Škodalla vahva kesän aloitus 2020

1. heinäkuuta 2020. Kesäkuu 2020 oli menestys Škodalle Suomessa koronan tuoman haastavan kevään jälkeen. Merkin myynti oli 913 ajoneuvoa, markkinaosuuden ollessa 11,8%. ŠKODA oli kesäkuun, kuten myös koko vuoden tähän asti toiseksi rekisteröidyin automerkki. OCTAVIA oli Suomen rekisteröidyin automalli ja suosituin yritysauto. ŠKODA on kumulatiivisesti yritysautona Suomen suosituin. ŠKODA OCTAVIA on pitänyt selkeän johtoasemansa Suomen ostetuimpana kaasuhybridinä 2020. ŠKODA vahvistaa mallitarjontaansa entisestään kesän 2020 aikana; malliston vuosimalli 2021 tuo monia uusia varusteita.

ŠKODA aloitti kesän 2020 vahvasti ja oli kesäkuussa Suomen toiseksi suosituin automerkki. Kesäkuussa rekisteröitiin 913 Škodaa, markkinaosuuden ollessa 11,8%. Kumulatiivisesti ŠKODA on rekisteröintitilastossa sijalla 2. Kesäkuun loppuun mennessä uusia Škodia on rekisteröity 4 905 kpl ja markkinaosuus on 10,6%.

Kesäkuun rekisteröintejä vauhditti uudistunut mallisto. ŠKODA OCTAVIA oli Suomen rekisteröidyin automalli (418 kpl) ja samalla suosituin yritysauto lähes 10% markkinaosuudella (9,7%). ŠKODA OCTAVIA G-TEC-kaasuhybridi on pitänyt selkeän aseman myydyimpänä kaasuautona 2020. Mallia on rekisteröity 644 kpl ja markkinaosuus kaasuautoissa on yli 50%. Škodan ensimmäisen ladattavan hybridin SUPERB iV -mallin kysyntä on ollut vahvaa ja samanaikaisesti uudistuneen SUPERB-malliston kattavasti varusteltu EDITION-mallisto on tarjonnut myös mahdollisuuden saada auto ajoon vielä kesäksi. Myös KAROQ- ja KODIAQ-mallien BusinessLine -varustetasot ovat täydentäneet mallistoa ja näin houkuttelevasti varustellut katumaasturimallit ovat nopean toimituksen avulla vauhdittaneet rekisteröintejä. Vuoden Auto Suomessa 2020 -tittelin voittanut KAMIQ-katumaasturi on saanut myös hyvän startin vuodelle. Sekä KAMIQ- että SCALA-mallisto on laajentunut keväällä kaasuhybridiversioilla, jotka tarjoavat mahdollisuuden vähäpäästöisempään autoiluun.

ŠKODA-mallisto täydentyy entisestään kesän sekä syksyn aikana. Täysin uuden Octavian Launch Edition -mallisto on saanut hyvän vastaanoton ja nyt myös ensimmäinen e-TEC-kevythybridi sai juuri hinnat – OCTAVIA-mallisto laajenee pian myös mm. ladattavalla hybridillä sekä RS-mallilla.

Škodan vuosimalli 2021 tuo monia uusia varusteita

Uudet ohjauspyörät ovat näkyvin uudistus Škodan vuosimallin 2021 autoissa. Uudessa ŠKODA Octaviassa esitellyt ohjauspyörät löytyvät nyt myös muista ŠKODA-automallisarjoista. Auton varusteluversiosta ja lisävarusteista riippuen nahkaverhoiltu ohjauspyörä on joko urheilullinen kaksipuolainen tai tyylikäs kolmipuolainen. Ohjauspyörän verhoilu voi myös olla rei'itettyä nahkaa värillisin kontrastisaumoin. Ohjauspyöriin on lisäksi auton varustelusta riippuen saatavissa DSG-kaksoiskytkinvaihteiston vaihteenvalitsimet. Monitoimiohjauspyörissä on uusia näppäimiä ja käyttöä helpottavat pyöritettävät rullasäätimet.

Vuosimallin 2021 myötä Kodiaqin avustinjärjestelmien lista täydentyy ennakoivalla ja mukautuvalla vakionopeuden säätimellä. Se tunnistaa tuulilasiin asennetulla kameralla ja navigointijärjestelmän tietojen perusteella nopeusrajoitukset ja kaarteet ja säätää automaattisesti ajonopeuden jo ennalta. Saatavissa oleva keskuslukituksen avaimettoman käytön KESSY-järjestelmä toimii nyt jokaisen oven kahvasta. Uudet istuintuuletukselliset nahkaverhoillut urheiluistuimet ja niiden pidennettävät istuinosat ovat nyt saatavissa KODIAQ SPORTLINE -malliin. 110-kilowattinen (150 hv) 2.0 TDI -moottori seitsemänvaihteisen DSG-vaihteiston yhteydessä täyttää pakokaasun päästöstandardin Euro 6d. Samantehoinen 1.5 TSI -bensiinimoottori vastaa nyt myös Euro 6d -päästöstandardin vaatimuksia.

Suosittuihin kompaktikokoisiin SCALA- ja KAMIQ-mallieihin on lisätty tyylikkäitä yksityiskohtia. Saatavissa ovat uudet hopeanväriset 17-tuumaiset Propus-kevytmetallivanteet ja uutena Simply Clever -ratkaisuna tavaratilan peitteen alle monikäyttöinen säilytystasku esimerkiksi takkeja varten. Keskuslukituksen lisävarusteisen avaimettoman käytön KESSY-järjestelmän kauko-ohjaimen signaali kytkeytyy pois päältä, jos ohjainta ei viiteen minuuttiin ole liikutettu. Aiemmin ohjaimen piti olla liikuttamatta 15 minuutin ajan. Kaikissa SCALA- ja KAMIQ-malleissa on nyt aktiivihiili-raitisilmasuodatin, joka suodattaa sisäilmasta myös allergiaa aiheuttavia hiukkasia. Kaasuhybridimallin G-TEC teho on 90 hv (66 kW), ja myös se täyttää päästöstandardin Euro 6d.