Solo Sokos Hotel Tammer juhlii näyttävästi 85-vuotispäiviään

Suomen kolmanneksi vanhin edelleen toiminnassa oleva hotelli, Solo Sokos Hotel Tammer, täyttää tänä syksynä 85 vuotta. Hotellin pitkää taivalta juhlitaan entisellään säilyneessä juhlasalissa perjantaina 3.10.2014 klo 19 alkaen. Juhlien solisteja ovat Maria Lund ja Sami Saari, ja illan orkesterina juhlavieraita tanssittaa Django Collective.

– Kiitoksena upeista vuosikymmenistä kutsumme kaikki kaupunkilaiset juhlimaan kanssamme legendaarista Grand Hotel Tammeria. Perinteitä kunnioittaen syntymäpäiviä vietetään 20-luvun naamiaisteemalla, joten näissä juhlissa on lupa pukeutua parhaimpiinsa. Tilaisuuteen myydään rajallinen määrä illalliskortteja, kertoo hotelli- ja ravintolatoimenpäällikkö Janne Mönkkönen.

Tasokas ruoka ja ainutlaatuiset makuelämykset ovat aina olleet Grand Hotel Tammerin tunnusmerkkejä, ja niin myös nyt. Grand Hotel Tammerin keittiö tarjoilee syntymäpäivien cocktailbuffetissa oman nykyaikaisen näkemyksensä vuoden 1939 ruokalistasta. Juhlien ruokalistan kirjoitusasu ja gastronominen järjestys ovat suoraan hotellin vuoden 1939 ruokalistalta, jota tuolloin tähditti yhteensä 264 eri ruokalajia.

­– Vuonna 1939 raaka-aineiden saatavuus oli huipussaan, ja ruoka-annoksia oli huikea määrä. Silloiselta venäläisestä ja ranskalaisesta keittiöstä vaikutteita ottaneelta ruokalistalta olemme valikoineet joukon erinomaisia ruokalajeja. Tarjolla on esimerkiksi vasikanrisaa, paperissa paistettua silliä sekä pihvitartaria, jatkaa Mönkkönen.

Grand Hotel Tammer rakennettiin Tammerkosken rantaan vuonna 1929 Tampereen teknillisen seuran aloitteesta. Rakennuksen suunnittelusta vastasi arkkitehti Bertel Strömmer.

– Grand Hotel Tammer on rakennusperinnöltään merkittävä ja siksi myös Museoviraston suojelema kohde. Hotellin miljöö ja perinteet ovat pysyvä osa Tamperetta ja sen nähtävyyksiä. On hienoa päästä juhlistamaan Grand Hotel Tammerin pitkää ja monivaiheista historiaa, sanoo hotellinjohtaja Irmeli Puolanne.

Grand Hotel Tammer on kokenut pitkän historiansa aikana niin suuren loiston kuin pula- ja sotavuodetkin. Vuosikymmenten saatossa Grand Hotel Tammerissa on nähty muun muassa monia kuuluisia vieraita, kuten marsalkka Mannerheim, jonka nimeä kantava sviitti löytyy hotellista edelleen. Vuonna 1963 Grand Hotel Tammeriin perustettiin kaupungin ensimmäinen yökerho, ja vielä tänäkin päivänä hotellin käytävillä kerrotaan vaeltavan pitkään hotellin hovimestarina toimineen Alexander Grobowskyn aaveen.

Osaksi Sokos Hotels -ketjua Grand Hotel Tammer siirtyi vuonna 1995. Keväällä 2009 hotellissa tehtiin mittava uudistustyö, ja arvokiinteistö heräsi entiseen loistoonsa. Sisustuksesta vastasi sisustusarkkitehti Pirkko-Liisa Topelius. S-ryhmän vuoden 2009 suurimman hotelli-investoinnin kokonaiskustannusarvio oli kuusi miljoonaa euroa. Uudistustyön tuloksena hotelli sai muun muassa vaaleamman värityksen ja uuden, kotoisan kaupunkiravintolan, Vihtorin kirjaston.

85-vuotissyntymäpäivien illalliskortit sisältäen samppanja-alkumaljan, cocktailbuffetin, kaksi lasillista viiniä sekä ohjelman ja vaatesäilytyksen yhteishintaan 120 € ovat varattavissa myyntipalvelusta numerosta 020 1234 630 tai sähköpostitse sales.tampere@sokoshotels.fi. Lisätiedot osoitteesta www.ravintolatammer.fi.

Irmeli Puolanne, hotellinjohtaja, Sokos Hotels Tampere , p. 0400 859 278, email. irmeli.puolanne@sok.fi

Janne Mönkkönen, hotelli- ja ravintolatoimenpäällikkö, Solo Sokos Hotel Tammer, p. 0400 701 451, email. janne.monkkonen@sok.fi

Perinteikkäässä, vuonna 2009 täydellisesti peruskorjatussa Solo Sokos Hotel Tammerissa yhdistyvät uusi ja vanha mielenkiintoisella tavalla. Hotelli ja sen ravintola Tammer muodostavat upean, ainutlaatuisen palvelukokonaisuuden, johon 20-luvun tyyli luo lämpimän ilmapiirin ja viihtyisyyden. Hotellissa on avarat kokoustilat jopa 60 asiakkaalle. Solo-hotellina Tammer palvelee asiakkaitaan yksilöllisesti. www.sokoshotels.fi

Lainaukset

– Grand Hotel Tammer on rakennusperinnöltään merkittävä ja siksi myös Museoviraston suojelema kohde. Hotellin miljöö ja perinteet ovat pysyvä osa Tamperetta ja sen nähtävyyksiä. On hienoa päästä juhlistamaan Grand Hotel Tammerin pitkää ja monivaiheista historiaa.
Irmeli Puolanne