Koneiden välinen viestintä kasvaa voimakkaasti

Koneiden välinen viestintä (machine-to-machine, M2M) on voimakkaassa kasvussa. TeliaSoneran arvion mukaan Pohjolan ja Baltian alueella on vuonna 2020 miljardi M2M-laitetta. Näistä yli 100 miljoonaa laitetta on yhteydessä suoraan matkaviestinverkkoihin. Sonera on julkistanut tänään uuden globaalin tarjoaman tukemaan asiakkaiden M2M-viestintää. Samalla TeliaSonera kasvattaa pohjoismaista yhteistyöohjelmaansa Suomessa keräämään alan toimijat yhteen.

Sonera tuo asiakkailleen M2M-liiketoimintaa merkittävästi helpottavan palveluvalikoiman, joka toimii TeliaSoneran omissa verkoissa Pohjoismaissa ja Baltiassa ja luotettavien roamingkumppanien verkoissa muualla maailmassa.

”Palvelu helpottaa erityisesti asiakkaita, joilla on suuria määriä M2M-liittymiä tai kansainvälistä liiketoimintaa. Asiakas voi aktivoida, hallita ja diagnosoida reaaliaikaisesti liittymiään sekä integroida niitä omiin järjestelmiinsä”, kertoo Soneran yritysmyynnistä vastaava Petri Niittymäki.

Ensimmäiset sopimukset jo tehty

M2M-liiketoiminnan lisääntyminen näkyy jo nyt. Soneran tuotteella on jo alkuvaiheessa ollut hyvin kysyntää. ”Ensimmäiset kansainväliset sopimukset on jo tehty. Esimerkiksi Sensire Oy käyttää tuotetta täysin langattomiin elintarvikkeiden lämpötilojen mittauksiin”, Niittymäki kertoo.

”Koneiden ja laitteiden välisen viestinnän nopea kehitys vaatii runsaasti myös tietoliikenneoperaattoreilta ja niiden kumppaneilta. Yli maarajojen toimivat laadukkaat verkot ovat ehdoton edellytys yrityksille, joiden tuotteet ja palvelut hyödyntävät koneiden välistä viestintää. Verkkojen lisäksi TeliaSonera on investoinut M2M-palveluihin ja asiakastukeen. Tarjoamme asiakkaillemme Pohjoismaissa ja Baltiassa erinomaisen kokonaisuuden M2M-liiketoimintaan”, sanoo TeliaSoneran M2M-liiketoimintaa vetävä Hans Dahlberg.

TeliaSonera on aloittanut pohjoismaisen yhteistyöohjelman keräämään M2M-toimijat erilaisilta toimialoilta yhteen. Tavoitteena on tarjota ratkaisuja laajalti eri teollisuusalojen tarpeisiin. Mukana ohjelmassa ovat Suomesta mm. Accenture, Tieto, Ericsson ja Eltel Networks.

Petri Niittymäki, johtaja, Sonera yritysmyynti

Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Soneran lehdistöpalvelu: puh. 02040 60235, communications-fi@sonera.com, Soneran internetsivujen uutishuone. Voit seurata meitä myös Twitterissä, @Sonera_uutiset.

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2012 lopussa 4,4 miljoonaa kiinteän ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 000 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi