Henkilöstöomistajien osuus kasvussa Solteqissa ja Euroopassa

Henkilöstöanti toi Solteqille 228 uutta digitaalisen kaupankäynnin tuntevaa osakkeenomistajaa, jotka voivat osallistua myös 17.3. järjestettävään yhtiökokoukseen. Henkilöstön omistusosuus on eurooppalaisissa yrityksissä ennätyskorkealla, mutta suomalaisissa pörssiyhtiöissä vielä vähäistä.

Vuoden 2016 lopulla Solteqissa järjestettiin henkilöstöanti, jossa kaikille solteqlaisille tarjottiin mahdollisuutta merkitä osakkeita. Annin tuloksena noin puolet solteqlaisista on nyt yrityksen osakkeenomistajia. Helmikuun lopussa kaupparekisteriin merkittiin yhteensä 205,576 uutta henkilöstön omistamaa osaketta.

– Halusimme olla reiluja. Solteqlaisilla on ratkaiseva merkitys siihen, kuinka hyvin meillä menee. Tämän järjestelyn kautta työntekijät pääsevät nauttimaan yrityksen arvonnoususta, jota he ovat osaltaan luomassa. Tietysti haluamme myös sitouttaa henkilöstöä yhteiseen tekemiseen ja liiketoiminnan kasvutavoitteisiimme, kertoo Solteqin sijoittajasuhteista ja markkinoinnista vastaava Kirsi Jalasaho.

Henkilöstöomistus on viime vuosina kasvanut myös yleisesti eurooppalaisissa suuryrityksissä. European Federation of Employee Share Ownership -liiton juuri julkaiseman tutkimuksen mukaan työntekijöiden omistus ei ole koskaan ollut yrityksissä niin korkealla tasolla kuin vuonna 2016. Omistusosuudella on merkittävä rooli erityisesti työntekijöiden osallistamisen sekä yrityksen liiketoiminnan kehityksen näkökulmista.

– Suomalaisissa pörssiyhtiöissä henkilöstöomistus on kuitenkin edelleen aika harvinaista. Kun suunnittelimme omaa henkilöstöantiamme viime vuonna, haimme esimerkkejä onnistuneesta toteutuksesta vähän kauempaa. Meille annin järjestäminen oli luonteva jatkumo muillekin henkilöstöpanostuksille, jatkaa Jalasaho.

Ensimmäinen konkreettinen osallistumismahdollisuus Solteqin työntekijöille osakkeenomistajan roolissa on perjantaina 17.3.2017 järjestettävässä yhtiökokouksessa Clarion Hotel Helsinki Airportissa klo 13.00.

Kirsi Jalasaho, VP, IR & Marketing
kirsi.jalasaho@solteq.com

Kutsu: Solteqin yhtiökokous 17.3.2017 klo 13.00
Tiedote: Solteq Oyj tarjoaa koko henkilöstölle mahdollisuuden merkitä yhtiön osakkeita

Tutkimus: ECONOMIC SURVEY OF EMPLOYEE SHARE OWNERSHIP IN EUROPEAN COUNTRIES IN 2016

Solteq on digitaalisen kaupankäynnin asiantuntija. Saman katon alta saa kokonaisratkaisut monikanavaiseen kaupankäyntiin: taustaprosesseista aina asiakkaan ostokokemukseen saakka, toimitusketjun ohjaamisesta digitaaliseen markkinointiin. Yrityksen tavoitteena on kasvaa maailman pienimmäksi globaaliksi digitaalisen kaupankäynnin toimijaksi. Yhteinen halu saada aikaan jotain yllätyksellistä takaa asiakkaille jo tänään ratkaisuja, joita tarvitaan huomenna. Kolmessa maassa työskentelevien 450 asiantuntijan voimin yritys toteuttaa ratkaisuja Eurooppaan, Pohjois-Amerikkaan, Aasiaan ja Australiaan. Vuonna 2016 Solteqin liikevaihto oli 63 miljoonaa euroa.