3D-sisältöjen kotikatselu kasvaa HD:n vanavedessä

Teräväpiirtolaatuiset uutuuselokuvat hallitsevat Sonera Viihteen katsotuimpien elokuvien listaa. Katsotuin elokuva huhtikuussa oli Hobitti ja joukosta löytyvät myös Oscar-palkitut huippuelokuvat Argo ja Piin elämä. Silmiinpistävää on uutuuselokuva Hotel Transylvania 3D-version nousu lähes kymmenen katsotuimman elokuvan joukkoon.

3D-televisioita on ollut saatavilla Suomessa kesästä 2010 lähtien. Sonera toi 3D-elokuvia Sonera Viihteen videovuokraamoon jo samana vuonna. Viime kesänä Sonera toi ensimmäisen 3D-kanavan tv-asiakkaidensa saataville. Kotisohvan 3D-elämykseen tarvitaan 3D-televisio sekä 3D-lasit. Kehitteillä on myös ilman laseja katsottavia 3D-televisioita.

Viime vuonna tehdyssä Soneran Koti ja TV –tutkimuksessa lähes 40 % vastaajista kertoi olevansa kiinnostunut edistyneistä sisällöistä (HD ja 3D). 12 % vastaajista käytti jo kyseisiä palveluita aktiivisesti. Finnpanelin –helmikuussa julkistaman kyselyn mukaan 6 % suomalaisista kertoi omistavansa 3D-television.

”Kysyntä edistyneisiin sisältöihin, kuten 3D ja HD ovat selkeästi kasvamaan päin ja esimerkiksi maksukanavat tarjoavat koko ajan enemmän myös 3D-sisältöä. Onhan se hienoa, että 3D-elämyksestä voi nauttia omalta kotisohvaltaan käsin eikä se vaadi välttämättä elokuviin matkaamista”, sanoo Soneran kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Jussi Salminen.

”Jos puhumme tv-katselutavan murroksesta niin voisimme kohta puhua jo myös laajakaistatelevisiopalveluiden murroksesta. Tv-kokemus on siirtymässä useille päätelaitteille, mutta televisio säilyttää suosionsa kotona juuri esimerkiksi edistyneiden sisältöjen ansiosta”, arvioi Jussi Salminen.

Katsotuimmat elokuvat huhtikuussa 2013 (Sonera Viihde videovuokraamo)

1 Hobitti – Odottamaton matka (HD)
2 Hotel Transylvania (SD)
3 Juoppohullun päiväkirja (SD)
4 Nightmare – Painajainen merellä (SD)
5 Bond Skyfall (HD)
6 Argo (SD)
7 Viisi legendaa (SD)
8 Piin elämä (HD)
9 TED (HD)
10 Seitsemän psykopaattia (HD)
…………………………….
14 Hotel Transylvania (3D)

Lue myös:

HD-sisältö houkuttaa – joka toinen vuokravideo teräväpiirtolaatua

Sonera on Suomen nopeimmin kasvava televisiopalvelujen tarjoaja, jonka tv-asiakasmäärä on kaksinkertaistunut kahdessa vuodessa. Tänä päivänä Soneralla on 400 000 televisioasiakasta (joulukuu 2012). Sonera Viihde -palvelun videovuokraamo on yksi maan suurimmista elokuvajakelijoista. Videoiden katselumäärät kasvoivat 67 % vuoden 2012 aikana. Soneran videovuokraamossa on yli 4000 elokuvaa, joiden joukossa on hyvä valikoima HD- ja 3D-laatuisia videoita. Videoiden hinnat vaihtelevat 2-7 euron välillä.

Jussi Salminen, johtaja, Sonera, kuluttajaliiketoiminta

Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2012 lopussa 4,4 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 000 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi