• Skatteförvaltningen/

Skatteförvaltningens intensivövervakningstillslag avslöjade: Bekämpning av den grå ekonomin inom byggbranschen går långsamt framåt

Pressmeddelande 23.11.2012, Skatteförvaltningen

Skatteförvaltningens intensivövervakningstillslag på byggplatser i början av november avslöjade att det alltjämt förekommer brister på byggen.

Intensivövervakningstillslaget bestod av kontrollbesök på 100 byggplatser runt om i Finland. Fokus lades på stora och medelstora byggföretag. Tillslaget genomfördes tillsammans med Regionförvaltningsverkens ansvarsområde för arbetarskydd. Också inspektörer från Pensionsskyddscentralen var med på byggplatsbesöken.

- Resultaten från granskningarna visar att en del av företagen redan har förberett sig för den nya lagstiftningen. Det stora klivet till att genomföra de åtgärder som den nya lagstiftningen kräver har dock inte ännu tagits inom branschen, sammanfattar överinspektör Pekka Muinonen från Skatterevisionsenheten resultaten.

Enligt de uppgifter som samlades under övervakningstillslaget går bekämpningen av den grå ekonomin trögt framåt på byggplatser. Endast 25 procent av byggplatserna som granskades hade tagit i bruk förfaranden som myndigheterna har kommit överens om med Byggindustrin för att bekämpa grå ekonomi.

När lagändringarna träder i kraft måste byggbranschen övergå till elektronisk övervakning av byggplatser. Enligt resultaten från intensivövervakningstillslaget hade dock endast 44 procent av byggplatserna ett realtidssystem för passerkontroll i bruk. Ett elektroniskt passerkontrollsystem var i bruk på 22 procent av byggplatserna. Helt utan passersedelsinformation var 19 procent av de besökta byggplatserna, och tre byggen saknade fotoförsedda personkort. Bara 10 procent av de besökta byggena använde en elektronisk byggplatsövervakning med elektronisk arbetstidskontroll.

- Fungerande övervakningsmetoder på byggplatserna och elektroniska passerkontrollsystem gör det möjligt att utnyttja skattenumret och det anmälningsförfarande som ska träda i kraft 2013, och som förutsätter att entreprenad- och passersedelsinformation ska anmälas inom byggbranschen, konstaterar överinspektör Muinonen.

Ytterligare information:
Skatteövervakningsprojektet inom byggbranschen: överinspektör Pekka Muinonen, tfn 020 612 5264
Bekämpning av den grå ekonomin/Skatteförvaltningen: överdirektör Anita Wickström, tfn  020 612 3727