Nettihuijaukset ovat yksi merkittävimmistä tietoturvaongelmista - Helpson peräänkuuluttaa kuluttajilta valveutuneisuutta ja tervettä järkeä

Yhä useampi tietotekniikan käyttäjä tulee huiputetuksi internetin välityksellä. Taustalla ovat huijaukset, jotka toimivat kuten haittaohjelmat. Kyse ei aina kuitenkaan ole viruksista, joten näihin uhkiin eivät virustorjuntaohjelmistot välttämättä pure. Vastuu siitä, ettei tule huijatuksi netissä, lepää kuluttajan omilla harteilla. Helpsonin asiantuntijat arvioivat huijausyritysten olevan kasvussa.

Rikas ulkomaalainen tarvitsee apua miljoonien dollareiden siirtämisessä kotimaastaan ja lupaa apua tarjoavalle huomattavaa osaa summasta. Ulkomailta tulee ilmoitus satumaisesta lottovoitosta, jonka nostamiseksi tarvitsee vain maksaa pieni viranomaismaksu. Useimmat tunnistavat nämä huijaukseksi, mutta yhä taitavampien huijausten myötä moni menee myös lankaan. ”Verkkohuijaukset ovat selkeästi kasvava riski tällä hetkellä. Tietokoneet ja internetin käyttö ovat ihmisille arkipäivää. Nettiä käyttävät lähes kaikki ja entistä monipuolisemmin. Laaja käyttäjäkunta tarkoittaa suurta potentiaalisesti huijattavien määrää ja tämä lisää myös huijareiden kiinnostusta”, kertoo Helpsonin palvelujohtaja Antti Rajala. ”Koska toisin kuin haittaohjelmiin, pelkkiin huijausyrityksiin tietoturvaohjelmistot eivät aina auta, olisi kuluttajan oltava valppaana ja varuillaan, tai kysyä tarvittaessa neuvoa asiantuntijalta”, Rajala jatkaa. Yksi tyypillinen verkkohuijaus on tietojen kalastelu eli phising. Sähköpostitse tai vaikkapa Facebookissa leviävillä houkutusviesteillä uhreilta yritetään saada tärkeitä tietoja, kuten käyttäjätunnuksia ja salasanoja, joita sitten hyödynnetään esimerkiksi lähettämällä uusia huijausviestejä uhrin nimissä. Taitavaa kalastelua on vaikea havaita, sillä viestit on naamioitu hyvin aidoiksi. Huijatuksi tulemisen voi välttää varovaisuudella ja terveellä järjellä. Helpsonin mukaan alla olevin ohjein voi epäilyttävän palvelun erottaa luotettavasta: • Varo palveluita, joiden tarjoukset kuulostavat liian hyviltä ollakseen totta • Varo palveluita, jotka lupaavat valtavia voittoja tai nolla-riskiä • Varo tekemästä hätiköityjä päätöksiä netissä. Ota aina aikaa harkitaksesi ja selvittääksesi tarjoajan taustoja. • Älä usko netissä ensimmäistä vastaan tulevaa suosittelua palvelun toimivuudesta, sillä se voi olla maksettu mainos ja osa huijausta • Lue, mitä suomalaisilla keskustelupalstoilla aiheesta sanotaan • Kuuntele, mitä ystäväsi, kollegasi tai tuttavasi sanovat - ja mitä oma järki sanoo Muita hyviä vinkkejä: • Älä lähetä eteenpäin sähköpostiin tulevia uskomattomia tarinoita, tarjouksia, salasananvaihtopyyntöjä, varoituksia tai uhkauksia • Älä seuraa sähköpostiisi tulevia linkkejä tuttuihinkaan palveluihin, joissa pyydetään esim. käyttäjätunnuksiasi tavalla tai toisella • Pidä tietoturvaohjelmistot ajan tasalla – atk-pohjaisten virusten ja huijauksen välimaasto on häilyvä • Käänny asiantuntijan puoleen, jos et ole varma, miten tulisi toimia Lisätietoa: Palvelujohtaja Antti Rajala, TeliaSonera, Helpson Puhelin: 040 – 539 6900, etunimi.sukunimi@teliasonera.com Helpson on valtakunnallinen tekninen tukipalvelu tietokoneisiin ja kodin elektroniikkaan liittyvissä pulmissa. Tukipalveluja tarjotaan sekä puhelimitse että koti- ja yrityskäynneillä jokaisessa Suomen kunnassa. Helpson on osa TeliaSonera -konsernia. Helpson Puhelintuki palvelee numerossa 0200 600 600 arkisin 8-21 ja la 9-17 (1,99 €/min + mpm/pvm).

Avainsanat: