• SmartCraft ASA/

Uusi Digimeter-kysely: Digitaaliset työkalut auttavat parantamaan asiakastyytyväisyyttä ja rakennusalan asiakkaat myös vaativat käyttämään niitä

SmartCraft-konsernin teettämän Digimeter-kyselyn mukaan, suomalaiset rakennusalan ammattilaiset kokevat digitaalisten työkalujen käytön parantavan rakennusyritysten asiakastyytyväisyyttä ja asiakkaiden myös vaativan niiden käyttöä. Kolmannes vastaajista uskoo investointien digitaalisiin työkaluihin lisääntyvän lähitulevaisuudessa. Vastaajista noin puolet eli 51% nimesi asiakkaiden suunnalta tulevien vaatimusten ohjaavan yrityksiä digitaalisten työkalujen käyttöön.

Rakennusalan digitalisoinnin kehitystä erilaisissa hankkeissa tutkivan Turun Yliopiston tutkimusjohtaja Taina Eriksson näkee kehittyvän asiakastyytyväisyyden kautta syntyvän asiakkuuksien jatkuvuuden yritysten johdolle tärkeänä asiana etenkin juuri nyt, kun markkinatilanne on haastava ja kilpailu yritysten välillä on kovaa.

”Asiakkailta tulevat vaatimukset järjestelmien käyttöön on tärkeä ajuri digitalisoitumiselle. Kääntöpuolena on se, että yritys joutuu helposti tilanteeseen, jossa on pakko käyttää eri järjestelmiä eri asiakkaiden projekteissa ja siinä rinnalla vielä omaa järjestelmää. Näin ollen teknologian ja toimintamallien kehittämiselle siihen suuntaan, että tieto virtaa helposti järjestelmien välillä, on tarvetta”, Eriksson kommentoi tuloksia.

SmartCraft Finlandin toimitusjohtaja Timo Makkonen näkee, että yleistyvä tahtituotanto asettaa uudet vaatimukset materiaalien ja töiden virtaukselle. Hänen mukaansa yksittäisiä järjestelmäratkaisuja on runsaasti jo olemassa, mutta seuraava loikka otetaan vasta sitten, kun prosessikokonaisuudet otetaan haltuun myös järjestelmätasolla.

”Tiedon virtaukseen syntyy väkisinkin pullonkauloja, jos prosessin digitalisaatioaste ei kasva toiminnan kehittyessä. Samalla on muistettava, ettei digitalisaatio itsessään ratkaise mitään. Digitalisoinnin täytyy tukea valmiiksi järkeviä prosesseja, jolloin myös tekemisessä saavutetaan parempi taso. Parempi laatu ja tuottavuus näkyvät myös parempana asiakastyytyväisyytenä”, Makkonen kommentoi.

Ruotsissa vuoden 2023 marraskuussa julkaistuihin vastaavan kyselyn vastauksiin verraten, Suomessa on luovuttu Ruotsia aktiivisemmin papereiden ja kansioiden käytöstä. Ajan säästö on molemmissa maissa yleisin syy, miksi digitaalinen työkalu valitaan työhön Excel-taulukon tai paperin sijaan. Paperin tai Excel-tiedostojen käyttö resurssien ja asiakkuuksien hallinnassa voi Erikssonin näkemyksen mukaan muodostua haasteeksi, koska se voi tuottaa yrityksissä sisäisesti hyvin vaihtelevia toimintatapoja.

”Ehkä yksi tiukka prosessi ei ole tarkoituksenmukainen tavoite, mutta yhteneväisyys yrityksen kokonaiskuvan kannalta kriittisissä vaiheissa on tavoiteltavaa. Siinä yhteiset dokumenttipohjat tai erikoistunut järjestelmä voivat olla iso apu. Tämä koskee sekä toimistossa, että työmailla tehtävää työtä”, Eriksson toteaa.

Ruotsalaiset kokivat suomalaisia vastaajia hieman useammin väärinymmärrysten vähenevän ja viestinnän paranevan digitaalisten työkalujen avulla.

”Digitaaliset työkalut auttavat prosessien hallinnassa, jolloin operaatioiden laatu paranee. Samalla toiminta muuttuu yleensä myös läpinäkyvämmäksi. Sekin vaikuttaa varmasti myös asiakastyytyväisyyteen”, Makkonen sanoo.

Digimeter on vuosittain tuotettava verkkokysely, joka toteutettiin tänä vuonna Suomessa ensimmäisen kerran. Kevään 2024 ensimmäisen neljänneksen aikana julkaistuun verkkokyselyyn vastasi yhteensä 626 rakennusalan ammattilaista vaihtelevan kokoisista rakennusalan yrityksistä. SmartCraft on aikeissa toteuttaa Digimeter-kyselyn Suomessa jatkossa vuosittain.

Lisätiedot:

Timo Makkonen, p. 044 716 7200, timo.makkonen@smartcraft.com

Taina Eriksson, p. 040 728 6196, taina.eriksson@utu.fi

Tietoa SmartCraft Groupista:

SmartCraft-konserni on pörssinoteerattu rakennusalan SaaS-ratkaisujen tuottaja, joka työllistää yli 200 henkilöä 15 eri toimipisteessä Suomessa, Norjassa, Ruotsissa ja Iso-Britanniassa. Suomessa SmartCraft-konsernin ohjelmistoja ovat Congrid, HomeRun ja EL-VIS.