ŠKODA Octavia Suomen myydyin auto 2015

ŠKODA Octavia vuoden 2015 myydyin automalli

ŠKODA Fabia eniten myyntiään kasvattanut automalli 2015

ŠKODA oli vuonna 2015 kolmanneksi eniten rekisteröity henkilöautomerkki

ŠKODA toiseksi eniten myyty yritysauto

ŠKODA oli vuonna 2015 jo viidettä kertaa kolmanneksi rekisteröidyin automerkki. Uusia ŠKODA-henkilöautoja rekisteröitiin yhteensä 9 870 kappaletta ja markkinaosuus oli 9,2 %. ŠKODA oli toiseksi suosituin yritysautomerkki ja viimeisen kolmen kuukauden aikana ŠKODA nousi suosituimmaksi yritysautoksi.

Suomen myydyin automalli oli jo toista vuotta peräkkäin ŠKODA Octavia, joita rekisteröitiin 5 832 kappaletta. Octavian markkinaosuus yksinään oli 5,4 % koko Suomen automarkkinoista. Octavia oli myös myydyin yritysauto yli 10 % markkinaosuudella.

Vuonna 2015 markkinoille lanseerattu uusi Fabia nousi heti suosikiksi segmentissään. Fabia oli eniten myyntiään kasvattanut henkilöautomalli 2015 (+255 %). Myös syksyllä lanseerattu uusi Superb sai loistavan vastaanoton ja asiakastoimitukset saatiin aloitettua loppuvuoden aikana. Vuosi 2016 tulee vauhdittamaan entisestään Superb-rekisteröintejä. Škodan vauhtia lisäsi entisestään syksyllä lanseerattu teknologiapäivitty Rapid-mallisto sekä uudet taloudellisemmat moottorit saanut Yeti-mallisto.

Vuosi 2016 tuo tullessaan lisää mielenkiintoisia uutuuksia ŠKODA-mallistoon. Heti tammikuussa Suomen eniten myyty perhesporttiperhe, Octavia RS -mallisto, täydentyy esimerkiksi odotetulla nelivetoisella versiolla. Myös Rapid- ja Yeti-mallistot täydentyvät uusilla Edition-erikoismallistoilla. Näiden lisäksi vuosi tuo tullessaan mm. yksilöllisyyttä korostavat Monte Carlo sekä ScoutLine-mallistot.

Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Tietojen tekninen toimitus: Bisnode Marketing Oy, PL 136, 00521 Helsinki.

kari.aalo (at) skoda.fi

ŠKODA AUTO

›  Yksi maailman vanhimmista autonvalmistajista. Yrityksen historia alkaa polkupyörävalmistuksella vuonna 1895, jonka jälkeen tuotanto laajenee moottoripyöriin ja autoihin. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Mladá Boleslavissa, Tšekin tasavallassa

›  Valmistaa tällä hetkellä kuutta automallia: Citigo, Fabia, Rapid, Octavia sekä Yeti ja Superb.

›  Valmisti vuonna 2014 ensi kertaa yli 1 000 000 autoa. (2014: 1 037 200 kpl, 2013: 920 800 kpl; 12,7 prosentin kasvu).

›  On ollut osa Volkswagen-konsernia vuodesta 1991. Autojen lisäksi ŠKODA kehittää ja valmistaa autojen komponentteja sekä moottoreita ja vaihteistoja.

›  Valmistaa autoja Tšekin tasavallassa kolmessa tehtaassa; tuotantoa on myös Kiinassa, Venäjällä, Slovakiassa ja Intiassa – pääasiassa konserniyhteistyössä.

›  Työllistää yli 25 900 ihmistä eri puolilla maailmaa ja toimii yli 100 maassa.

ŠKODA Suomessa

›  Vuonna 2015 Suomessa rekisteröitiin 9870 uutta ŠKODA-henkilöautoa. ŠKODA saavutti sillä henkilöautorekisteröintitilastoissa sijan kolme, markkinaosuus oli 9,2 %.

ŠKODA oli yritysautorekisteröinneissä sijalla kaksi, markkinaosuus 14,7 %

›  Octavia oli viime vuonna Suomen myydyin automalli, jota rekisteröitiin 5832 kappaletta, ja sen osuus koko Suomen automyynnistä oli 5,4 %.