Etätyö kilpailuvaltti työmarkkinoilla – työnantajien suhtautuminen vaihtelee

Sonera Trends –etätyötutkimukseen vastanneista 76% pitää etätyömahdollisuutta tarjoavaa yritystä paljon tai jonkin verran muita kiinnostavampana työnantajana. Etätyön mahdollistaminen kertoo vastausten perusteella yrityksestä eniten sitä, että yritys on edistyksellinen ja luova, sekä ajattelee henkilöstöään muita enemmän ja että yrityksellä on hyvä työilmapiiri ja tyytyväisemmät työntekijät. Etätyön tärkeimpänä etuna nousi esiin työn ja yksityiselämän yhteensovittaminen. Valtaosassa vastauksista kuitenkin nähtiin, että etätyömahdollisuuksien tasapuolisuudessa suomalaisessa organisaatiokentässä on kehitettävää.  Puolet vastanneista myös ilmoitti, ettei itse tee etätyötä.

Tärkeimpinä etätyön esteinä koettiin paitsi työn paikkasidonnaisuus, myös luottamuksen puute työntekijöihin sekä se, että etätyö ei ylipäätään kuulu yrityksen tapoihin, eikä etätyön mahdollisuuksia ei ole organisaatiossa tunnistettu.

Etätyön edistämiseksi vastaajat pitävät tärkeimpinä keinoina työnantajien valistamista ja etätyötapojen tunnetuiksi tekemistä sekä etätyön pelisääntöjen ja työvälineiden kehittämistä.

Tänään 21.9. vietettävän Kansallisen etätyöpäivän johdosta tehtyyn tutkimukseen vastasi 376 Trends –paneeliin rekisteröitynyttä käyttäjää. Vastaajista 26% ilmoitti työskentelevänsä yli 500 hengen yrityksissä, 15% 100-500 hengen yrityksissä ja alle 100 hengen yrityksissä 30%. Vastaajista julkisen sektorin ilmoitti työnantajakseen 12% ja muita oli 17%.

Kysely tehtiin 10. – 19.9., ja siihen oli mahdollista vastata älypuhelimella tai tietokoneella. Lisätietoa Sonera Trends –tutkimuksista: www.sonera.fi/trends

Otteita tutkimusaineistosta liitteenä. Lisää aineistoa näet täältä http://slidesha.re/OIJNg3

Viestintäpäällikkö Susanna Hovi, Sonera, 040 732 7399

Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com