Sisäpiiritieto: Solteq antaa ennakkotietoja toisesta neljänneksestään ja harkitsee kirjallisen menettelyn käynnistämistä 23 miljoonan euron joukkovelkakirjalainan takaisinmaksupäivän pidentämiseksi

Sisäpiiritieto

2.8.2024 kello 10.45

Solteq antaa ennakkotietoja taloudellisesta kehityksestään rahoitusneuvotteluiden tueksi. Luvut ovat alustavia ja tilintarkastamattomia.

”Olemme saavuttaneet merkittävän tuloskäänteen. Toisella vuosineljänneksellä vertailukelpoinen käyttökate parani 1,9 miljoonalla eurolla ja vertailukelpoinen liiketulos 2,1 miljoonalla eurolla. Tämä johti yli 15 prosentin kannattavuuden paranemiseen sekä hieman positiiviseen liiketulokseen toisella vuosineljänneksellä.

Täyskäännös kannattavuudessa on vaatinut meiltä kaksi vuotta, joiden aikana olemme uudistaneet liiketoimintastrategiamme, tehostaneet toimintojamme sekä toteuttaneet konserninlaajuisia kustannussäästöohjelmia. Henkilöstömme on toiminut käänteen tosiasiallisina tekijöinä, ja olen siitä heille erittäin kiitollinen.

Toimenpiteiden ansiosta liiketoiminnan nettorahavirta parani ensimmäisen vuosipuoliskon aikana 3,0 miljoonalla eurolla vertailukauteen nähden. Olen taloudelliseen kehitykseemme hyvin tyytyväinen,” summaa Solteqin toimitusjohtaja Aarne Aktan.

Alustavia avainlukuja:

Huhti–kesäkuu 2024

• Vertailukelpoinen liikevaihto oli 13,4 miljoonaa euroa (13,6) ja se laski 1,5 prosenttia.
  • Vertailukelpoinen käyttökate oli 0,6 miljoonaa euroa (-1,3), parannus oli 1,9 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen käyttökateprosentti oli 4,6 (-9,3).
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli 0,0 miljoonaa euroa (-2,1), parannus oli 2,1 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liiketulosprosentti oli 0,0 (-15,3).
  • Osakekohtainen tulos oli -0,03 euroa (0,19).

Tammi–kesäkuu 2024

• Vertailukelpoinen liikevaihto oli 27,0 miljoonaa euroa (27,7) ja se laski 2,7 prosenttia.
  • Vertailukelpoinen käyttökate oli 1,0 miljoonaa euroa (-1,1). Vertailukelpoinen käyttökateprosentti oli 3,6 (-4,1).
  • Vertailukelpoinen liiketulos oli -0,2 miljoonaa euroa (-2,7). Vertailukelpoinen liiketulosprosentti oli -0,9 (-9,8).
  • Osakekohtainen tulos oli -0,06 euroa (0,20).
  • Konsernin omavaraisuusaste oli 29,0 prosenttia (38,4).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 1,2 miljoonaa euroa (-1,8).

Solteq julkaisee puolivuosikatsauksensa aiemmin tiedotetun aikataulun mukaisesti elokuun 22. päivänä kello 08.00.

Solteq harkitsee kirjallisen menettelyn käynnistämistä joukkovelkakirjalainansa ehtojen muuttamiseksi

Solteq (”Yhtiö”) harkitsee kirjallisen menettelyn käynnistämistä 1.10.2024 erääntyvän 23 miljoonan euron kiinteäkorkoisen vakuudettoman senior-ehtoisen joukkovelkakirjalainansa (”Joukkovelkakirjalaina”) ehtojen muuttamiseksi. Joukkovelkakirjan ehtojen muuttamisen tavoitteena olisi turvata rahoituksen riittävyys ja toiminnan jatkuvuus.

Mikäli kirjallinen menettely käynnistetään, Yhtiö harkitsee ehdottavansa muutoksia Joukkovelkakirjalainan ehtoihin muun muassa seuraavien asioiden osalta:

• Joukkovelkakirjalainan takaisinmaksupäivän (”Final Maturity Date”) pidentäminen enintään 24 kuukaudella, jolloin uusi takaisinmaksupäivä olisi viimeistään 1.10.2026,
  • Joukkovelkakirjalainan kuponkikoron korottaminen nykyisestä 6,0 prosentista,
  • lunastusmenettelyn muuttaminen korottamalla Joukkovelkakirjalainan pidennetyn maturiteetin aikaista lunastushintaa 100,0 prosentista ja
  • Joukkovelkakirjalainan ehtoihin sisältyvän käyttöpääomalainan (”Working Capital Facility”) sallitun enimmäismäärän alentaminen joko 7 miljoonaan euroon tai 90 prosenttiin käyttökatteesta sen mukaan, kumpi näistä on suurempi.

Yhtiö arvioi lähiaikoina mahdollisuuksia käynnistää kirjallinen menettely. Mikäli kirjallinen menettely käynnistetään, Yhtiö tiedottaa asiasta ja laatii Joukkovelkakirjalainan haltijoille ehdotuksen kirjallisesta menettelystä sekä Joukkovelkakirjalainan ehtojen muutoksesta. Muutosehdotuksen hyväksyminen edellyttää, että kirjalliseen menettelyyn osallistuvilla Joukkovelkakirjalainan haltijoilla on hallussaan vähintään 20 prosenttia Joukkovelkakirjalainan oikaistusta nimellisarvosta (”Adjusted Nominal Amount”) ja annetuista äänistä vähintään kaksi kolmasosaa puoltaa ehdotusta.

Toimitusjohtaja Aarne Aktan
Sähköposti: aarne.aktan@solteq.com

Talous- ja lakiasiainjohtaja Mikko Sairanen
Puhelin: 050 567 3421
Sähköposti: mikko.sairanen@solteq.com

Solteq tarjoaa ohjelmistoratkaisuja ja asiantuntijapalveluita energiasektorille ja kaupan alalle sekä sähköisen kaupankäynnin tarpeisiin. Yhtiö toimii yli 400 IT-alan ammattilaisen voimin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Puolassa sekä Iso-Britanniassa.