• SKF/

SKF-teknologia lisää Metsä Groupin edistyksellisen biotuotetehtaan käyttövarmuutta

SKF:n toimittaman uusimman voiteluteknologian ja huippuosaamisen tukemana Metsä Groupin uuden sukupolven biotuotetehdas tulee toimimaan luotettavasti, tehokkaasti ja kestävän kehityksen mukaisesti.

SKF:n uusin voiteluteknologia ja järjestelmäsuunnittelun tuki ovat osaltaan varmistamassa sitä, että maailman ensimmäisenä valmistuvan uuden sukupolven biotuotetehtaan operatiivinen suorituskyky on huippuluokkaa. Tämän uraauurtavan tehtaan rakentaa Äänekoskelle Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre. Tehtaan käyttämät raaka-aineet ovat 100-prosenttisesti uusiutuvia ja toiminnassa käytetään yksinomaan uusiutuvaa energiaa.

Uusi tehdas on Suomen metsäteollisuuden kaikkien aikojen suurin yksittäinen investointi, arvoltaan noin 1,2 miljardia euroa, ja merkitsee suurta edistysaskelta kestävien tuotantoprosessien kehittämisessä. Tehtaan sähköntuotanto tulee ylittämään huomattavasti sen oman tarpeen. Tehtaan odotetaan jalostavan 6,5 miljoonasta kuutiometristä puuta 1,3 miljoonaa tonnia selluloosaa. Jäljelle jäävä biomassa sekä sivutuotteet käytetään laadukkaiden biotuotteiden valmistamiseen, kuten mäntyöljy, tärpätti, bioenergia, prosessihöyry, kaukolämpö ja puupolttoaine.

SKF valittiin toimittamaan voitelujärjestelmät, jotka koostuvat pääasiassa kaksilinjaisista voitelujärjestelmistä, biotuotetehtaan noin 3 000 voitelupisteeseen. SKF toimittaa myös erikoisvalmisteiset uuden sukupolven voitelunvalvontakeskukset, joiden mobiiliohjaus mahdollistaa voitelujärjestelmien tehokkuuden ja käytettävyyden tehtaan aloittaessa toimintansa vuoden 2017 kolmannella neljänneksellä.

Metsä Fibren Project Services Director Ossi Puromäki sanoo: "Uusi biotuotetehdas on suuri edistysaskel kohti maailmaa, jossa fossiilisten luonnonvarojen käyttöä vähennetään huomattavasti. Luotettujen kumppaniemme, kuten SKF:n, kanssa sekä innovatiivisten teknologioiden ansiosta tulemme pääsemään tähän tavoitteeseen ja voimme tyydyttää kasvavaa maailmanlaajuista havupuusellun kysyntää kestävällä tavalla."

SKF:n voitelujärjestelmien OEM-myyntipäällikkö Erkki Kemppainen: "Jo vuosikymmeniä jatkuneen liikesuhteemme kehittyessä edelleen voimme olla ylpeitä nähdessämme ensiluokkaiseksi havaitun voitelutekniikkamme käytössä tässä uusinta teknologiaa edustavassa biotuotetehtaassa, joka on koko sellu- ja paperiteollisuuden uusi suunnannäyttäjä. Mukanaolo prosessissa jo sen varhaisessa vaiheessa on mahdollistanut meille tehokkaan ja käyttäjäystävällisen järjestelmän toimittamisen, joka aidosti tukee tehdasta sen valmistaessa tuotteita ja tuottaessa energiaa."

Lisätietoja aiheesta:

Juho Ristimäki, Markkinointipäällikkö, Oy SKF Ab

+358 40 180 6084, juho.ristimaki@skf.com

SKF on maailman johtava laakerien, tiivisteiden, mekatroniikan, voitelujärjestelmien ja palveluiden tarjoaja. Palvelut sisältävät teknisen tuen, kunnossapidon, käyttövarmuuspalvelut, suunnittelukonsultoinnin sekä koulutuksen. SKF on edustettuna yli 130 maassa ja yhtiöllä noin 17 000 jälleenmyyjää maailmanlaajuisesti. Vuonna 2015 SKF:n myynti oli SEK 70 975 miljoonaa ja henkilöstön lukumäärä oli 46 635.

www.skf.fi

® SKF is a registered trademark of the SKF Group.

Avainsanat: