Myymälähenkilöstön mobiiliyhteydet Halpa-Halli Oy:n asiakaspalvelun kulmakivenä

Tehokkaampien työskentelymallien ja tietointensiivisyyden lisääntyessä myös kaupan henkilökunnan työssä päivittäisillä viestintätavoilla on yhä suurempi merkitys yrityksen menestymiselle. Täysin mobiili viestintäjärjestelmä on osa kokkolalaisen Halpa-Halli -ketjun myymäläkonseptia, ja käytännössä ehto asiakkaiden tehokkaalle ja joustavalle palvelulle.

Halpa-Halli Oy on kokkolalainen perheyritys, jolla on 37 myymälää 36:lla eri paikkakunnalla. Kukin myymälä toimii täyden palvelun tavaratalona kattaen erilaisia tuotealueita tekstiileistä ja taloustavaroista elintarvikkeisiin. Myymälähenkilöstön on kyettävä työskentelemään ja liikkumaan joustavasti osastojen välillä.

”Suurin osa henkilöstöstämme tekee käytännössä liikkuvaa työtä, joten viestintäjärjestelmä on yhtiön ja myymälöiden toimintatavan kulmakiviä. Tuotevalikoima on laaja, tuotetiedot muuttuvat usein, ja asiakkaat myös kyselevät mitä erilaisimpia asioita. Voidakseen palvella asiakkaita nopeasti ja asiantuntevasti myymälähenkilöstön oltava jatkuvasti viestintäyhteyden päässä”, sanoo Halpa-Halli Oy:n toimitusjohtaja Janne Ylinen.

Osa henkilöstöstä liikkuu myös myymälöiden ulkopuolella. Yhtiöllä on Kokkolassa keskusvarasto, josta käsin hoidetaan materiaalivirrat eri toimipisteisiin.

Yhtenäinen järjestelmä tuo etuja heti, mutta on myös pitkän tähtäimen investointi

Halpa-Halli Oy:n myymälöillä on käytössä Soneran dataverkko, puheluliikennettä ohjaa mobiilivaihde, ja henkilöstöllä on taskussaan yhtenäiset alaliittymät. Yhtiön kaikki myymälät tulivat yhtenäisen mobiiliratkaisun piiriin vuoden 2010 lopussa. Yhtenäinen konsepti ja tapa toimia ovat helpottaneet arkea ja myös viestintäympäristön hallintaa.

”Päällisin puolin pieneltä näyttävällä muutoksella on ollut iso merkitys. Oikeiden kontaktien tavoitettavuus työvuoroista riippumatta on parantunut, ja puheluiden pallottelu on vähentynyt. Uusi viestintäratkaisu on tuonut käyttöömme lisäksi uutta tietoa puhelinten käytöstä”, Janne Ylinen toteaa.

Ylinen korostaa kuitenkin myös tehdyn investoinnin pitkän tähtäimen luonnetta sekä yhteisten toimintamallien luomisen tärkeyttä.

”Yhtiö tarvitsee päivittäiseen viestimiseensä selkeän ja pitkäjänteisen toimintamallin. Kävimme yhdessä Soneran kanssa läpi tarpeemme nyt ja tulevaisuudessa, minkä pohjalta esimerkiksi numerointi mietittiin tarkkaan”, Ylinen kertoo. Viestintäratkaisuista saatavien hyötyjen kannalta hän pitää erittäin tärkeänä myös henkilöstön ohjeistamista ja yhteisten pelisääntöjen luomista.

Jatkossa myös liikkuvaa dataa

Henkilökohtaisen viestimisen lisäksi päivittäistavarakaupassa tarvitaan nopeaa tietoa myös suuremmille vastaanottajajoukoille kerralla.

”Jatkossa tulemme katsomaan entistä enemmän myös datapuolelle, ja kehitämme esimerkiksi intranet-ympäristöämme sekä sähköisiä tietopankkeja, jotta kykenemme reagoimaan nopeasti ja varmistamaan helposti esimerkiksi erilaisten tuotteiden saatavuuden”, Ylinen kertoo ja jatkaa:

”Liikkuvan henkilöstön tarpeisiin sopivat viestintäratkaisut ovat meille keskeisiä. Meillä on tarve olla tiedon äärellä ja samalla siellä missä tapahtuu – eli lähellä asiakasta.”

Vuorovaikutuksella voittajaksi

Sonera näkee päivittäisen toimivan kommunikaation suoraan yritysten kasvun ja kilpailukyvyn ehtona.

”Vuorovaikutus ja tiedon jakaminen ovat etenkin palvelusektorilla olennainen osa kaikkea tekemistä, ja ne vaikuttavat suoraan asiakkaiden saamaan palvelukokemukseen ja yrityksen kilpailukykyyn. Päivittäiset viestintävälineet ja -käytännöt tulisikin nivoa osaksi liiketoimintaa. Yrityksiin kohdistuvien vaatimusten kasvaessa voittaja on se, joka osaa hyödyntää nämä mahdollisuudet”, sanoo Soneran Yritysmyynnin aluejohtaja Kalervo Kananoja.

Aluejohtaja Kalervo Kananoja, puh. +358 (0)40 3022520

e-mail: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Lehdistöpalvelu 02040 60235

Sonera tarjoaa tietoliikenne- ja viestintäpalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2009 lopussa 3,8 miljoonaa kiinteän  ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 800 henkilöä, ja yhtiö toimii yli 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi