Muumi-elokuva siirtyi Japanista Suomeen Soneran huippunopeilla yhteyksillä

Muumipeikko ja punainen pyrstötähti –elokuvan loppuosa siirtyi Soneran huippunopeilla yhteyksillä Japanista Suomeen lopputuotantoa varten. Cannes´n elokuvafestivaaleilla toukokuussa ensi-iltansa saavan Muumi-elokuvan loppuosa siirrettiin TeliaSoneran kansainvälisessä IP-runkoverkossa Suomeen, kun Islannin tulivuorenpurkauksen takia elokuvaa ei pystytty lennättämään lentorahdilla.

Muumi-elokuva piti saada tuhkapilvestä huolimatta Suomeen pikaisesti jälkitöitä varten, jotta ensi-iltaa ei jouduttaisi siirtämään. Elokuva valmistuu huhtikuun lopussa ja saa ensi-iltansa Cannes´n elokuvafestivaaleilla toukokuussa. Muumi-elokuva on ensimmäinen Pohjoismaissa tehty kokopitkä kolmiulotteinen elokuva, jonka tuottaa Oy Filmkompaniet Alpha Ab ja joka on tehty konvertoimalla alkuperäinen nukkeanimaatioelokuva Stereoscape-yhtiön toimesta 3D:ksi. Elokuvan verkon yli siirretyn osan koko on noin 160 GB. Tavallinen täysimittainen elokuva on noin 4,5 GB. Elokuva siirrettiin osakokonaisuuksina Soneran verkkoa pitkin Japanista Suomeen. Tavallisella kotikoneella tai yritysten tietoliikenneyhteyksillä näin isoa siirtoa ei voida toteuttaa, sillä siirrettävät tiedostot ovat niin isoja, että palat saattavat korruptoitua matkalla. ”Kehittyneillä tietoliikenneyhteyksillä pystytään nykyään siirtämään erittäin isoja tiedostoja ympäri maailmaa. Tiedot siirtyvät paikasta toiseen ekologisesti ilman päästöjä”, kertoo johtaja Mika Matturi TeliaSoneran laajakaistapalveluista, ja jatkaa: ”Käytännössä imaisimme täältä Helsingin päästä elokuvan paloina Japanista. Ensimmäisenä siirtyivät suikulat, sähköiset hattivatit, mutta pyöreämpiä muumipeikkoja piti odottaa vähän pidempään.” ”Elokuva siirtyi nopeasti ja täydellisinä paloina Helsinkiin. Pääsimme onneksi aloittamaan elokuvan tärkeän lopputuotantovaiheen ajoissa”, kertoo toimitusjohtaja Tomi Luostarinen, Stereoscape Oy.stä. TeliaSonera on Euroopan johtava verkkokapasiteettiyhtiö, jolla on 43 000 kilometrin mittainen valokuituverkko 35 maassa Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Aasiassa. _____________________________________________ Lisätietoja lehdistölle antavat: (Viestin lopussa kuvitusta) Mika Matturi, johtaja, laajakaistapalvelut, TeliaSonera puh: 0400 400065 e-mail: etunimi.sukunimi@teliasonera.com Tomi Luostarinen, toimitusjohtaja, Stereoscape puh. +358 40 736 1999 sähköposti: tomi.luostarinen@stereoscape.com http://www.stereoscape.com/