sijoitusten kannalta haastava.

- Uudistamisen taustalla on Sitran toimintaympäristön muuttuminen yhä vaikeammin ennustettavaksi ja ennakoitavaksi. Uudistuksella lähdettiin yhden yhteisen vision ja strategian kautta hakemaan entistä parempaa toimintaherkkyyttä ja suurempaa toiminnan vaikuttavuutta, yliasiamies Mikko Kosonen selvittää.

Sitran toiminnan strategisen ketteryyden vahvistamiseksi päätettiin, että vuoden 2012 aikana siirrytään kestävän hyvinvoinnin eri teemoja toteuttavaan projektiorganisaatioon. Vuonna 2004 käynnistetty ohjelmapohjainen toimintamalli päätettiin samalla lopettaa vuoden 2012 loppuun mennessä. Vuonna 2012 ohjelmien keskeiset hankkeet toteutetaan tulevien teema-alueiden puitteissa.

Ohjelmatoiminnassa Kuntaohjelman, Julkishallinnon johtamisohjelman, Energiaohjelman, Maamerkit-ohjelman ja Koneteollisuuden kasvuohjelman toiminta jatkui vielä vuonna 2011 suunnitelmien mukaisesti. Toimintavuosi oli Koneteollisuuden kasvuohjelman viimeinen. Myös liiketoiminnan kehittämistä ja sijoitustoimintaa jatkettiin.

Sitra rahoittaa toimintansa pääosin oman peruspääomansa, mutta myös operatiivisen rahoitustoiminnan tuoton turvin. Epävakaan taloustilanteen vuoksi vuosi 2011 oli Sitralle peruspääoman sijoitusten kannalta haastava, joten panostuksia jouduttiin sopeuttamaan muuttuneeseen rahoitusasemaan. Toisaalta toimintaympäristön muutosnopeus korosti entisestään Sitran roolia näkijänä ja tekijänä.

Sitran peruspääoman markkina-arvo oli vuoden 2011 lopussa 627 miljoonaa euroa. Epävarmasta markkinatilanteesta johtuen sijoitusomaisuus tuotti -8,0 prosenttia, kun tuotto edellisenä vuonna oli +9,3 prosenttia. Sitra irtautui vuoden aikana kokonaan 16 yrityksestä ja yhdestä yrityksestä osittain. Uudet yrityssijoitukset suunnattiin ohjelmien strategisille kohdealueille. Ensisijoitus tehtiin kolmeen yritykseen. Vuoden lopussa Sitran salkussa oli 36 yritystä.

Juha Kostiainen, johtaja, viestintä ja yhteiskuntasuhteet

Tel. 09 6189 9473, juha.kostiainen@sitra.fi

Sitran toimintakertomus ja tilinpäätös 2011 löytyvät osoitteesta:

Kertomuksen voi myös tilata osoitteesta julkaisut@sitra.fi.

Avainsanat: