Sonera korjaa myrskyjen vaurioittamia yhteyksiä nykyaikaisemmilla tekniikoilla

​Myrskyt Asta ja Veera ovat vaurioittaneet Soneran kiinteän verkon yhteyksiä Hämeessä, Keski-Suomessa, Savossa, Karjalassa ja Kainuussa. Myrskyjen koettelemalla alueella on noin 5 000 Soneran kiinteän verkon puhelin- ja laajakaista-asiakasta, joista suurella osalla on ollut liittymissä vikoja. Alueella on niin ADSL-liittymiä kuin kiinteitä puhelinliittymiäkin. Yhteydet korjataan ensisijaisesti 3G- ja kuituyhteyksillä.

Myrskytuhojen selvittyä Sonera käynnisti mittavat korjaustoimet yhdessä alihankkijoidensa kanssa, ja paraikaa alueella työskentelee useita kymmeniä korjausmiehiä. Osa jo korjatuista yhteyksistä vaurioitui keskiviikon 4.8. Veera-myrskyssä uudelleen. Pylväslinjojen korjaus kestää pahimmassa tapauksessa viikkoja.

Soneran tarjouksen mukaan asiakkaat voivat korvata vanhat, pylväslinjojen varassa olevat, kiinteän verkon palvelunsa langattomilla palveluilla. Kiinteän verkon puhelimen voi korvata luotettavalla Sonera Kotinumero -palvelulla, jossa oma numero säilyy ennallaan ja kuukausi- ja puhelumaksut ovat edullisempia. Asiakas saa veloituksetta käyttöönsä Sonera Kotinumero -palveluun tarvittavan puhelimen ja mahdollisen lisäantennin. Myös 2 Mbit/s ja sitä hitaamman ADSL-liittymän asiakas voi vaihtaa veloituksetta Soneran edulliseen Liikkuvaan laajakaistaan. Langattomat palvelut saa käyttöönsä asentajan asennettua palvelut. Langattomat palvelut ovat varmempia käyttää kuin vanhat, ilmakaapelilla toteutetut lankayhteydet.

Soneran asentaja tulee käymään lähipäivinä niiden asiakkaiden luona, joiden osalla langattoman verkon ratkaisu voidaan toteuttaa välittömästi. Muissa tapauksissa Soneran asentaja tulee käymään lähiviikkoina sopimassa mahdollisista muutostöistä. 8 Mbit/s -laajakaistayhteydet tullaan korjaamaan ensisijaisesti kuituyhteyksillä ja joissakin tapauksissa kuparitekniikalla.

Lisätietoja: Eila Rummukainen, johtaja, Information Society, TeliaSonera Finland,
puh. 0400 620 120, sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Lehdistöpalvelu 02040 60235

Sonera tarjoaa tietoliikenne- ja viestintäpalveluja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille Suomessa. Yhtiön palvelut yhdistävät ihmiset heille tärkeisiin yhteisöihin ja asioihin sekä lisäävät jokapäiväisen elämän mukavuutta ja laatua. Yrityksille Sonera luo kestävää kehitystä tukevia viestintäratkaisuja, jotka vapauttavat aikaa ja energiaa tuottavaan työhön ja kasvuun. Soneralla oli vuoden 2009 lopussa 3,8 miljoonaa kiinteän- ja matkaviestinverkon liittymäasiakasta. Soneran palveluksessa työskentelee 4 800 henkilöä, ja yhtiö toimii yli 50 paikkakunnalla ympäri Suomea. www.sonera.fi Sonera on osa TeliaSonera-konsernia, joka toimii Pohjoismaissa, Baltian maissa, Euraasian kehittyvillä markkinoilla Venäjä ja Turkki mukaan lukien, sekä Espanjassa. www.teliasonera.fi