• Sonera/

Sonera käynnistää toimenpiteet pitkän aikavälin kilpailukyvyn varmistamiseksi

TeliaSonera Finland käynnistää yhteistoimintalain mukaiset neuvottelut  toimenpiteistä, joilla varmistetaan yhtiön pitkän aikavälin kilpailykyky. Neuvottelujen päämääränä on varmistaa se, ettei yhtiöllä ole kilpailijoitaan korkeammat rakenteelliset kustannukset ja sillä turvataan edellytykset rekrytoida mm. uuden teknologian ja liiketoimintamallien erityisosaajia vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.

Teleoperaattoritoiminnassa kilpailu on kiristynyt entisestään, ja hintaeroosion vaikutus yhtiön liikevaihtoon on vuositasolla kymmeniä miljoonia euroja. Uuden haasteen lähiaikojen kannattavuudelle tuo palveluiden siirtäminen enenevässä määrin IP-ympäristöön. Tämä IP-migraatioksi kutsuttu muutos  lisää lähiaikoina kustannuksia, ja samalla se edellyttää uusia toimintamalleja ja uutta osaamista. Nämä toimintaympäristön muutokset koskevat erityisesti Broadband-liiketoiminta-aluetta. Broadband-liiketoiminta-alueella perinteisten analogisten palveluiden liikevaihto laskee noin 10 % vuodessa ja palvelut korvaantuvat uusilla IP-pohjaisilla palveluilla, joissa marginaalit ovat selvästi matalammat. TeliaSonera Finlandin on parannettava operatiivista tehokuuttaan varmistaakseen investointikykynsä ja mahdollisuutensa tarjota asiakkailleen kilpailukykyisiä palveluita. Yhtiön kilpailukyky ja kannattavuus ovat olennaisia myös tulevaisuuden työpaikkojen turvaamisen kannalta.

Varmistaakseen yhtiön pitkän aikavälin kannattavuuden TeliaSonera Finland käynnistää yhteistoimintalain mukaiset neuvottelut toiminnallisia muutoksia ja kustannustehokkuutta parantavien toimenpiteiden toteuttamiseksi Broadband-liiketoiminta-alueella ja Business Servicen tukitoiminnoissa. Eri neuvottelulinjojen neuvotteluesitykset on annettu tänään ja ensimmäiset neuvottelut pidetään ensi viikolla. Muutosten arvioidaan johtavan noin  200  työtehtävän lakkaamiseen. Samaan aikaan uusia työtehtäviä avautuu kymmeniä. Valtaosa henkilöstövähennyksistä ja rekrytointitarpeesta kohdistuu Broadbandin liiketoiminta-alueeseen.

Broadbandissa neuvottelujen kohteena ovat Customer Operations  -toimintojen ja tuotantotoimintojen  eri  tehtävien ja tiimien uudelleenjärjärjestelyt ja optimoinnit. Osana järjestelyä esitetään, että Broadband-liiketoiminnan Vaajakosken asiakaspalveluyksikkö lakkautetaan ja tehtävät siirretään Turkuun ja Lahteen. Lisäksi osa Lappeenrannan ja asiakaspalveluyksikön tehtävistä siirtyy Lahteen.

Tässä vaiheessa ei ole annettavissa tarkempia tietoja yksittäisistä tehtävistä tai paikkakunnista, joihin muutokset kohdistuvat. Nämä selviävät neuvottelujen aikana. Samoin neuvottelujen aikana selvitetään, kuinka paljon tehtävien vähennyksistä voidaan kompensoida sijoittamalla henkilöstöä yhtiön sisällä uusiin auki oleviin tai aukeaviin tehtäviin ja kuinka monen kohdalla voidaan käyttää eläke- tai muita erityisjärjestelyitä.

Lisätietoja:    toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckström, puh 0400 564 754

viestintäjohtaja Ahti Martikainen, puh 040 302 4500

Lehdistöpalvelu 02040 60235

Sonera tarjoaa tietoliikenne- ja viestintäpalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Palvelumme yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille luomme kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2010  lopussa 4,3 miljoonaa kiinteän  ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 600 henkilöä, ja yhtiö toimii yli 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi