SmartUs-hankkeelle kotisivut

Report this content

LEHDISTÖTIEDOTE Julkaisuvapaa 2.2.2004 SmartUs-hankkeelle kotisivut SmartUs-hanke on avannut internet-sivunsa osoitteessa www.smartus.fi. SmartUs on kumppanuushanke, jossa muotoilun, oppimisen, liikkumisen ja teknologian ammattilaiset yhdistävät voimansa viiden yhteistyöprojektin kautta. Hankkeessa rakennetaan kolmen sukupolven älykäs leikki- ja kuntoilupaikka. Kotisivuilta löytyy osaprojektien tarkempi esittely, ajantasaista tietoa hankkeen etenemisestä, uutisia sekä hankkeeseen liittyviä ajankohtaisia tapahtumia. Tulevaisuuden älykäs leikki- ja kuntoilupaikka tukee oppimista, fyysistä ja motorista kehitystä sekä luovuutta. Lähtökohtana on yhdistää perinteinen leikkipaikka, uusi teknologia sekä uudet innovatiiviset ja vuorovaikutteiset sovellukset. Leikkikentän merkitys laajenee, kun siitä tulee sukupolvien välinen kohtauspaikka, joka aktivoi leikkimiseen ja liikkumiseen sekä perimätiedon siirtämiseen sukupolvelta toiselle. SmartUs-hanke on monimuotoinen. Se jakautuu viiteen projektiin. Weplay- projektissa yhdistetään muotoilu ja teknologia. ubiPlay tähtää tulevaisuuden vuorovaikutteisen leikkikentän rakentamiseen. Moto+ on tutkimusprojekti, jossa tutkitaan motorista, sosiaalista ja kognitiivista käyttäytymistä leikkikentällä. Myös Let´s Play on tutkimusprojekti, jossa tutkitaan vuorovaikutteista oppimisympäristöä. PlayTech-projektin teemana on teknologia osana leikkikenttää. "Luomme yhteiskunnalle uudenlaista lisäarvoa kehittämällä leikkipaikasta esikoulun lapsille ja innostamalla sekä lapsia että aikuisia leikinomaiseen liikuntaan. Liikunnan merkityksenhän terveydelle ja hyvinvoinnille me kaikki jo tiedostamme", sanoo hankepäällikkö Juha Laakkonen. Tutkimustuloksia hyödyntämällä Lappset Group Oy tulee kehittämään uuden tuoteperheen, jonka avulla voidaan luoda lapsille omaehtoiseen oppimiseen perustuva oppimisympäristö. Kotisivujen visuaalisesta suunnittelusta ja teknisestä toteutuksesta vastasi Webzone Oy. Sivujen sisällön on pääasiallisesti tuottanut Viestintätoimisto Sanafor Oy. SmartUs-hankkeessa toimivat Lapin yliopisto, Lappset Group Oy, Rovaniemen ammattikorkeakoulu, Tekes ja VTT. Euroopan sosiaalirahasto, Tekes ja Lapin lääninhallitus rahoittavat hanketta. Lisäksi mukana ovat mm. Elektrobit, Ideos, Polar Electro ja TeliaSonera Finland Oyj. Lisätietoja Hankepäällikkö Juha Laakkonen Lappset Group Oy puh 040-7625 480 email juha.laakkonen@lappset.com Lisätietoja myös www.smartus.fi Lappset Group Oy on yksi johtavista leikkipaikkavälinevalmistajista Euroopassa. Lappsetin tuotevalikoimaan kuuluu leikkipaikkavälineiden lisäksi urheilupaikkavälineitä sekä pihojen, puistojen ja katujen kalusteita. Tuotteet valmistetaan pääosin vahvasta pohjoisesta männystä. Yrityksen perustaja Antero Ikäheimo aloitti yhden miehen yrityksenä jo vuonna 1970. Nykyään konsernin palveluksessa on keskimäärin 184 henkilöä. Tytäryrityksiä on viidessä eri maassa. Lappset-tuotteita viedään yli 40 maahan. Lisätietoja www.lappset.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/02/20040202BIT00730/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/02/20040202BIT00730/wkr0002.pdf