Skatteåterbäringarna och kvarskattens första rat betalas i december

Report this content

Skatteförvaltningen inbetalar skatteåterbäringarna för skatteåret 2011 på bankkonton den 5 december. Den första raten på kvarskatten för skatteåret 2011 ska betalas 3.12.2012. Beloppet på skatteåterbäringarna och kvarskatterna varierar från kundgrupp till kundgrupp.

Skatteåterbäringarna förmedlas centraliserat via Pohjola Bank till andra banker som SEPA-betalningar enligt standarden för gemensamma eurobetalningsområdet. Skatteåterbäringarna är därför inte på kundernas konton genast efter midnatt som under tidigare år. Om kunden inte anmält sitt kontonummer till Skatteförvaltningen, skickar OP-Pohjola kunden en avi om betalningsanvisning. Betalningsanvisningar tas ut på OP-Pohjola-gruppens andelsbanker.

• Tidtabell för skatteåterbäringar i december: http://www.vero.fi/sv-FI/Skatteforvaltningen/Meddelanden/Tidtabell_for_skatteaterbaringar_i_decem(25202)

Om kvarskattebeloppet är 170 euro eller högre, delas beloppet i två rater. Den första raten på kvarskatten för skatteåret 2011 ska betalas senast 3.12.2012 och den andra 4.2.2013.

• Förfallodagarna för kvarskatt för skatteåret 2011 närmar sig: http://www.vero.fi/sv-FI/Skatteforvaltningen/Meddelanden/Forfallodagarna_for_kvarskatt_for_skatte(25130)

2,3 miljarder euro i skatteåterbäringar till personkunder
Det betalas sammanlagt 2,3 miljarder euro i skatteåterbäringar, dvs. förskottsåterbäringar till 3,3 miljoner personer. Den genomsnittliga återbäringen till en personkund är 685 euro.

Granskat per inkomsttagargrupp är löntagarnas andel av skatteåterbäringarnas totalbelopp 73 procent, jordbruksidkarnas andel 6 procent, näringsidkarnas andel 7 procent och pensionärernas andel 9 procent. Av de pensionärer som får skatteåterbäring får 65 procent högst 100 euro medan 48 procent av de näringsidkare som får återbäring får över 1 000 euro.

Det betalas sammanlagt 422 miljoner euro i skatteåterbäringar till 42 441 samfund. Den genomsnittliga återbäringen är 9 937 euro.

741 000 personkunder måste betala kvarskatt
741 000 personkunder måste betala sammanlagt 1,0 miljarder euro i kvarskatter. Den genomsnittliga kvarskatten är 1 415 euro.

Granskat per inkomsttagargrupp är löntagarnas andel av kvarskatternas totalbelopp 43 procent, jordbruksidkarnas andel 13 procent, näringsidkarnas andel 21 procent och pensionärernas andel 7 procent. Hos 47 procent av de löntagare och hos 65 procent av de pensionärer som måste betala kvarskatt är kvarskatten 10–250 euro.

45 037 samfund måste betala sammanlagt 389 miljoner euro i kvarskatt. Den genomsnittliga kvarskatten är 8 644 euro.

Mera detaljerade statistiker finns i Skatt.fi:

• Personkundernas förskott, återbäringar och kvarskatter för skatteåret 2011 per inkomsttagargrupp:
• Samfundskundernas kvarskatter och förskottsåterbäringar för skatteåret 2011 per företagsform
• Kvarskatterna och förskottsåterbäringarna skatteåret 2011 per landskap*:
• Kvarskatterna och förskottsåterbäringarna skatteåret 2011 per kommun*
*Statistiken innehåller inte bl.a. de kvarskatter som understiger det minsta kvarskattebelopp som ska betalas och de förskottsåterbäringar som understiger det minsta återbäringsbelopp som återbärs, varför siffrorna avviker en aning från det material som klassificerats enligt inkomsttagargrupp och företagsform.

Ytterligare uppgifter för medierna:
Riitta Ijäs, 020 612 4134
Jyrki Einiö, 020 612 4143