Kaksi kolmesta Soneran yt-neuvottelusta päättynyt

TeliaSonera Finlandin 24.2.2011 ilmoittamat yhteistoimintaneuvottelut toiminnan tehostamiseksi on saatu päätökseen Business Servicen sekä laajakaistaliiketoiminnan Customer Operationsin osalta. Neuvottelut laajakaistaliiketoiminnan verkkotuotantopuolella jatkuvat vielä ja niiden arvioidaan päättyvän viikolla 18. Nyt päättyneiden neuvottelujen tuloksena 72 työtehtävää päättyy. Samalla on aukeamassa 42 uutta työtehtävää, johon nyt päättyvien työtehtävien tekijöiden toivotaan hakeutuvan.

Yritysmyynnin osalta neuvottelut koskivat yksikön tukitoimintoja. Neuvottelujen tuloksena näissä toiminnoissa lakkaa 33 nykyistä tehtävää ja uusia aukeaa 28. Muutoksen tavoitteena on tukea yritysmyynnin työtä entistä asiakaslähtöisemmin ja yksikön osaamispohjaa kehittäen.

Laajakaistaliiketoiminnan Customer Operationsin tukitoiminnoissa työtehtäviä väheni 37. Samalla avautui kuitenkin 14 uutta työtehtävää, johon nyt päättyvien työtehtävien tekijöiden toivotaan hakeutuvan. Neuvottelujen kohteena olivat myös Vaajakosken asiakaspalveluyksikön lakkauttaminen ja työtehtävien siirtäminen Lahteen ja Turkuun sekä osan Lappeenrannan asiakaspalveluyksikön tehtävistä siirtyminen Lahteen. Työpaikkakunnan vaihdos koskee noin 50 työntekijää Vaajakoskella ja 18 työntekijää Lappeenrannassa. Näille työntekijöille on tarjottu työpaikkaa Lahdesta tai Turusta 12 kuukauden irtisanomissuojalla sekä muuttavan perheen koosta riippuen noin 1800 - 2700 euron muuttoavustuksella.

Lisäksi päättyi 2 tehtävää laajakaistaliiketoiminnan tukitoiminnoissa.

Neuvottelut käytiin, jotta voitaisiin varmistaa yhtiön pitkän aikavälin kilpailukyky. Päämääränä on ollut varmistaa se, ettei yhtiöllä ole kilpailijoitaan korkeammat rakenteelliset kustannukset. Teleoperaattoritoiminnassa kilpailu on kiristynyt entisestään, ja hintaeroosion vaikutus yhtiön liikevaihtoon on vuositasolla kymmeniä miljoonia euroja. Uuden haasteen lähiaikojen kannattavuudelle tuo palveluiden siirtäminen enenevässä määrin IP-ympäristöön, joka tuo lisää kustannuksia lähiaikoina.

Yhteistoimintaneuvottelujen seurauksena työnantaja päätyi suosittelemaan koko TeliaSonera Finlandin henkilökunnalle lomarahojen muuttamista vapaaksi ja tarkensi matkustus- ja koulutuskäytäntöjään.

Toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckström, puh.  0400 564 754

Viestintäjohtaja Ahti Martikainen, puh. 040 302 4500

Lehdistöpalvelu 02040 60235

Sonera tarjoaa tietoliikenne- ja viestintäpalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2010  lopussa 4,3 miljoonaa kiinteän  ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 600 henkilöä, ja yhtiö toimii yli 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi