Tšekkiläisistä yrityksistä ŠKODA AUTOLTA eniten patenttihakemuksia 2019

Mladá Boleslav 7. heinäkuuta 2020. Viime vuonna jättämällään 94 patenttihakemuksella ŠKODA AUTO sijoittuu tšekkiläisten yritysten kärkeen. Škodan patenttihakemusten lukumäärä on kasvanut vuosi vuodelta, ja monia innovaatiota käytetään jo sarjatuotantoautoissa.

ŠKODA AUTO haki vuonna 2019 patenttisuojaa 94 uudelle idealle, mikä on kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2017. Prahassa sijaitsevan Tšekin teknisen yliopiston (ČVUT) jälkeen ŠKODA AUTOLLA on toiseksi eniten patentinhakuja Tšekin tasavallassa, ja yritysten joukossa ŠKODA AUTO on ykkönen.

Suurin osa ŠKODA AUTON uusista innovaatioista syntyy teknisen tuotekehityksen ja tuotannon osastoilla. Ideoita tuottavan toiminnan myötä ŠKODA on vuosien mittaan kasvattanut patenttiensa, käyttömalliensa sekä mallioikeuksiensa määrää ja siten vahvistanut asemaansa yhtenä Tšekin johtavista teknologia-alan yrityksistä.

Teknisestä tuotekehityksestä vastaava ŠKODA AUTON hallituksen jäsen Christian Strube: "Työntekijöidemme innovatiivisuusvoima on tärkeä osa ŠKODA AUTON toimintaa. Jokaisella uudella patenttihakemuksella me kirjoitamme yhden luvun lisää Škodan kirjaan modernina ja innovatiivisena autonvalmistajana".

Patenttia hakemalla yritys suojaa aineetonta omaisuuttaan luvattomalta käytöltä ja turvaa myyntivalttejaan ja kilpailukykyään. Teknisten innovaatioiden lisäksi ŠKODA suojaa myös tuotteilleen tyypillisiä Simply Clever -ratkaisuja. Hyvä esimerkki suojatusta käyttömallista on ympäristövastuullinen ja käytännöllinen ns. viimeisen kilometrin liikkumisväline ŠKODA Scooter, joka taittuu kätevästi kokoon ja on helppo sijoittaa auton tavaratilaan.

Suojattujen keksintöjen listalta löytyvät esimerkiksi onttokuitukankaasta valmistetut matot, jotka on erityisen helppo puhdistaa ja joissa lika ei helposti näy. ŠKODA on myös hankkinut käyttömallisuojan valaistuille turvavyölukoille, jotka helpottavat turvavöiden kiinnittämistä pimeässä.

Lisäksi ŠKODA on jättänyt Tšekin patenttiviranomaiselle hakemuksen matkatavaroiden ja muiden kuljetettavien esineiden innovatiivisesta kiinnitystavasta. Mukautuvan kuormankiinnityselementin avulla laatikot, korit ja muut esineet voidaan turvallisemmin sijoittaa tavaratilaan muun tavaran joukkoon. Se voidaan sijoittaa auton tavaratilassa minne vain, ja se estää kuormatavaraa vaurioitumasta matkan aikana. Tarvittaessa tämä elementti voidaan helposti irrottaa ja kiinnittää tavaratilan lattiaan koukkusilmukkakiinnikkeillä.

Osa Škodan hakemista patenteista liittyy uusiin teknisiin ratkaisuihin, joita käytetään tuotantolinjoilla. Niistä yksi esimerkki on korin osien hitsausta varten tarkkaan paikalleen asettamiseen käytettävä kamerajärjestelmä. Tällä modernilla mittausjärjestelmällä korin osat saadaan heti alusta alkaen täsmälleen oikeisiin kohtiin, mikä nopeuttaa hitsausprosessia lyhentämällä osien muutoin mekaaniseen asettamiseen kuluvaa aikaa. Neljän kameran tietojen avulla auton kori sijoitetaan oikein, ja sen myötä hitsausrobottien liikeradat saadaan säädettyä nopeasti.

Kari Aalo

Viestintäpäällikkö