Nuorten television katselu siirtyy nettiin − viidennes nuorista ei katso televisiota lähetysaikaan

Suomalaisten television katselun muutoksen etujoukkona ovat 18−24-vuotiaat nuoret. Joka viides nuori katsoo tv:tä muulloin kuin varsinaisena lähetysaikana. Heistä 70 % pitää internetiä tärkeämpänä kuin tv:tä, ja nuorista miehistä joka seitsemäs katsoo ohjelmia tabletista tai matkapuhelimesta. Yli puolet samanikäisistä naisista puolestaan ilmoittaa katselevansa tv-ohjelmia makuuhuoneessa. Nuorten mediakäyttöä tutkittiin osana Soneran Koti ja TV -tutkimusta.

Nuoret 18−24-vuotiaat aikuiset siirtävät television katselun uusiin kellonaikoihin, katselulaitteisiin ja tiloihin. Tämän paljastaa Soneran TNS Gallupilla teettämä Koti ja TV -tutkimus, johon vastasi yli 2000 suomalaista.

”Nuoret ovat ylivoimaisen aktiivisia, mitä tulee mediakäytön tiheyteen, määrään ja sisällön hakemiseen. Suomalaisista 18−24-vuotiaista 69 % on jatkuvasti jonkun median tavoitettavissa, 69 % ilmoittaa viettävänsä internetin parissa suuren osan vapaa-aikaansa ja 37 % ei voi kuvitella vapaa-aikaansa ilman somea”, tiivistää TNS Gallupin tutkimusjohtaja Tiitta Vaulos.

Televisiota omilla ehdoilla

Nuorille varsinainen lähetysaika tai kodin olohuone ovat yhä harvemmin katselun tärkeimpiä koordinaatteja. Nuorista 18 % ei katso televisiota lähetysaikaan, vaikka koko väestöstä 92 % tekee niin. Ajansiirtoa 18−24-vuotiaista miehistä käyttää jo lähes viidennes eli 18 % (vs. 9 % koko väestö).

Kannettavalta televisiota ilmoittaa katselevansa 68 % (vs. 43 %) kaikista nuorista. Edelleen 9 % nuorista katsoo tv-ohjelmia tabletilta ja jopa 10 % matkapuhelimesta. Matkapuhelimesta ohjelmia katsovien nuorten prosentuaalinen määrä on kolminkertainen muunikäisiin suomalaisiin verrattuna.

Tärkein syy nuorten mobiilikatselun tarpeelle on, että tärkeitä ohjelmia halutaan katsoa, kun ollaan poissa kotoa (56 % nimeää perusteluksi). Seuraavaksi merkittävimmäksi nousee tarve näyttää ohjelma tai suositella sitä ystävälle (44 %). Nuoret eroavat muusta väestöstä myös siinä, että julkisissa liikennevälineissä katsominen korostuu (37 %).

”Tutkimus osoittaa, että nuoret haluavat valita mitä katsovat, milloin katsovat ja mistä katsovat – ihan kuten nettiä käytetään. Tulevaisuudessa operaattoreiden onkin pystyttävä viemään korkealaatuiset televisiopalvelunsa eri päätelaitteisiin. Samoin jatkossa netin käyttö älytelevision kautta on yhtä luonnollista kuin tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen kautta”, pohtii Soneran kuluttajalaajakaista- ja tv-liiketoiminnasta vastaava johtaja Jussi Salminen.

Nettikatselu vie television katselua paitsi uusiin laitteisiin, myös uusiin kodin tiloihin. Kun kaikista suomalaisista 40 % ilmoittaa katsovansa televisiota makuuhuoneessa, nuorista naisista jopa 53 % on ottanut tavakseen tehdä niin. Kylpyhuoneessa puolestaan tv-ohjelmia ilmoittaa katsovansa 8 % samanikäisistä miehistä.

Television ja internetin raja hämärtyy – erityisesti nuorilla miehillä

Nuorista 70 % pitää internetiä tärkeämpänä kuin televisiota, eikä televisio liity kodin viihtyvyyteen yhtä merkittävästi kuin muulla väestöllä. Nuorista yhtä moni on myös tyytyväinen nettiyhteyden nopeuden riittävyyteen tv-ohjelmien katselussa tietokoneelta (vs. 54 % muu väestö).

Erityisen vahvasti television ja internetin raja on katoamassa nuorten 18−24-vuotiaiden miesten arjessa. Heistä televisiota internetinä käyttää jo 19 % (vs. 6 %), 15 % (vs. 5 %) kuuntelee ja tallentaa omaa musiikkia sekä 16 % (vs. 4 %) arkistoi omia videoita ja valokuvia.

Nuorista miehistä jopa 29 % ilmoittaa katsovansa tv-ohjelmapätkiä netissä tai sosiaalisen median kautta päivittäin (vs. 2 % muu väestö) ja heistä viidennes keskustelee kiinnostavista ohjelmista sosiaalisessa mediassa vähintään viikoittain.

Jussi Salminen, johtaja, Sonera, kuluttajalaajakaistaliiketoiminta

Puh: 040 834 5818

Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Tiitta Vaulos, tutkimusjohtaja, TNS Gallup