Solteq Oyj:n muutosneuvottelut saatettu päätökseen

Muut pörssin sääntöjen nojalla julkistettavat tiedot
11.10.2023, kello 13:50

Solteq Oyj:n Utilities-segmenttiä koskevat muutosneuvottelut on saatettu päätökseen. Muutosneuvottelut käynnistettiin 29.8.2023 segmentin ohjelmistoliiketoiminnan kannattavuuden parantamiseksi sekä liiketoimintojen tehostamiseksi. Neuvottelujen piirissä oli koko Utilities-ohjelmistoliiketoiminnan parissa työskentelevä henkilöstö.

Toteuttavien tehostamis- ja säästötoimenpiteiden lopputuloksena yhtiö arvioi saavuttavansa yhteensä noin 3,8 miljoonan euron vuotuiset säästöt. Kustannussäästöjen arvioidaan toteutuvan merkittäviltä osin vuodelle 2024. Tehostamis- ja säästötoimenpiteillä ei ole merkittävää vaikutusta vuoden 2023 tulokseen.

Neuvottelujen alkaessa yhtiö arvioi, että suunniteltavat toimenpiteet saattavat toteutuessaan johtaa Suomessa enintään 40 henkilön työsuhteen päättämiseen sekä koko neuvottelujen piirissä olevan henkilöstön työsuhteen ehtojen muuttamiseen.

Käytyjen muutosneuvotteluiden perusteella Utilities-ohjelmistoliiketoiminnan henkilöstömäärä vähenee Suomessa toteutuneiden irtisanoutumisten sekä irtisanomisten perusteella enintään 39 työntekijän verran. Lisäksi yhtiö toteuttaa säästö- ja vähennystoimenpiteitä myös muissa konserniyhtiöissä.

Uudella organisaatiorakenteella ja toimintamallilla yhtiö pyrkii luomaan edellytykset aiempaa ketterämmälle ja kannattavammalle Utilities-liiketoiminnalle. Segmentin pitkän aikavälin tavoitteena on saavuttaa vähintään 15 prosentin vuotuinen kasvu liikevaihdossa sekä vähintään 18 prosentin liiketulosmarginaali.

Toimitusjohtaja Aarne Aktan
Sähköposti: aarne.aktan@solteq.com

Solteq tarjoaa ohjelmistoratkaisuja ja asiantuntijapalveluita energiasektorille ja kaupan alalle sekä sähköisen kaupankäynnin tarpeisiin. Yhtiö toimii noin 550 IT-alan ammattilaisen voimin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Puolassa sekä Iso-Britanniassa.