Solteq Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2023

4.5.2023 klo 8.00

Tammi–maaliskuu

• Liikevaihto oli 16,9 miljoonaa euroa (19,2) ja se laski 12,2 prosenttia
  • Käyttökate oli 1,3 miljoonaa euroa (2,7), ja käyttökateprosentti oli 7,6 (14,1)
  • Liiketulos oli -0,1 miljoonaa euroa (1,4), ja liiketulosprosentti oli -0,5 (7,2)
  • Osakekohtainen tulos oli 0,01 euroa (0,04)
  • Konsernin omavaraisuusaste oli 30,5 prosenttia (35,7)
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 0,5 miljoonaa euroa (2,1)
  • Yhtiön liikevaihto tulee olemaan 60–62 miljoonaa euroa, ja liiketulos on lievästi tappiollinen ilman konsernin Microsoft BC ja LS Retail -toiminnanohjausratkaisuihin perustuvan liiketoiminnan myynnistä kirjattavaa noin 8 miljoonan euron liikevoittoa

Avainluvut

35,7

30,3

33,2

Toimitusjohtaja Aarne Aktan: Kaksijakoinen vuosineljännes - Utilitiesissa edelleen ongelmia, Retail & Commerce menossa parempaan suuntaan

Solteq Oyj:n ensimmäinen vuosineljännes oli kohtalainen ja kannattavuuskehitys oli omia odotuksiamme parempi. Konsernin liikevaihto oli 16,9 miljoonaa euroa, käyttökate 1,3 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos 0,1 miljoonaa euroa. Vertailukauteen nähden konsernin liikevaihto supistui 12,2 prosenttia, mikä oli seurausta osin yleisestä kysynnän heikentymisestä sekä erityisesti edelleen jatkuneista laatuongelmista Utilities-liiketoiminnassa.

Kannattavuus supistui vertailukauteen verrattuna molemmissa segmenteissä. Retail & Commerce
-segmentissä haastavaa markkinatilannetta pystyttiin tasapainottamaan onnistumisilla myynnissä sekä tehokkuuden parantamisella. Utilities-segmentissä keskityttiin edelleen ratkaisemaan ongelmia ohjelmistotuotteiden kehityksessä ja laadussa, mikä vähensi asiakaslaskutusta ja kasvatti projektitoimituskustannuksia.

Utilities-segmentin ongelmat ovat kuitenkin pienentyneet viime vuoden jälkipuoliskoon verrattuna. Määrätietoinen työ ongelmien ratkaisemiseksi on edelleen kesken, mutta uskomme että kesän jälkeen segmentin tilanne on jo selkeästi parempi.

Epävakaa tilanne kansainvälisissä suhteissa luo epävarmuuksia pohjoismaiseen toimintaympäristöön muun muassa korkean inflaation ja kustannustason nousun muodossa. Epävarmuus vaikuttaa edelleen negatiivisesti kysyntään Retail & Commerce -segmentin osalta, joskin viime vuoden jälkipuoliskon kaltainen kysynnän jatkuva heikkeneminen on rauhoittunut.   Pohjoismaisella energiasektorilla kysyntää ohjelmistoratkaisuille ja asiantuntijapalveluille kiihdyttävät muutokset toimialan sääntelyssä, siirtymä uusiutuviin energiamuotoihin sekä kehittyvän teknologian luomat mahdollisuudet liiketoiminnan tehostamiselle.

Kuluvalla tilikaudella Retail & Commerce -segmentin markkinanäkymien odotetaan säilyvän kohtalaisina ja kysynnän tervehtyvän markkinoiden tasaantuessa. Utilities-segmentin pitkän aikavälin markkinanäkymien odotetaan säilyvän hyvinä ja tarjoavan mahdollisuuksia kannattavalle kasvulle.

Katsauskauden jälkeen, 17.4.2023 yhtiö ilmoitti myyvänsä Microsoft BC ja LS Retail -toiminnan-ohjausjärjestelmiin perustuvan liiketoimintansa Azets Insight Oy:lle. Kauppa toteutettiin suunnitellusti 2.5.2023. Liiketoiminnan nettovelaton kauppahinta on enintään 20 miljoonaa euroa. Yhtiö kirjaa kiinteästä kauppahinnasta noin 8 miljoonaa euroa kertaluonteisena myyntivoittona toiselle vuosineljännekselle. Liiketoimintakaupan myötä yhtiö keskittyy entistä vahvemmin energiasektorin, kaupan alan ja digitaalisen kaupankäynnin valittuihin ratkaisuihin ja asiantuntijapalveluihin. Toteutettu liiketoimintakauppa pienentää merkittävästi yhtiön velkaantuneisuutta ja siten parantaa yhtiön toimintamahdollisuuksia molempien liiketoimintasegmenttien osalta.

Tulosohjeistus 2023 (päivitetty 3.5.2023)

Yhtiön liikevaihto tulee olemaan 60–62 miljoonaa euroa, ja liiketulos on lievästi tappiollinen ilman konsernin Microsoft BC ja LS Retail -toiminnanohjausratkaisuihin perustuvan liiketoiminnan myynnistä kirjattavaa noin 8 miljoonan euron liikevoittoa.

Solteq Oyj:n osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2023

Lisätietoja antavat

Toimitusjohtaja Aarne Aktan
Sähköposti: aarne.aktan@solteq.com

Talousjohtaja Kari Lehtosalo
Puhelin: 040 701 0338
Sähköposti: kari.lehtosalo@solteq.com

NASDAQ Helsinki

Solteq tarjoaa ohjelmistoratkaisuja ja asiantuntijapalveluita energiasektorille ja kaupan alalle sekä sähköisen kaupankäynnin tarpeisiin. Yhtiö toimii yli 550 IT-alan ammattilaisen voimin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Puolassa sekä Iso-Britanniassa.