Uusi ŠKODA Fabia: yksinkertaisesti enemmän

• Vetoava: terävämpää muotoilua, urheilulliset mittasuhteet, raikkaat värit, valikoima tyylikkäitä kevytmetallivannevaihtoehtoja
    • Älykäs: ensimmäinen ŠKODA, jossa on MirrorLink™- ja SmartGate-tekniikkaa
    • Käytännöllinen: kompaktit ulkomitat, tilavat sisätilat matkustajille ja matkatavaroille: 330 litran tavaratila
    • Tekniikka: MQB-avustinjärjestelmät lisäävät turvallisuutta ja ajomukavuutta
    • Ympäristöystävällinen: 980 kg massa ja uusi MQB EU6 -moottorisarja. Jopa 17 % taloudellisempi, pienimmät CO2-päästöt 82 g/km
    • Yksilöllisyys: uudet ulkoväriyhdistelmät ja innovatiiviset sisustusratkaisut
    • Tyypillinen ŠKODA: 19 käytännöllistä Simply Clever -ratkaisua, joista 10 uusia
    • Myyntimenestys: melkein 3,5 miljoonaa ŠKODA Fabiaa myyty maailmanlaajuisesti sitten vuoden 1999

Mladá Boleslav / Pariisi, lokakuu 2014 autoissa juuri muotoilu on se, mikä herättää tunteita. Sekä hatchback- että Combi-malleissa kolmas sukupolvi tekee vaikutuksen urheilullisilla mittasuhteillaan, jotka yhdistyvät merkittävästi terävämpään, dynaamisempaan ja tunteikkaampaan muotokieleen. ŠKODA tuo aiemmin vain suuremmille autoluokille tutut innovatiiviset turvallisuus-, mukavuus- ja infotainment-järjestelmät myös pikkuautoihin. Kohokohta: Fabian voi nyt yhdistää älypuhelimeen MirrorLink™- ja SmartGate-tekniikoilla. Lisätekniikasta huolimatta tämä uusi malli on jopa 65 kg kevyempi ja jopa 17 % taloudellisempi kuin edeltäjänsä. Kevyin Fabia painaa vain 980 kg. Tyypilliseen ŠKODA-tyyliin Fabiassa on luokkansa suurin tavaratila ja optimaalista käytännöllisyyttä 19 Simply Clever -ratkaisun ansiosta.

"Uusi ŠKODA Fabia on ihanteellinen auto moderniin ja urbaaniin liikkumiseen. Se on kompakti ja tarjoaa runsaasti tilaa sekä matkustajille että heidän tavaroilleen. Moderni muotoilu sekä erinomainen taloudellisuus ja turvallisuus, kaikki ŠKODA-merkin arvot yhdessä", sanoo ŠKODA Auton pääjohtaja, professori ja kunniatohtori Winfried Vahland. "Kolmannen sukupolven suunnittelussa tavoitteemme on ollut tuoda innovatiivinen tekniikka myös pikkuautoihin. Keskityimme ympäristöön, polttoainetaloudellisuuteen, turvallisuuteen ja ajomukavuuteen. Uuden ŠKODA Fabian kolmas sukupolvi tekee vaikutuksen sporttisemmalla ja tunteisiin vetoavalla muotokielellään. Se että pystymme tarjoamaan tämän ajoneuvon kilpailukykyiseen hintaan, todistaa merkkimme vahvuuden. Uskomme, että tämä hieno auto muodostaa uuden luvun Fabian menestystarinaan ja tuo uusia asiakasryhmiä merkillemme", Vahland sanoo.

Fabia ensiesiteltiin vuonna 1999, ja sen jälkeen tšekkiläinen autonvalmistaja on myynyt melkein 3,5 miljoonaa Fabiaa tähän päivään mennessä (31.8.2014).

Alusta saakka ŠKODA Fabia on edustanut kaikkia Škodan hyviä ominaisuuksia: runsaasti tilaa kompaktien ulkomittojen sisällä, laaja valikoima käteviä ratkaisuja, luotettava tekniikka ja erinomainen hinta-laatusuhde. Juuri tämä yhdistelmä on tehnyt Fabiasta yhden luokkansa suosituimmista autoista.

Tästä menestyksestä todistaa suuri määrä tunnettuja palkintoja. Jo toisen sukupolven Fabia yksinään on voittanut vaikuttavan määrän kunnianosoituksia vuodesta 2007 lähtien. Yksi tärkeimmistä kansainvälisistä palkinnoista on Red Dot -muotoilupalkinto. Saksassa Fabia on saanut mm. kultaisen ohjauspyörän sekä vuoden yritysauton ja järkevän auton (Fabia Combi) palkinnot. Lisäksi se on nimetty edullisimmaksi pikkuautoksi AutoTrophy-kilpailussa sekä parhaaksi tuoduksi pikkuautoksi Best Cars -kilpailussa. Isossa-Britanniassa Fabia puolestaan voitti muun muassa Caravan Clubin alle 16 000 puntaa maksavien pikkuautojen sarjan ja skottilaisen Motoring Writers -järjestön vuoden pikkuautopalkinnon.

Täynnä tunnetta: muotoilu

"Uuden ŠKODA Fabian muotoilu edustaa Škodan muotokielen kehitystä", kertoo teknisestä tuotekehityksestä vastaava Škodan johtoryhmän jäsen Frank Welsch. "Ensimmäistä kertaa ŠKODA-merkkinen ajoneuvo sisältää VisionC-muotoilututkielman elementtejä. Urheilulliset mittasuhteet tekevät Škoda Fabiasta uudenaikaisen, pirteän ja raikkaan. Lisäksi hyödynsimme joitakin ralliautojemme ominaisuuksia, jotta saimme aikaan mahdollisimman tunteisiin vetoavan Fabian", sanoo Welsch.

Tasapainoiset mittasuhteet, suorat linjat sekä terävät kulmat ovat uuden sukupolven ŠKODA Fabiaa. Uusi ŠKODA Fabia on 8 mm lyhyempi, 35 mm leveämpi ja 31 mm matalampi kuin edeltäjänsä (ŠKODA Fabia Combi: 10 mm pidempi, 35 mm leveämpi ja 31 mm matalampi). Keula on itsevarmempi ja näyttävämpi lisäleveyden ja erikoiselementtien, kuten leveiden ajovalojen, merkille tunnusomaisen säleikön ja konepellin nokassa olevan logon ansiosta. Suunnittelijat korostivat säleikön ja valojen graafista yhtenäisyyttä erottamalla kaikki linjat ja kulmat tarkasti.

Terävä kylkiviiva ja niin kutsuttu lokasuojaviiva korostavat auton kylkeä ja leimaavat Fabian uutta dynaamista ulkonäköä. Kapeat pilarit sekä tyylikäs kevytmetallivannevalikoima täydentävät sen erikoislaatuisen ulkonäön.

Fabian ja Fabia Combin takaosa uhkuu voimaa ja itsevarmuutta. Se on selkeä ja rohkeasti rajattu, mikä myös korostaa vaakasuuntaisia linjoja. Kuten kaikkien ŠKODA-autojen kohdalla, suunnittelijat kiinnittivät erityistä huomiota takavaloihin, joita korostavat nyt tummat reunukset. Uuden Fabian takavaloissa säilyy luonnollisesti Škodalle tyypillinen C-muoto.

Škodalle etusijalla ovat Fabian yksilölliset varustusmahdollisuudet sekä sisä- että ulkopuolella. Esimerkiksi hatchback-mallin ostajat voivat valita mieleisensä neljästä eri kattovärivaihtoehdosta, peilikoteloista ja vanteista. Auton täysin uusi sisusta tekee vaikutuksen laadukkuudellaan sekä monilla väriyhdistelmävaihtoehdoilla.

Ensimmäinen ŠKODA, jossa on MirrorLink™ ja SmartGate

Uuden ŠKODA Fabian infotainment-järjestelmät ovat kaikki uusia. Ne perustuvat Volkswagenin MIB (Modular Infotainment Matrix) -tekniikkaan. Niiden ansiosta pikkuautoon on nyt saatavana valikoima kiinnostavia järjestelmiä. Tarjolla on kaksi eri audiojärjestelmävaihtoehtoa.

Uusi ŠKODA Fabia on ensimmäinen ŠKODA, joka on mahdollista yhdistää älypuhelimen kanssa niin kutsutulla MirrorLink™-tekniikalla. Se mahdollistaa tiettyjen älypuhelimen sovellusten näyttämisen ja käyttämisen Bolero-infotainment-järjestelmän näytöstä. Uudessa ŠKODA Fabiassa on myös SmartGate-toiminto, jolla voi näyttää, tallentaa ja käyttää tiettyjä ajoneuvon tietoja omalla älypuhelimella. Yhtenä esimerkkinä on Škodan oma Drive-sovellus, joka näyttää kuljettajalle, kuinka taloudellinen hänen ajotapansa tietyllä matkalla on ollut. MFA Pro -sovelluksella voidaan näyttää ajotietokoneen toimintoja ja monitoiminäytön (MFA) sisältöä älypuhelimen näytöltä.

Uusia virstanpylväitä taloudellisuudessa ja päästöissä: alkaen 82 g CO2/km

Insinöörit ovat saavuttaneet merkittävää edistystä uuden ŠKODA Fabian polttoainetehokkuudessa ja päästöarvoissa. Tuloksena on polttoaineenkulutuksen pieneneminen jopa 3,1 litraan/100 km ŠKODA Fabia GreenLine -mallissa. Nämä merkittävät parannukset ovat seurausta täysin uudesta bensiini- ja dieselmoottorien sukupolvesta, jossa ajoneuvo on entistä kevyempi ja aerodynamiikka on parantunut.

Ostajat voivat valita kolmesta bensiini- ja dieselmoottorivaihtoehdosta. Kaikki moottorit ovat EU6-päästöstandardien mukaisia, ja niissä on Start-Stop - käynnistys-sammutusautomatiikka sekä jarrutusenergian talteenotto. Bensiinimoottorien tehovaihtoehdot ulottuvat 55 kW:sta 81 kW:iin. Uusi kolmisylinterinen dieselmoottorisarja tarjoaa 55–77 kW:n vaihtoehtoja.

Miellyttävä alusta

ŠKODA Fabian uuden alustan suunnittelussa on mietitty nimenomaisesti ajomukavuutta ja optimaalista ajonvakautta. Uuden sähkömekaanisen ohjauksen, uusien moottorien ja uudelleensuunnitellun moottorin kiinnityksen myötä suunnittelijat onnistuivat parantamaan alustan rakennetta merkittävästi. Mallin etuna on leveämpi raideväli (30 mm) sekä edessä että takana ja 5 millimetriä pidempi akseliväli. Uuden Fabian muotoilu perustuu modulaariseen konseptiin, joka hyödyntää suurelta osin Volkswagenin MQB-tekniikkaa, esim. moottorit, sähkömekaaninen ohjaustehostin ja suuri osa elektroniikasta (mm. sähköiset ohjainlaitteet, mittaristo, infotainment- ja avustinjärjestelmät).

Tekniikan ja ajomukavuuden lisääntymisestä huolimatta suunnittelijat onnistuivat pienentämään auton massaa merkittävästi. Toisen sukupolven malleihin verrattuna uusi ŠKODA Fabia on jopa 65 kg kevyempi (auton varustelun mukaan). Kolmisylinterisellä 1.0 MPI -moottorilla varustetun ŠKODA Fabian omamassa (ilman kuljettajaa) on vain 980 kg.

Ylivertainen turvallisuus: suurempien kokoluokkien tekniikkaa

Uudessa Fabiassa on huippuluokan turvallisuusjärjestelmät, jotka on aiemmin nähty vain suuremmissa kokoluokissa. Tarjolla oleva Front Assistant-hätäjarrutusjärjestelmä, joka pysäyttää auton automaattisesti, pienentää peräänajojen vaaraa. Multi-Collision Brake - monitörmäysjarrutusjärjestelmä hidastaa auton nopeutta automaattisesti onnettomuuden tapahtumisen jälkeen, jotta lisäonnettomuuksilta vältytään. Driver Activity Assistant - kuljettajan vireystason tunnistusjärjestelmä havaitsee kuljettajan väsymisen, ja nopeusrajoitin estää autoa ylittämästä ennalta asetettua nopeutta. Hill Hold - mäkilähtöavustin auttaa kuljettajaa liikkeelle lähtemisessä mäessä. Uudessa Fabiassa on EU-maissa vakiovarusteena sähköinen rengaspaineen tunnistusjärjestelmä.

Uudessa ŠKODA Fabiassa on vakiovarusteena parannettu sähköinen tasauspyörästön lukko XDS+, joka maksimoi pidon kaarreajossa.

Passiivisiin turvallisuuselementteihin kuuluu kuusi turvatyynyä, jotka on säädetty toimimaan tarkasti vuorovaikutuksessa auton kolmipisteturvavöiden kanssa.

Ajomukavuus on tärkeintä

ŠKODA Fabiassa on saatavilla KESSY-avaimeton keskuslukitus ja käynnistys (Keyless Entry Start and Exit System). Myös etu- ja takapysäköintitutkat tekevät ensiesiintymisensä uudessa Fabiassa. Aiemmin tämä tekniikka oli Fabiassa vain takana.

Optimaalisen näkyvyyden takaa sadetunnistin ja päivävaloautomatiikka. Sadetunnistin ohjaa tuulilasinpyyhkimien nopeutta automaattisesti ja valotunnistin kytkee päivävaloilta lähivalot käyttöön ja pois valaistusolosuhteiden mukaan.

Ensimmäistä kertaa ŠKODA Fabiassa on uusi C-EPS –sähkömekaaninen ohjaustehostin (Column-Electric Power Steering), joka on painoltaan kevyempi ja säästää polttoainetta sekä korvaa aiemmin käytetyn sähköhydraulisen ohjaustehostimen.

Ensimmäistä kertaa asiakkaat voivat tilata Fabiaansa suuren panoraamalasikattoikkunan, joka tuo lisää mukavuutta ajamiseen.

Paljon tilaa, 19 Simply Clever -ratkaisua

Sekä uudet ŠKODA Fabia- että Fabia Combi -mallit tekevät vaikutuksen runsailla tiloillaan ja erinomaisilla toiminnoillaan. Fabia-mallisarja tarjoaa 19 Simply Clever -ratkaisua.

Missään muussa pikkuautossa ei ole yhtä paljon tavaratilaa kuin uudessa ŠKODA Fabiassa. Hatchback-mallin tavaratilan tilavuus on 330 litraa (1 150 litraa, kun takaistuimet käännetään alas), kun taas uuden ŠKODA Fabia Combin tavaratilan koko on peräti 530 litraa (1 395 litraa takaistuimet käännettyinä).

Matkustamo on 21 mm leveämpi (edestä) ja 8 mm pidempi. Etumatkustajilla on enemmän pääntilaa, vaikka uusi Fabia on yleisesti ottaen matalampi.

19 Simply Clever -ratkaisua tekee uudesta ŠKODA Fabiasta yhden oman luokkansa kätevimmistä autoista. Fabian uusia ratkaisuja ovat mm: jääraappa polttoainesäiliön luukun sisäpinnassa, multimediapidike mukitelineessä edessä, lisäsäilytystila huomioliiville, roskakori ovessa, säilytysverkot etuistuinten sisäreunoissa, takaovissa pullopidikkeet 0,5 litran pulloille, MirrorLink™- ja SmartGate-järjestelmät sekä säädettävä tavaratilan välipohja ŠKODA Fabia Combissa. Lisäksi hansikaslokerossa on nyt tila 1,0 litran pullolle.

Autossa on myös muita erinomaisia yksityiskohtia, kuten tavaratilan useat kiinnityspisteet, kassikoukut ja tavaraverkot.

Jussi Kostiainen                                           Kari Aalo

Markkinointi- ja Tuotejohtaja                        Viestintäpäällikkö