• Slottsbacken/

ACR Capital on perustanut uuden Pohjoismaisiin teknologiayrityksiin sijoittavan EUR 100 miljoonan Slottsbacken rahaston

Report this content

ACR Capital on perustanut uuden Pohjoismaisiin teknologiayrityksiin si- joittavan EUR 100 miljoonan Slottsbacken rahaston [Tukholma, 1. helmikuuta, 2001] Johtava Pohjoismainen nopeasti kasvaviin teknologiayrityksiin keskittynyt pääomasijoittaja ACR Capital on perusta- nut uuden Slottsbacken rahaston, joka jatkaa ensimmäisen rahaston me- nestyksekästä sijoitusstrategiaa. Pohjoismaiset instituutiot ovat sijoit- taneet Slottsbacken Venture Capital Fund II (SVC Fund II) noin EUR 100 miljoonaa pääomaa. Rahasto on jo tehnyt ensimmäiset lupaavat sijoitukset. SVC Fund II sijoittaa Pohjoismaisiin kasvaviin teknologiayhtiöihin tele- kommunikaatio, datacom ja elektronisen median toimialoilla. Kohdeyhtiöt tarjoavat uniikkeja tuotteita ja palveluja kansainvälisille markkinoille. Kuten ACR Capitalin menestyksekkäällä ensimmäisellä rahastolla SVC Fund II:n strategia on etsiä lupaavimmat kasvuyritykset Pohjoismaista ja auttaa niitä kehittymään ja kansainvälistymään. SVC Fund II:n sijoittajat ovat kansainvälisiä instituutioita kuten 6:e AP Fonden (Ruotsi), AMF vakuutusyhtiö (Ruotsi), SPP vakuutusyhtiö (Ruotsi), Telian eläkerahasto (Ruotsi), Telia AB (Ruotsi), Sampension eläkerahas- to(Tanska), Merita Henkivakuutus (Suomi), Teollisuussijoitus (Suomi) ja Kuntien Eläkevakuutus (Suomi). Rahaston elinikä on rajoitettu kahdeksaan vuoteen. Uusi rahasto on tehnyt jo kaksi sijoitusta, suomalaiseen European Game & Entertainment Technology Oy:ön ja tanskalaiseen Zapera A/S:än. European Game & Entertainment Technology Oy kehittää, lisensioi ja operoi lisen- sioitujen pelioperaattoreiden kansainväliseen käyttöön sopivaa digitaali- seen viestintään ja langattomaan teknologiaan perustuvaa rahapelijärjes- telmää. Zapera on Pohjoismaiden suurin pelkästään internetiä tiedon ke- räämiseen käyttävä markkinatutkimus ja -analyysi-instituutti. "Olemme tyytyväisiä siitä, että saimme toiseen rahastoomme huomattavia in- stitutionaalisia sijoittajia huolimatta teknologiamarkkinoiden ja pääoma- sijoitusmarkkinoiden heikentyneestä tilanteesta. Uskomme, että taitomme ja kokemuksemme, Pohjoismainen fokus ja erittäin hyvin menestynyt ensimmäinen rahastomme luovat hyvän pohjan yhtä menestyksekkäälle toiselle rahastol- le", sanoi Ulf Svensson, ACR Capitalin toimitusjohtaja. ACR Capital: ACR Capitalin hallinnoimat Slottsbacken rahastot ovat sijoittaneet Po- hjoismaisiin kasvuyrityksiin telekommunikaatio, datacom ja digitaalisen median aloilla vuodesta 1996 alkaen. Slottsbacken Fund I:n sijoittajat Te- lia AB ja 6:e AP Fonden sijoittivat rahastoon EUR 35 miljoonaa. Slotts- backen Fund II:n pääoma yltää noin EUR 100 miljoonaan. ACR Capital perus- tettiin vuonna 1995 ja yhtiöllä on toimistot Helsingissä, Kööpenhaminassa ja Tukholmassa, joissa työskentelle kaksitoista ammattilaista. Slottsbacken Fund I:n sijoitukset ovat olleet tuottavia ja aloittavista kohdeyrityksistä on usein kasvanut kansainvälisiä markkinajohtajia, joilla on hyvät mahdollisuudet onnistuneeseen pörssilistaukseen. Slottsbacken Fund I on sijoittanut yrityksiin kuten Unique Development Studios, joka on Pohjoismaiden johtava tietokonepelien kehittäjä, Lääketi- eteen ohjelmistoyhtiö PharmaSoft, joka on aloittanut lupaavan internet- pohjaisen yhteistyön WHOn kanssa, nopeassa kasvuvaiheessa oleva ohjelmis- totalo Marratech joka kehittää ja markkinoi tietokoneohjelmia internet- pohjaisiin kokouksiin, SuperForm, johtava elektronisten ja älykkäiden lo- makkeiden kehittämiseen keskittynyt ohjelmistotalo, ja Digiscope, johtava uuden digitaalisen median ratkaisujen toimittaja. Viimeaikaisia sijoituk- sia ovat Secode, Internet turvallisuuspalveluja tarjoava yhtiö, Finansium, Euroopan johtava online/langaton finanssi-informaation järjestelmä, ja Reddo Networks, seuraavan sukupolven carrier grade IP multiservice -lait- teiden kehittäjä. Esimerkkejä rahaston irrottautumisesta ovat tiedostojen turvallisuuteen keskittynyt Protect Data, joka listautui Tukholman pörssiin vuonna 1998, ja tanskalainen laajakaistayhtiö Cocom jonka Cisco Systems Inc. osti vuon- na 1999. Rahastojen vuotuinen tuotto kaikista toteutuneista irtautumisista on tähän mennessä noin 250%. Lisätietoja: Erkki Hietalahti, partner ACR Capital AB, Suomi Puh: 040-578 4110 Fax: 09-2516 6100 E-mail: erkki.hietalahti@acr.se http://www.slottsbacken.com ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.bitonline.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/01/20010201BIT00020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/01/20010201BIT00020/bit0002.pdf