• Sonera/

Sonera asentaa valokuitua uudella ympäristöä säästävällä mikro-ojitusteknologialla

Sonera rakentaa Naantaliin Karvetin kaupunginosaan valokuitua uudella mikro-ojitusteknologialla. Tavoitteena on tuoda valokuidun mahdollistamat uudet palvelut ja huippunopeat tiedonsiirtoyhteydet entistä nopeammin Soneran asiakkaille. Mikro-ojitusteknologian ansiosta ohut valokaapeli voidaan asentaa maan alle tekemällä asvalttiin vain viilto, mikä vähentää valokuiturakentamisen aiheuttamaa haittaa ympäristön yrityksille ja asukkaille, pienentää asfalttipaikkauksia ja mahdollistaa töiden tekemisen myös talvella.

”Haemme jatkuvasti uusia tehokkaampia tapoja valokuidun vetämiseksi, jotta voisimme tuoda uudet tietoyhteiskunnan palvelut mahdollisimman nopeasti asiakkaillemme”, kertoo TeliaSoneran laajakaistaliiketoiminnan Networks-yksiköstä vastaava Tuula Uitto ja jatkaa: ”Mikro-ojituksella katu on parhaimmillaan ehjä ja kaivanto kiinni päivässä.”

Mikro-ojitus (Micro Trenching) tarkoittaa kuitukaapeleiden asentamista timanttisahattuun tai jyrsittyyn uraan, jonka leveys on 3 – 15 cm ja syvyys 20 – 30 cm. Asennusnopeus on 2-3-kertainen verrattuna perinteiseen menetelmään, eli jopa 300 m valokuitua voidaan vetää päivässä alkaen asfaltin avaamisesta sen uudelleen pinnoittamiseen.

Valokuidun rakentamisessa kalleinta kaivamis- ja päällystyskustannukset

Naantalin mikro-ojitusprojektissa Sonera tutkii teknologian soveltuvuutta ilmastoon ja ympäristöön ja tulosten ollessa hyviä, tarkoitus on käyttää teknologiaa myös muilla paikkakunnilla. Ruotsissa Telia on tehnyt vastaavanlaisia testejä ja tulokset ovat olleet hyviä. Perinteisissä rakennusmenetelmissä on useita haasteita, kuten kaivamis- ja päällystyskustannukset, jotka ovat olleet yli 60 % kokonaiskustannuksista. Asentaminen on myös ollut mahdotonta talvikuukausina ja lupamaksut ovat olleet nousussa. Nämä ovat hidastaneet palveluiden kehitystä taajama-alueilla.

”Tietoyhteiskunnassa laajakaistapalvelujen kapasiteettitarve kasvaa jatkuvasti. Musiikkipalvelut, elokuvien vuokraaminen ja uuden sukupolven interaktiiviset televisiopalvelut kulkevat parhaiten koteihin valokuitua pitkin”, Uitto sanoo.

Soneralla on Suomen laajin valokuituverkko, johon yhtiö on pitkäjänteisesti investoinut viiden vuoden ajan. Soneran valokuituun kytkettyjä kotitalouksia on eri puolilla Suomea jo puoli miljoonaa.

Tuula Uitto, johtaja, Networks-yksikkö, laajakaistaliiketoiminta, TeliaSonera

sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Lehdistöpalvelu 02040 60235 www.sonera.fi/uutishuone

Sonera tarjoaa tietoliikenne- viestintä- ja televisiopalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2010  lopussa 4,3 miljoonaa kiinteän  ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 600 henkilöä, ja yhtiö toimii noin 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi