Solteq on ostanut enemmistön Analyteq Oy:stä: Tuotetäydentämisen analytiikka tukee kaupan kokonaisratkaisuja

Solteq Oyj on ostanut enemmistön Analyteq Oy:stä. Analyteq Oy on erikoistunut tuottamaan kysynnän ennustamiseen pohjautuvaa tuotetäydennyspalvelua sekä toimitusketjunhallinnan kehittämiseen liittyvää analytiikkapalvelua. Yritys tekee tiivistä yhteistyötä ohjelmistotalo Relex Solutionsin kanssa, joka on niittänyt erilaisia kansainvälisiä palkintoja kehittämistään kysynnän ennustamista, tuotetäydennystä sekä valikoima- ja tilanhallintaa tukevista järjestelmistä. Analyteqin vahvuutena on näiden järjestelmien tehokas ja monipuolinen hyödyntäminen asiakkaiden prosessien optimoimiseksi.

Toimitusketjun optimointi parantaa toimintaa ekologisempaan suuntaa

Asiakkaista on viime vuosina tullut entistä tiedostavampia ja vaativampia kuluttajia. Tämä näkyy etenkin päivittäistavarakaupan puolella. Eri medioissa on paljon keskustelua toimitusketjun hävikinhallinnasta, roskiin heitetyn ruoan määrästä ja toiminnan eettisyydestä. Samanaikaisesti vaatimukset laajoista valikoimista ja täysistä hyllyriveistä ovat niin ikään kasvaneet.

Tässä ristipaineessa erilaiset myymälät joutuvat miettimään optimaalisimpia ratkaisuja, joissa toisaalta halutaan varmistaa mahdollisimman tehokas toimitusketju vaarantamatta kuitenkaan tuotteiden saatavuutta, tuoreutta ja myymälöiden visuaalisuutta, jotka ovat asiakaskokemuksen kannalta ensi arvoisen tärkeitä tekijöitä.

-Käytännössä tarjoamamme tuotetäydentämisen analytiikkapalvelu mahdollistaa tuotteiden täydennystilaamisen ulkoistamisen vaikka kokonaan meille – asia, joka aiemmin on ollut erittäin herkkä osa-alue liiketoiminnassa. Lisäksi avullamme on pystytty automatisoimaan ensimmäisten yritysten joukossa Euroopassa tuoretuotteiden tilaaminen myymälöihin vähentämällä samalla tuotteiden hävikkiä ja toisaalta parantamalla saatavuutta, kertoo Analyteq Oy:n Business Owner Tuomas Brunou.

- Solteqin mukaantulo Analyteqin omistajaksi tuo liiketoiminnan kehittämiseen hyvän lisän. Saman pöydän ääressä keskustelevat nyt hyvin laajan tuote- ja palveluportfolion osaajat, jolloin väistämättä pystytään tuottamaan entistä enemmän synergiaetuja asiakkaille. Esimerkkinä voidaan visioida vaikka ERP-, kassa- ja verkkokauppajärjestelmien saumaton integraatio tuotetäydennystä ja valikoimanhallintaa tukeviin järjestelmiin. Tämä lisättynä palvelutuotannolla, joka sisältää pitkälle viedyn analytiikan toimitusketjun optimoimiseksi, taustoittaa Solteqin Asiakasratkaisuista vastaava johtaja Ilkka Brander.

Solteq omistaa Analyteq Oy:n osakekannasta 51% ja Tuko Logistics Osk 49 %. Analyteq Oy on uusi yhtiö, johon Tuko Logistics Osk on yhtiöittänyt myymälä- ja varastotäydennyspalveluihin fokusoituneen liiketoimintansa. Kauppa on tiedotettu ehdollisena 16.2.2017.

Ilkka Brander, Johtaja, Asiakasratkaisut, Solteq Oyj
+358 50 388 3108
ilkka.brander@solteq.com

Tuomas Brunou, Business Owner, Analyteq Oy
tuomas.brunou@tuko.fi

Johanna Småros, Johtaja, kumppanuudet, Retail Logistics Excellence – Relex oy
johanna.smaros@relexsolutions.com

Solteq on digitaalisen kaupankäynnin asiantuntija. Saman katon alta saa kokonaisratkaisut monikanavaiseen kaupankäyntiin: taustaprosesseista aina asiakkaan ostokokemukseen saakka, toimitusketjun ohjaamisesta digitaaliseen markkinointiin. Yrityksen tavoitteena on kasvaa maailman pienimmäksi globaaliksi digitaalisen kaupankäynnin toimijaksi. Yhteinen halu saada aikaan jotain yllätyksellistä takaa asiakkaille jo tänään ratkaisuja, joita tarvitaan huomenna. Kolmessa maassa työskentelevien 450 asiantuntijan voimin yritys toteuttaa ratkaisuja Eurooppaan, Pohjois-Amerikkaan, Aasiaan ja Australiaan. Vuonna 2016 Solteqin liikevaihto oli 63 miljoonaa euroa.