Elokuvat ja sarjat halutaan katsoa itselle sopivimpaan aikaan – on demand –käyttö kasvaa vauhdilla

Laajakaistaa hyödyntävien tv-palveluiden kasvu näkyy Soneran tilastoissa. Erityisen suuressa kasvussa ovat on demand –palveluiden* käyttömäärät. Viime vuoden aikana ohjelmakirjastoista ja kanavien ajansiirtopalvelua* hyödyntämällä Soneran tv-asiakkaat tekivät jo yli kolme miljoonaa ohjelmalatausta. Videovuokrausmäärät kasvoivat 67 prosentilla vuoteen 2011 verrattuna.

”On totta, että suurin osa suomalaisten tv-katselusta on edelleen lähetysaikaan tapahtuvaa, mutta joulukuussa 2012 jo lähes kolmannes Soneran Koti TV -asiakkaista käytti on demand -palveluita. Joulukuussa 2011 palveluita käytti 23 % käyttäjistä. Kasvu oli siis 30 prosenttia, jota osaksi selittää se, että myös tv-kanavat tarjoavat yhä enemmän ohjelmiaan erilaisten ohjelmakirjastojen kautta. Tämä on mielestäni myönteinen kehitys tv:n katselutavoissa”, kertoo Soneran laajakaista ja tv-liiketoiminnan johtaja Jussi Salminen.

Elokuvat ja sarjat ykkösenä

Uusin lisäys Soneran on demand –palveluihin on HBO. HBO:n palvelu mahdollistaa tv-sarjojen ja elokuvien katsomisen erilliseltä HD-kanavalta sekä ohjelmakirjastosta. Sarjojen uudet jaksot tulevat katsottavaksi päivä USA:n ensiesityksen jälkeen suomeksi tekstitettynä.

”On hienoa olla ensimmäinen operaattori Suomessa, joka tarjoaa HBO:n palvelua osana tv-palveluitaan. Tv-kokemuksen pitää olla jatkossakin enemmän kyseisen palvelun kaltainen. Uutiset ja urheilutapahtumat ja muut ajankohtaisohjelmat katsotaan jatkossakin enimmäkseen suorana, kun taas sarjat, elokuvat ja lastenohjelmat halutaan nähdä juuri itselle parhaana ajankohtana”, kertoo Jussi Salminen.

Myös videovuokrausten kasvu on ollut ilahduttavaa. Sonera Koti TV:n videovuokrausten määrä kasvoi 67 % vuoteen 2011 verrattuna. 65 % Koti TV asiakkaista on joskus käyttänyt videovuokraamoa ja noin 25 % asiakkaista käyttää videovuokraamoa joka viikko. Asiakkailta on tullut hyvää palautetta erinomaisesta valikoimasta ja myös pidemmästä 48 tunnin katseluajasta. Sonera Koti TV:n videovuokraamossa on jo nyt yli 4000 elokuvan valikoima.

”Asiakkaat haluaisivat myös ensi-iltaelokuvat nopeammin videovuokrauspalveluun. Tässä elokuvateollisuudella on vielä paljon opittavaa esimerkiksi musiikkiteollisuudesta. Toiveemme on saada ensi-illat mahdollisimman nopeasti myös laajakaista-tv –asiakkaiden katsottavaksi. Näin käy, kun laajakaista-tv:n käyttö yleistyy. Povaankin, että tv-katselutavan murroksen myötä esimerkiksi perinteiset videovuokraamot poistuvat Suomen katukuvasta 3-5 vuoden sisällä. Tämä kehitys on nähtävissä jo nyt esimerkiksi Ruotsissa ja Virossa”, sanoo Jussi Salminen.

Vuokratuimmat elokuvat 2012 (Sonera Koti TV:n videovuokraamo)

1 Nälkäpeli
2 Diktaattori
3 Varasto - The Storage
4 Vares 7
5 Mission Impossible - Ghost Protocol
6 Vares - Kaidan Tien Kulkijat
7 Pussikaljaelokuva
8 Ice Age 4: Mannerten mullistus
9 Men in Black 3
10 Yön Ritarin paluu

Vuokratuimmat elokuvat tammikuussa 2013 (Sonera Koti TV:n videovuokraamo)

1 Madagascar 3
2 Tie Pohjoiseen
3 The Bourne Legacy - Medusan perintö
4 Ice Age 4: Mannerten mullistus
5 Vares 8 – Pimeyden Tango
6 Risto Räppääjä ja viileä Venla
7 Urhea
8 Varasto – The Storage
9 Expendables 2
10 Resident Evil: Retribution

*on demand –palvelut, kuten videovuokraamot ja ohjelmakirjastot, mahdollistavat elokuvien ja ohjelmien katsomisen silloin, kun se itselle parhaiten sopii. Ohjelmakirjastoihin pääsy on maksullinen tai ilmainen. Jotkin ohjelmayhtiöt tarjoavat kanavapaketin tilaajille ilmaisia ohjelmakirjastoja. Edellytyksenä on kanavapaketin tilaaminen. Ajansiirtopalvelu (Catch Up) on televisio-ohjelmien automaattinen tallennuspalvelu. Ajansiirron avulla voi aloittaa palvelun piiriin kuuluvan tv-ohjelman katselun alusta, vaikka ohjelma olisi jo alkanut.

Jussi Salminen, johtaja, Sonera, kuluttajalaajakaista- ja tv-liiketoiminta
040 834 5818

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2012 lopussa 4,4 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 000 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi