26 Škodaa saalistaa rallipisteitä ensi viikonloppuna Ruotsissa ja Suomessa – Rovanperä ja Pietarinen taistossa Mikkelissä

13. helmikuuta 2018. Vain reilut kaksi viikkoa sitten rallikaudet pyörähtivät käyntiin niin meillä kuin maailmalla. Erittäin tasokkaissa sarjoissa Škodan kilpa-autoilijat tekivät suorastaan mykistävää jälkeä nappaamalla Monte Carlon MM-rallista kolmoisvoiton ja Rovaniemen Arctic Lapland Rallysta kaksoisvoiton. Seuraavan kerran jättipottia on mahdollisuus jatkaa ensi viikonloppuna Ruotsissa ja Mikkelissä.

Mikkelissä edessä on perinteinen SM Vaakuna-Ralli, jonka voidaan todeta olevan ennakkoon kaikkien aikojen SM-ralli. Tämän varmistaa jo ennestään kovatasoinen SM-sarja, jota lähtee jälleen kerran haastamaan 17-vuotias rallin supertähti Kalle Rovanperä. Rovaniemellä voittoon ajanut Eerik Pietarinen saakin nyt ŠKODA-tallikaveristaan todellisen haastajan. Molemmat ajavat Mikkelissä Toni Gardemeisterin TGS Worldwide -tiimissä.

Montesta Mikkeliin tuleva Rovanperä uhkuu voittohaluja, joskin lumikokemus on viime aikana jäänyt vähäiseksi.

- Mikkelistä ei varsinaisesti mitään erityisen rakkaita muistoja ole, mutta olihan se siistiä päästä ajamaan ja voittaa saman tien. Tuon rallin jälkeen en lumella ole kilpaillut, mutta lähdetään tänä vuonna pitämään hauskaa ja antamaan pojille painetta, MM-sarjan puolella Škodan tehdaskuljettajana tunnettu Rovanperä tuumaa.

Ylivoimaisesti Rovaniemellä voiton ottanut Pietarinen vakuuttaa, että vielä on kiristämisen varaa ja odottaa kovaa kilpailua.

- Toki tulos oli hyvä ja sinänsä odotettukin, koska voittamaan aina lähdetään. Vielä siihen suoritukseen silti mahtui tyhmiä virheitä, joita voi karsia, Pietarinen pohtii.

- Mikkelissä tiet ovat teknisemmät ja uskon niiden käyvän minulle hyvin. Pidän Kallea ykköshaastajana, mutta takuulla muillakin on sanansa sanottavana, Pietarinen lisää.

Pietarisen lisäys on aiheellinen, sillä haastajia on paljon. Myös Škodaan luottava Teemu Asunmaa on takuulla liikkeellä sisuuntuneena, sillä Rovaniemen jälkeen hallitsevalla mestarilla pisteitä on tasan nolla. Niin ikään Škodalla ajava, viime vuoden rallin Tulevaisuuden Tähti -palkinnon voittanutta Emil Lindholmia on syytä pitää silmällä.

Lisämausteen Mikkelin SM-ralliin tuo venäläinen ŠKODA-kuljettaja Nikolay Gryazin, joka pystyi jo viime vuonna ajamaan Mikkelissä peräti kolmanneksi nopeinta vauhtia.

Mikkelin SM Vaakuna-ralli pyörähtää käyntiin perjantaina 16. helmikuuta kello 18.45 Mikkelin raviradalta. Rallin voittaja on selvillä lauantaina kello 18.19, jolloin Mikkelin torilla alkavat maalijuhlallisuudet.

Mikkelin SM Vaakuna-Rallin ŠKODA-kuljettajat:

Eerik Pietarinen – Juhana Raitanen, ŠKODA Fabia R5
Kalle Rovanperä – Jonne Halttunen, ŠKODA Fabia R5
Teemu Asunmaa – Ville Mannisenmäki, ŠKODA Fabia R5
Emil Lindholm – Mikael Korhonen, ŠKODA Fabia R5
Marko Mänty – Joni Mäkelä, ŠKODA Fabia R5
Nikolay Gryazin (RUS) – Yaroslav Fedorov (RUS), ŠKODA Fabia R5
Jukka Hiltunen – Jarkko Kalliolepo, ŠKODA Fabia R5

Jukka Kasi – Henri Ania, ŠKODA Fabia R5
Pasi Lyytikäinen – Panu Plosila, ŠKODA Fabia R5
Toni Kuhanen – Matti Kangas, ŠKODA Fabia R5
Tomi Tukiainen – Mikko Pohjanharju, ŠKODA Fabia R5

Ruotsin MM-rallissa tarjolla luminen haaste – 15 ŠKODA-kuljettajaa kesyttämässä lumirännejä

Ruotsissa MM-ralli starttaa jo torstai-iltana, kun Karlstadtin yleisöerikoiskokeen kirkkaisiin päästetään irti maailman nopeimmat rallikuljettajat. WRC2-luokan kärkihahmoina nähdään vahva ŠKODA Motorsportin tehdastallin miehistö, kun ruotsalainen Pontus Tidemand ja norjalainen Ole Christian Veiby kisaavat MM-pisteistä.

Neljättä kauttaan ŠKODA Motorsportilla ajava ja viime kaudella Ruotsissa WRC2-luokan voittoa sekä kauden lopussa WRC2-luokan mestaruutta juhlinut Tidemand saa kirittäjäkseen toista kisaa samassa tallissa ajavan nuoren norjalaisen Veibyn. Veibyllä on viime vuodelta alla WRC2-luokan voitto todella nopeasta Puolan MM-rallista.

Suomalaisista Škodan ralliautoilla Värmlannin metsissä ajavat entinen ŠKODA Motorsportin tehdaskuljettaja Janne Tuohino sekä Jarmo Berg.

Ruotsin MM-rallin ŠKODA-kuljettajat:

Pontus Tidemand (SWE) – Jonas Anderson (SWE) ŠKODA Fabia R5

Ole Christian Veiby (NOR) – Stig Rune Skjærmoen (NOR), ŠKODA Fabia R5

Lukasz Pieniazek (POL) – Przemyslaw Mazur (POL), ŠKODA Fabia R5

Umberto Scandola (ITA) – Andrea Gaspari (ITA), ŠKODA Fabia R5

Fredrik Åhlin (SWE) – Joakim Sjöberg (SWE), ŠKODA Fabia R5

Mattias Adielsson (SWE) – Andreas Johansson (SWE), ŠKODA Fabia R5

Janne Tuohino (FIN) – Reeta Hämäläinen (FIN), ŠKODA Fabia R5

Lars Stugemo (SWE) – Kalle Lexe (SWE), ŠKODA Fabia R5

Jarmo Berg (FIN) – Rami Suorsa (FIN), ŠKODA Fabia R5

Mattias Jirvelius (SWE) – Erik Gustavsson (SWE), ŠKODA Fabia R5

Kjell Sandberg (SWE) – Göran Lönnmark (SWE), ŠKODA Fabia R5