Sokos Hotels lähtee kehittämään suomalaista saunaelämystä

Sokos Hotels alkaa ensimmäisenä hotelliketjuna Suomessa kehittää systemaattisesti saunojensa asiakaskokemusta. Parempaa saunaelämystä tarjotakseen ketju hakee kaikkiin 37 Original-hotelliinsa laatusertifikaattia vuoden 2017 loppuun mennessä. Korkeatasoinen ja loppuun asti mietitty sauna on hotellille kilpailuvaltti.

Aidon suomalaisen saunaelämyksen kriteerit on koonnut yritysverkosto Sauna from Finland ry. Laatukäsikirja on tarkoitettu sauna-alan toimijoille, jotka voivat työkirjan ohjeiden mukaan kehittää omaa saunatuotettaan kriteerejä vastaavaksi.

Kriteeristö antaa vinkkejä siihen, miten asiakkaan saunakokemusta voidaan parantaa niin ennen saunaa, saunassa ja kuin saunan jälkeenkin.

”Sertifikaatin saamiseksi saunatiloista tulee löytyä esimerkiksi saunomisohjeet ja riittävä ilmanvaihto. Lisäksi kiinnitetään huomiota muun muassa materiaalivalintoihin, turvallisuuteen saunatiloissa, sekä tilojen valaistukseen ja äänimaailmaan”, kertoo toiminnanjohtaja Carita Harju Sauna from Finlandista.

”Monet asiat ovatkin meillä jo kunnossa, mutta kriteeristö auttaa varmistamaan, että kaikki yksityiskohdat toimivat. Usein kyse on pienistä muutoksista kuten vesikannun ja -lasien tuomisesta saunatiloihin nesteytyksen varmistamiseksi”, kertoo SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksen konseptipäällikkö Markus Siitonen.

Original by Sokos Hotels -ketjun kantavana teemana on suomalaisuus, joten laadukas saunaelämys sopii Siitosen mukaan konseptiin luontevasti.

”Hotelleissa jokainen päivä on saunapäivä. Hotellisaunominen eroaa yksityissaunomisesta siinä, että hotellisaunassa paitsi rentoutuu myös tapaa uusia ihmisiä. Hotellisauna onkin myös sosiaalinen kokemus, sillä siellä harvoin istutaan tuppisuuna vieraidenkaan kanssa”, Siitonen toteaa.

Kehitystyön kautta Original by Sokos Hotels haluaa olla suomalaisen saunakulttuurin edelläkävijä ja tarjota saunan osaksi jokaisen vieraan hotellikokemusta.

Original by Sokos Hotels -hotelleissa saunoo vuosittain yli 150 000 asiakasta, joista ulkomaalaisia on noin 20–30 prosenttia.

Lisätietoja: Markus Siitonen, kehityspäällikkö, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, markus.siitonen@sok.fi, puh. 050 3663 943

SOKOS HOTELS

Sokos Hotels on Suomen kattavin hotelliketju, johon kuuluu yli 50 hotellia Suomessa, Tallinnassa ja Pietarissa. Hotellit sijaitsevat kaupunkien keskustoissa tai keskellä vapaa-ajan kohteita. Laadukkaan majoituksen lisäksi Sokos Hotellit tarjoavat monipuolisia tapahtuma- ja ravintolapalveluita.

Sokos Hotels on jakaantunut kolmeen hotellityyppiin, Break-, Original- ja Solo by Sokos Hotelleihin, ollakseen yksilöllinen monille.

Sokos Hotels on osa S-ryhmää. Hotellien liiketoiminnasta vastaavat osuuskaupat ja Sokotel Oy. Ketju on valittu 2014 sekä Suomen arvostetuimmaksi (Markkinointi&Mainonta ja Taloustutkimus / Brändien arvostus) että Suomen luotetuimmaksi hotelliketjuksi (Valitut Palat / Luotetuin Merkki -tutkimus). Sokos Hotels on myös Suomen vastuullisin hotelliketju (Sustainable Brand Index 2015).

Sokos Hotels lähtee kehittämään suomalaista saunakokemusta. Ketju hakee sertifikaattia kaikkiin Original by Sokos Hotels -hotelleihinsa.