Ennätysvuosi: ŠKODA valmisti 1,25 miljoonaa autoa vuonna 2018

›  ŠKODA valmisti vuonna 2018 yhteensä 1 253 700 autoa eli 4,4 prosenttia edellisvuotta enemmän
›  ŠKODA toimitti asiakkaille yli miljoona autoa vuodessa jo viidentenä vuonna peräkkäin
›  Markkina-alueet: kasvua Euroopassa (+4,9 %), Venäjällä (+30,7 %) ja Kiinassa (+4,9 %)
›  Katumaasturimallit KODIAQ ja KAROQ jatkoivat myyntikasvun kärjessä

Mladá Boleslav 11. tammikuuta 2019. ŠKODA teki viidentenä peräkkäisenä vuonna uuden tuotantoennätyksen. Vuonna 2018 ŠKODA-autoja valmistettiin 4,4 prosenttia edellistä vuotta enemmän: yhteensä 1 253 700 kappaletta (vuonna 2017 yhteensä 1 200 500). Suurimman myyntikasvun ŠKODA kirjasi Euroopassa (826 800 autoa, +4,9 %) sekä kasvavilla markkinoilla Kiinassa (341 000 autoa, +4,9 %) ja Venäjällä (81 500 autoa, +30,7 %). KODIAQ- ja KAROQ-katumaasturimallit säilyttivät asemansa tärkeinä kasvutekijöinä, ja OCTAVIA oli edelleen myydyin ŠKODA-automalli.

ŠKODA AUTON pääjohtaja Bernhard Maier: "Vuonna 2018 toimitimme maailmalle enemmän autoja kuin koskaan aiemmin. Tämä tulos osoittaa, että Škodan Strategy 2025 -ohjelma on erinomaisen toimiva; mallistopolitiikkamme osoittaa voimansa kaikkialla maailmassa. ŠKODA jatkoi suunnitellusti ja hallittavasti kasvuaan, vaikka vuosi 2018 toi mukanaan monia koko autoteollisuustoimialaa koskevia haasteita, kuten siirtymisen WLTP-testimenetelmään. Vuoden 2019 mittaan jatkamme mallistomme kehittämistä ja tuomme markkinoille uusia automalleja kuten SCALA-mallin, VISION X -konseptiautoon perustuvan sarjatuotantomallin, sekä monta muuta. Samaan aikaan aloitamme sähkökäyttöisten ŠKODA-automallien tuotannon ensimmäisellä ladattavalla plug in -hybridimallillamme ja ensimmäisellä täyssähköautollamme. Ne aloittavat uuden, erityisen vaiheen yrityksemme 124-vuotisessa historiassa."

Alain Favey, myynnistä ja markkinoinnista vastaava Škodan hallituksen jäsen: "Myyntiennätys osoittaa, että kiinnostavalla ja nykyaikaisella mallistollamme pystyimme saavuttamaan uusia asiakkaita vuonna 2018. Siitä kuuluu suuri kiitos ŠKODA-jälleenmyyjäliikkeille – jälleen kerran niissä on päivittäin tehty erinomaista työtä Škodan menestyksen eteen."

Läntisen Euroopan maissa myynti kasvoi 1,8 prosentilla 486 400 autoon (vuonna 2017: 477 700 autoa). Myynnillisesti toiseksi suurimmassa yksittäisessä maassa eli Saksassa Škodan myynti kasvoi hiukan (+1,9 %) 176 600 autoon (vuonna 2017: 173 300 autoa). Siten ŠKODA on vakiinnuttanut asemansa merkittävien, suurten automerkkien joukossa. ŠKODA ylsi kaksinumeroisiin kasvuprosentteihin Ranskassa (32 000 autoa, +17,5 %), Espanjassa (27 000 autoa, +11,5 %), Hollannissa (17 000 autoa, +11,6 %) ja Kreikassa (3 700 autoa, +17,6 %).

Keskisen Euroopan maissa ŠKODA myi yhteensä 212 900 autoa (+2,8 %) vuonna 2018 (2017: 207 100 autoa). Kotimaassaan Tšekissä ŠKODA myi 93 600 autoa (-1,5 %) (vuonna 2017: 95 000 autoa), ja Puolassa myynti kasvoi 6,7 prosentilla 71 100 autoon (2017: 66 600 autoa). Škodan myynti parani myös Slovakiassa (21 900 autoa, +4,2 %), Unkarissa (13 800 autoa, +9,1 %), Sloveniassa (7 300 autoa, +2,4 %) ja Kroatiassa (5 300 autoa, +11,5 %).

Itäisen Euroopan maissa (ilman Venäjää) myyntimäärä nousi 46 100 autoon vuonna 2018, mikä merkitsee 11,5 %:n lisäystä edellisvuoteen verrattuna (2017: 41 300 autoa). ŠKODA ylsi kasvuun Romaniassa (13 200 autoa, +13,4 %), Baltian maissa (8 000 autoa, +7,4 %), Serbiassa (7 400 autoa, +10,2 %), Bulgariassa (3 900 autoa, +21,9 %), Bosniassa (1 800 autoa, + 13,7 %) Kazakstanissa (800 autoa, +105 %).

Venäjällä ŠKODA kasvoi merkittävästi vuonna 2018: yhteensä 81 500 autoa merkitsee kaksinumeroista kasvuprosenttia 30,7 % edelliseen vuoteen verrattuna (2017: 62 300 autoa).

Maailman suurimmilla markkinoilla eli Kiinassa Škoda saavutti myynnin 4,9 %:n kasvun 341 000 autoon vuonna 2018 (2017: 325 000 autoa).

Intiassa ŠKODA ylsi myynnin lievään 0,8 prosentin kasvuun eli 17 200 autoon (2017: 17 100 autoa).

Toimitetut ŠKODA-autot vuonna 2018 (kappaletta, pyöristetyt automallikohtaiset luvut; +/- prosentit verrattuna vuoteen 2017):

ŠKODA OCTAVIA (388 200; -7,3 %)

ŠKODA RAPID (191 500; -9,5 %)

ŠKODA FABIA (190 900; -7,6 %)

ŠKODA KODIAQ (149 200; +49,3 %)

ŠKODA SUPERB (138 100; -8,5 %)

ŠKODA YETI (13 100; -81,2 %)

ŠKODA KAROQ (115 700; -)

ŠKODA KAMIQ (myynnissä vain Kiinassa: 27 900; -)

ŠKODA CITIGO (myynnissä vain Euroopassa: 39 200; +5,5 %)

2018 kaikkien aikojen paras vuosi Škodalle Suomessa

ŠKODA menestyi myös Suomessa vuonna 2018 loistavasti ja teki uuden myyntiennätyksen. Uusia Škodia rekisteröitiin yhteensä 11 697 kappaletta markkinaosuuden ollessa 9,8 %. ŠKODA oli jo seitsemättä kertaa kolmanneksi rekisteröidyin automerkki. Suomen 20 suosituimman automallin listalla ŠKODA-malleja oli neljä. Vahva asema markkinalla näkyy myös siinä, että ŠKODA oli kokonaismarkkinan mukaisesti yksityismyynnin kolmas ja tämän lisäksi Suomen suosituin yritysautomerkki ennätysmäisellä 17,7% markkinaosuudella. Yhteensä Suomen viiden suosituimman yritysautojen joukossa oli kolme ŠKODA-mallia (1. Octavia, 3. Superb ja 5. Kodiaq).

Škodan myydyin automalli vuonna 2018 oli ŠKODA OCTAVIA, joita rekisteröitiin 5 000 kappaletta. Octavian markkinaosuus oli 4,2 % koko Suomen automarkkinoista ja oli samalla Suomen myydyin yritysauto 7,5% markkinaosuudella. Škodan myyntiä vauhditti uusi katumaasturimallisto, kun ison KODIAQ-katumaasturimallin myynti nousi 42% ja malli oli myös 3. suosituin yritysauto Suomessa. 2018 lanseerattu KAROQ-malli sai vahvan alun ja nousi suosikiksi segmentissään.

SUPERB-mallin myyntiä vauhditti varustellumpi BusinessLine-mallisto ja malli oli 3. suosituin yritysauto Suomessa. Myös kompakti FABIA-malli jatkoi suosiotaan, kun syyskuussa 2018 lanseerattiin uudistunut FABIA-malli.

ŠKODA AUTO

›   Yksi maailman vanhimmista autonvalmistajista. Yrityksen historia alkaa polkupyörävalmistuksella vuonna 1895, jonka jälkeen tuotanto laajenee moottoripyöriin ja autoihin. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Mladá Boleslavissa, Tšekin tasavallassa.
›   Valmistaa tällä hetkellä yhdeksää automallia: CITIGO, FABIA, RAPID, SCALA, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ, SUPERB sekä KAMIQ (Kiinassa).
›   Valmisti vuonna 2018 yli 1.25 miljoona autoa.
›   On ollut osa Volkswagen-konsernia vuodesta 1991. Autojen lisäksi ŠKODA kehittää ja valmistaa autojen komponentteja sekä moottoreita ja vaihteistoja.
›   Valmistaa autoja Tšekin tasavallassa kolmessa tehtaassa; tuotantoa on myös Kiinassa, Venäjällä, Slovakiassa, Algeriassa ja Intiassa – pääasiassa konserniyhteistyössä.
›   Työllistää yli 35 000 ihmistä eri puolilla maailmaa ja toimii yli 100 maassa.

ŠKODA Suomessa

›   Vuonna 2018 Suomessa rekisteröitiin 11 697 uutta ŠKODA-henkilöautoa. ŠKODA saavutti sillä henkilöautorekisteröintitilastoissa sijan kolme, markkinaosuus oli 9,8 %.
›   Škodalla 4 mallia 20 suosituimman automallin rekisteröinneissä vuonna 2018
›   ŠKODA oli yritysautorekisteröinneissä sijalla yksi, markkinaosuus 17,7 %
›   Octavia oli vuonna 2018 Škodan myydyin automalli, jota rekisteröitiin 5000 kappaletta, ja sen osuus koko Suomen automyynnistä oli 4,2 %.