Neljä Škodaa Ruotsissa viiden parhaan joukossa - Rovanperä lennätti ŠKODA-kuljettajat vitoisvoittoon Mikkelissä

18. helmikuuta 2018. Ruotsin MM-ralli päättyi sunnuntaina WRC2-luokan osalta japanilaisjuhliin Katsutan ollessa nopein, mutta seuraavat neljä sijaa miehitettiinkin väkivahvasti Škodan rallikuljettajien toimesta ja kotirallissaan ajaneen Pontus Tidemandin johdolla. Mikkelissä ajetun SM-rallin myötä Škodan vahva esilläolo jatkuu ja Eerik Pietarinen kasvatti pistejohtoaan sarjassa.

Ruotsin MM-rallin WRC2-luokan tuloslistan ensimmäisestä kymmenestä sijasta peräti seitsemän täytetiin ŠKODA-kuljettajilla. Nopein merkkikuski oli ruotsalainen Pontus Tidemand toisella sijalla jääden vain 4,5 sekuntia kärjestä. Kolmanneksi ajoi norjalainen Ole Christian Veiby, neljänneksi ruotsalainen Mattias Adielsson ja viidenneksi Suomen Janne Tuohino. Lisäksi kahdeksanneksi nopein oli Ruotsin Lars Stugemo, yhdekäs Puolan Lukasz Pieniazek ja kymmenes Suomen Jarmo Berg.

- Toinen sija Ruotsissa ja tärkeitä MM-pisteitä sarjaa ajatellen! Todellinen kisa, nautin paljon, ŠKODA Motorsportin tehdaskuljettaja Tidemand kommentoi rallin maalissa.

Tuloksia, WRC2-luokka, Ruotsin MM-ralli

1. Takamoto Katsuta (JPN) 3.01.27,5
2. Pontus Tidemand (SWE) + 4,5, ŠKODA Fabia R5
3.
Ole Christian Veiby (NOR) + 30,5, ŠKODA Fabia R5
4. Mattias Adielsson (SWE) + 1.49,3, ŠKODA Fabia R5
5. Janne Tuohino + 2.29,9, ŠKODA Fabia R5

8. Lars Stugemo (SWE) + 19.50,3, ŠKODA Fabia R5
9. Lukasz Pieniazek (POL) + 26.06,2, ŠKODA Fabia R5
10.
Jarmo Berg + 35.12,4, ŠKODA Fabia R5

Mikkelissä totaalista ŠKODA-dominointia

Lauantaina päättynyt Mikkeli SM-ralli täydellistä ŠKODA-kuljettajien hallintaa, sillä rallin ensimmäiset viisi sijaa miehitettiin ŠKODA Fabia R5 -ralliautoilla. Voitto meni vasta 17-vuotiaalle Kalle Rovanperälle, toinen oli Teemu Asunmaa, kolmas SM-sarjaa johtava Eerik Pietarinen, neljäs venäläinen Nikolay Gryazin ja viides Marko Mänty. SM-pisteissä kymmenen parhaan joukossa on peräti kahdeksan ŠKODA-kuljettajaa.

Rovanperä voitti lopulta yli 40 sekunnilla toiseksi tulleen, hallitsevan Suomen mestarin Teemu Asunmaan.

- Oli kyllä kiva päästä kokeilemaan spoorissa ajamista. Hieno fiilis rallista kokonaisuutena, kilpaa ja täysiä piti ajaa koko ajan. Tyytyväinen täytyy olla, Rovanperä kommentoi rallin maalissa.

Rovaniemellä voittanut Eerik Pietarinen taipui lopulta kolmanneksi jääden lähes minuutin kärjestä.

Pietarinen kuitenkin kasvatti SM-sarjan pistejohtoaan jo peräti 23:een, joten järkevä ajo oli tuloksellista ja pitkällä tähtäimellä viisasta. 24-vuotiaalta nuorelta miehen kolmas SM-ralli R5-luokan ralliautolta oli järkevää suorittamista alusta loppuun.

Aivan tyytyväinen Pietarinen ei tosin ollut kilpailuvauhtiinsa, sillä kaksi aikaisempaa rallia samalla rallikalustolla olivat päättyneet voittoon.

– Vähän kaksijakoiset fiilikset jäi Mikkelistä. Kaikki oli kuitenkin kunnossa tiimiä ja kartturia myöten eli niitä ei voi missään tapauksessa syyttää. Lauantai oli aika vaikea päivä ja tokihan meillä oli aura-auton rooli, mutta ei sille mitään mahda ja sillä numerolla ajetaan, mikä milloinkin kyljessä on, Pietarinen summasi fiiliksiään.

Haasteista huolimatta Pietarinen pystyi ajamaan tasaisen varmasti koko rallin ajan ja osoitti myös ammattilaisen elkein, että pystyy varmistamaan tärkeän pistesijoituksen ilman väkisin riehumista ja kärkipaikkaa tavoitellen.

– Mitään kummempia tilanteita ei oikeastaan ollut koko rallin aikana. Toisella lenkillä oli joitain liukkaita jarrutuksia. Muuten pitää olla tyytyväinen suoritukseen. Rovanperä ajoi tosi kovaa ja tällä kertaa me ei pystytty voitosta ajamaan. Pisteet ovat kuitenkin tärkeitä koko sarjaa silmällä pitäen, Pietarinen totesi.

Rallin SM-sarja jatkuu jo kahden viikon päästä talvikauden päättävällä Joensuun SM Itärallilla 3. maaliskuuta.

– Toivotaan, että Joensuussa on hienot tiet ja kovapintainen reitti. Hieno ralli siitä varmasti tulee ja taas saa ajaa ihan tosissaan. Tiet eivät ole kovin tuttuja, mutta sen olen kuullut, että kovaa mennään, Pietarinen ennakoi lopuksi.

SM-pisteet 2/7 osakilpailun jälkeen

1. Eerik Pietarinen 49, ŠKODA Fabia R5

2. Marko Mänty 26, ŠKODA Fabia R5

3. Kalle Rovanperä 25, ŠKODA Fabia R5

4. Emil Lindholm 25, ŠKODA Fabia R5

5. Jukka Ketomäki 20, ŠKODA Fabia R5

6. Tomi Tukiainen 19, ŠKODA Fabia R5

7. Teemu Asunmaa 18, ŠKODA Fabia R5

8. Juha Salo 16

9. Nikolay Gryazin (RUS), ŠKODA Fabia R5

10. Jarkko Nikara 11

Rallin SM-sarjan jatkuu kauden kolmannella osakilpailulla Joensuussa 3. maaliskuuta.

Kari Aalo                                                                    Sami Kolsi

Viestintäpäällikkö                                                        tiedottaja, Dezoo Oy

+358 10 436 2112                                                      +358 50 560 7293

kari.aalo(at)skoda.fi                                                    sami(at)samikolsi.com