Netti-innovaatiokilpailu ylitti odotukset: Yli 700 ideaa kilpailee 50 000 euron Sonera Idea10 -palkinnosta

Sonera julkisti lokakuussa uuden netti-innovaatiokilpailun. Sonera Idea10 -kilpailulla haetaan uusia verkkoja hyödyntäviä  netti-innovaatioita. Kilpailu on avoin kaikille ja sen avulla haetaan uusia avauksia ja ideoita verkkojen hyödyntämiseen.  Kilpailuun jätettiin yli 700 rekisteröityä ideaa. Nyt kilpailu siirtyy seuraavaan vaiheeseen, jossa suuri yleisö pääsee tutustumaan ideoihin ja äänestämään suosikkejaan osoitteessa www.sonera.fi/idea10

Soneran tutkimusten mukaan suomalaisille internet ja tietokone ovat jo televisiota tärkeämpi viestintäkanava. Älypuhelimet ja tablettitietokoneet kasvattavat juuri nyt erittäin nopeasti suosiotaan, minkä ansiosta kuluttajat voivat olla verkossa ajasta ja paikasta riippumatta. Käyttöä tukee myös 4G-verkkojen aukeaminen. Jotta verkoista saataisiin kaikki mahdollinen hyöty, Sonera haluaa olla aktiivisesti tukemassa uusien kuluttajien elämänlaatua parantavien verkkopalveluiden syntymistä. Juuri tästä  syystä Sonera perusti vuosittain toistuvan ideakilpailun, jolla haetaan uusia ideoita verkon hyödyntämiseksi.

Kilpailuun pystyi osallistumaan kuka tahansa, eikä kilpailun ideoita oltu rajattu tiukasti mihinkään aihepiiriin. Kilpailusivustoilla vieraili kilpailun osallistumisaikana 14.10-26.11.2010  yli 16 000 eri kävijää. Kilpailuun jätettiin ehdotuksia kaikilta elämän osa-alueilta ja lopulliseen tarkasteluun hyväksyttiin 716 ehdotusta. Innovaatioista ihmisten hyvinvointiin kohdistui 347 ehdotusta, yritysten tuottavuuteen 167 ehdotusta, ympäristön kestävään kehitykseen 77 ehdotusta ja  muihin aihealueisiin 125 ehdotusta.

”Tämä pelkästään verkossa toteutettava kilpailu ylitti kaikki odotuksemme. Saimme juuri sellaisia ehdotuksia joita toivoimme. Määrä ja kilpailutöiden laaja kirjo oli positiivinen yllätys, sanoo Soneran viestintäjohtaja Ahti Martikainen.  Nyt kilpailu siirtyy seuraavaan vaiheeseen, jossa valitaan parhaat ehdotukset ns. short-listalle. Tästä päivästä vuoden 2010 loppuun saakka osallistujat voivat kerätä  mm. Facebookin kautta kannatusta ja faneja omille ideoilleen. Eniten kilpailuaikana kannatusta saaneet ehdotukset menevät kilpailun juryn lopulliseen arviointiin.

Jury arvioi yleisöäänestyksen parhaita ehdotuksia mm. niiden toteutettavuuden ja kaupallisen potentiaalin näkökulmista. Kilpailuun osallistuvat ehdotukset ovat aina kilpailijoiden omistuksessa ja niiden kaupallinen hyödyntäminen edellyttää aina kilpailijan ja Soneran välistä kahdenkeskistä sopimusta. Kilpailun tulokset julkistetaan juhlallisessa palkintogaalassa 2.2.2011. Silloin selviää, kuka voittaa 50 000 euroa.

Tiedotustilaisuus verkossa

Järjestämme aiheesta tiedotustilaisuuden vain verkossa tänään 1.12.2010 kello 13.00. Tiedotustilaisuutta voi seurata osoitteessa http://qsb.webcast.fi/c/customers/customers_2010_1201_idea10/
Mikäli haluat esittää kysymyksiä, voit soittaa noin 5 – 10 minuuttia ennen tilaisuuden alkua numeroon 09 2313 9201, tilaisuuden tunnus on 882482.

Puhelu on mykistetty. Halutessasi esittää kysymyksen avaa yhteys näppäilemällä *1 ja mykistä yhteys näppäilemällä #

Ahti Martikainen viestintäjohtaja, Sonera, 040 3024500, etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Lehdistöpalvelu 02040 60235

Sonera tarjoaa tietoliikenne- ja viestintäpalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2009 lopussa 3,8 miljoonaa kiinteän  ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 800 henkilöä, ja yhtiö toimii yli 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi