Faktoja ja numerotietoja Škodan suosituimmasta mallista

• OCTAVIA on ollut ŠKODA-automerkin sydän jo yli 60 vuoden ajan
  • Suursuosikin valmistusmäärä ylittänyt seitsemän miljoonaa; pelkästään viime vuonna Octavioita toimitettiin 46 maahan 364 000 kappaletta
  • Nyt nykyajan neljännen sukupolven OCTAVIA jatkaa vuonna 1996 alkanutta menestystarinaa

Mladá Boleslav 30. huhtikuuta 2020. Kaikki sai alkunsa numerosta kahdeksan. OCTAVIA (latinaksi kahdeksas) oli Škodan kahdeksas automalli, jossa käytettiin pyörien edistyksellistä erillisjousitusta. Esittelyvuonnaan 1959 se oli myös Škodan kahdeksas automalli toisen maailmansodan jälkeen. Kahdeksikkojen saattelemana OCTAVIA on noussut Škodalle ykköseksi. Se on kiistaton suursuosikki, Škodan nykymalliston sielu ja sydän. Sillä on suuri merkitys Škodalle yrityksenä, jonka osuus Tšekin tasavallan bruttokansantuotteesta on noin viisi prosenttia. ŠKODA toimittaa Octavioita 46 maahan ja valmistaa niitä eri maissa viidessä tehtaassa. Nyt on nykyajan neljännen sukupolven Octavian vuoro jatkaa hienoa menestystarinaa. Siksi on aihetta kertoa tästä autosta muitakin numeroita kuin kahdeksas.

Vuonna 1959 ensiesiteltyä ŠKODA Octaviaa on valmistettu jo yli seitsemän miljoonaa. Jos kaikki nuo autot pysäköitäisiin peräkkäin puskurit puskureita vasten, autojonon pituus olisi noin 32 200 kilometriä. Se on suunnilleen yhtä pitkä matka kuin Mladá Boleslavin tehtaalta Australian Sydneyyn ja takaisin. Uusi neljännen sukupolven OCTAVIA on edeltäjämalliakin tilavampi. Ulkomittoihinsa nähden se on sisältä suuremman luokan auto, jota se on myös ominaisuuksiltaan. Siksi ei ole lainkaan yllättävää, että OCTAVIA on jo lähes 30 vuoden ajan ollut kotimaansa myydyin auto. Eniten myytyjen autojen listan kärkeen se on löytänyt tiensä myös seitsemässä muussa maassa, esimerkiksi Suomessa, Itävallassa, Sveitsissä ja Puolassa.

Suurimmat kappalemäärät Saksassa, Kiinassa ja Venäjällä

OCTAVIA- ja OCTAVIA COMBI -malleja valmistui pelkästään vuonna 2019 kaikkiaan 364 000 kappaletta. Se on suunnilleen yhtä paljon kuin mitä alkuperäistä Octaviaa tehtiin sen koko tuotantoaikana 1959‒1971. Vuonna 1996 esiteltyä nykyajan ensimmäisen sukupolven Octaviaa tehtiin 15 vuoden ajan ja yhteensä yli 1,4 miljoonaa kappaletta. Škodan suosituinta automallia myytiin vuonna 2019 kappalemäärällisesti eniten Kiinassa: 78 200 autoa eli noin 21 prosenttia kaikista vuoden Octavioista. Toiseksi suurin vientimaa oli Saksa, jonka osuus valmistetuista Octavioista oli 15,45 prosenttia. Saksasta OCTAVIA löysi 55 200 asiakasta, mikä teki Octaviasta Saksan suosituimman tuontiauton. Valmistusmääräosuuksissa seuraavaksi sijoittuivat Venäjä (7,6 %), Tšekin tasavalta (6,1 %) ja Puola (5,7 %).

365 km/h suolatasangolla Utahissa

Vuosien mittaan myös Octavian vannekoko on muuttunut ja kehittynyt. Neljännen sukupolven malliin on tarjolla peräti 17 erilaiset vanteet kooltaan 16‒19 tuumaa. Vuonna 1996 ensimmäisen sukupolven Octaviaan sai 14‒16-tuumaisia vanteita. Sisätilaan reilusti valoa päästävä panoraamalasikatto on nykyään kooltaan peräti 1,19 neliömetriä. Poikkeuksellinen ennätys kirjattiin vuonna 2011, kun ennätysajoa varten Britannian maahantuonnin rakentama, kaksilitraisella pakokaasuahdetulla moottorilla varustettu OCTAVIA saavutti nopeuden 365 km/h Bonnevillen suolatasangolla Yhdysvaltain Utahin osavaltiossa.

Avustinjärjestelmissä jopa 20 erilaista tunnistinta

Jokaisen uuden OCTAVIA-sukupolven myötä elektroniikan määrä autossa on kasvanut. Škodan suosituimman automallin avustinjärjestelmissä voi nykyään olla jopa 20 erilaista tunnistinta. Esimerkiksi uusi oven avausvaroitin Exit Warning pystyy tunnistamaan takaa lähestyvän pyöräilijän tai juoksijan jopa 35 metrin päästä ja varoittamaan kuljettajaa oven avaamisen aiheuttamasta vaarasta. Nykyään jokaisessa Octaviassa on johtoja neljästä viiteen kilometriä tietoviihdejärjestelmän johdotukset mukaan lukien. Kolmannen sukupolven tietoviihdejärjestelmien merkittävä uusi ominaisuus on digitaalinen Laura-puheohjausavustaja. Hän ymmärtää 15 kieltä, joista kuudella järjestelmiä voi käyttää tavallisilla lauseilla eikä pelkästään ennakkoon määritetyillä käskyillä.

Kari Aalo

Viestintäpäällikkö