Helsingin Sokos­–Vaakunan talon historiasta tehtiin kirja

SOK on julkaissut historiikin yli 60-vuotiaasta SokosVaakunan talosta. Nyt julkaistu teos on paitsi juhlakirja, myös ajankuva helsinkiläisestä ja suomalaisesta hotelli- ja ravintolatoiminnasta ja tavaratalokaupasta usean vuosikymmenen ajalta. 160-sivuisen kirjan ovat kirjoittaneet Pälvi Salo ja Kimmo Salo, jotka ovat SOK:n pitkäaikaisia viestintäyhteistyökumppaneita.

”Kirjaa varten haastattelimme yli kahtakymmentä henkilöä, entistä ja nykyistä tavaratalon ja hotellin johtoa ja henkilökuntaa sekä asiakkaita ja julkisuuden henkilöitä, joilla on läheinen suhde taloon. Heitä ovat muun muassa kirjailija Kjell Westö, professori, arkkitehti Juhani Pallasmaa, suomalaisen muodin suurlähettiläs Lenita Airisto, veteraanipoliitikko Seppo Kääriäinen, julkkiskokki Risto Mikkola ja kaupunkitutkija Pasi Mäenpää. Lisäksi kävimme läpi suuren määrän lehtiartikkeleita, kirjallisuutta ja arkistomateriaalia. Sokos–Vaakunan talo on koko olemassaolonsa ajan ollut kaupunkielämän keskus ja siksi kirjan toteuttaminen oli samalla aikamatka läpi lähihistorian”, Pälvi ja Kimmo Salo sanovat.

Helsingin ytimessä sijaitsevan rakennuksen suojissa avattiin kaupungin uusin tavaratalo ja Pohjoismaiden suurin hotelli olympiavuonna 1952. Rakennustyöt aloitettiin vuonna 1939 ja alkuperäisenä tavoitteena oli avata tavaratalo ja hotelli olympiavuonna 1940. Sodat kuitenkin siirsivät sekä olympialaiset että Sokoksen ja Vaakuna-hotellin avautumisen.

SOK-funkkistyylin isän Erkki Huttusen suunnittelema rakennus oli aikansa arkkitehtuurin merkkitapaus. Yksi SOK-funkkiksen tärkeimmistä päämääristä oli kaupankäynnin edistäminen: uudenlaiset, avarat ja valoisat toimipisteet levisivät Huttusen piirustuspöydän kautta ympäri Suomen 30-luvulta lähtien.

Jatkuvasti uudistuva

Valmistumisensa jälkeen Sokos–Vaakunan talo on käynyt läpi useita muutoksia ja laajennuksia. Alun perin talossa olleet erikoisliikkeet ovat kadonneet, toimistotilat vähentyneet ja sekä hotelli että tavaratalo ovat saaneet lisää tilaa. Suurin remontti toteutettiin vuonna 1994, jolloin taloteknisen peruskorjauksen ohella uudistettiin talon tilaratkaisut. Suunnittelusta vastasi arkkitehti, professori Juhani Pallasmaa.

”Arkkitehdin tehtävänä on luoda hyvät toiminnalliset ja psykologiset edellytykset rakennuksessa tapahtuvalle toiminnalle. Suojelukohteen kohdalla onnistuneessa muutoksessa uusi tekee kunniaa vanhalle ja vanha uudelle”, Pallasmaa sanoo kirjassa.

Tänään Sokos–Vaakuna on jälleen muutoksen edessä, kun rakennuksen maanalaisten osien laajennushankkeita suunnitellaan.

Värikkäät vaiheet

Hotelli Vaakuna ravintoloineen ja Sokos-tavaratalo ovat täynnä tarinoita helsinkiläisestä ja suomalaisesta elämänmenosta. Näitä sekä valokuvamateriaalia läpi vuosikymmenten on juhlakirjaan sisällytetty runsas määrä.

Sijainti, arkkitehtuuri ja historia ovat edelleen Sokos–Vaakunan kiistattomia vahvuuksia, mutta kuluneet vuodet eivät ole muuttaneet taloa museoksi. Vaakunan käyttöaste hipoo Suomen huippua ja Sokoksen kävijämäärät ovat ylittäneet ennusteet.

”Kilpailutilanne on varmasti Suomen haastavin. Ehdoton vahvuutemme on nyt kauneuden maailma ja pääkehittämiskohteemme pukeutumisen valikoima. Tavaratalojen pitää kyetä muuttumaan maailman mukana: tehdä ostamisesta helppoa ja miellyttävää sekä tarjota elämyksiä ja inspiraatiota", tavaratalonjohtaja Tellervo Uotila sanoo.

”Korkeatasoisia hotelleja on keskustassa useita, joten kilpailutilanne vain kiristyy. Mielestämme olemme Helsingin keskustaan optimaalisen kokoinen hotelli. Selvä vahvuus on lisäksi monipuolinen ravintolatarjontamme, joka on myös kaupunkilaisten suosiossa”, hotellinjohtaja Päivi Holmberg sanoo.

Sokos–Vaakuna - Maamerkki Helsingin sydämessä -teos on saatavilla Helsingin Sokoksesta sekä Original Sokos Hotel Vaakunasta.

Lisätiedot:

Päivi Holmberg, hotellinjohtaja, Original Sokos Hotel Vaakuna, paivi.holmberg@sok.fi, puh. 040 539 1489

Tellervo Uotila, Sokos-tavaratalon johtaja, tellervo.uotila@sok.fi , puh. 010 7665200

Kimmo Salo, Viestintäsalot Oy, kimmo.salo@viestintasalot.fi, puh. 050 300 1490

Pälvi Salo, Viestintäsalot Oy, palvi.salo@viestintasalot.fi, puh. 050 568 6079

Haastattelupyynnöt ja kirjan arviointikappaleet median edustajille:

Tanja Holmberg, asiakkuusjohtaja, Mailand Communications Oy, puh. 050 327 8923, tanja.holmberg@mailand.fi