Sonera Leijonakatsomo yllättänyt suosiollaan jo ennen MM-kisoja

Soneran tarjoama virtuaalinen kiekkokatsomo on uusi sosiaalisen median menestystarina. Suomalaisille jääkiekkofaneille MM-kisoja varten pystytetyllä kannatusareenalla on vieraillut jo  12 000 eri kävijää. Sonera odottaa internetissä toimivaan Leijonakatsomoonsa kymmeniä tuhansia uusia käyttäjiä kun Suomen jääkiekkomaajoukkueen MM-urakka alkaa tänään.

Suomalaiset kiekkofanit ovat yllättävän sankoin joukoin ottaneet käyttöön Sonera Leijonakatsomon. Se on virtuaalinen kannatusareena, jossa jääkiekkoa televisiosta seuraavat katsojat voivat yhdessä jännittää pelin kulkua kuin oikeassa jäähallissa. Televisioruudun rinnalla, niin sanottuna second screen-palveluna käytettävä, yhteisöllinen Leijonakatsomo toimii internetissä osoitteessa http://soneraviihde.fi/leijonakatsomo.

Kun katsoja menee sisään Leijonakatsomoon, hän veikkaa ottelun lopputuloksen ja valitsee kumpaa joukkuetta hän kannattaa. Katsojat voivat kommentoida pelin tapahtumia ja tunnelmia esimerkiksi taputtamalla, esittämällä kylttejä ja tietysti kirjoittamalla sivaltavia replliikkejä. Ruudulle sinkoilevia viestejä voi seurata ilman kirjautumista, mutta hulinaan osallistuminen edellyttää kirjautumista Facebook-tunnuksilla.

Leijonakatsomoon ei tarvitse ostaa lippuja, vaan sen käyttö on ilmaista. Soneran tarjoama Leijonakatsomo takaa, ettei kenenkään leijonafanin tarvitse jännittää otteluita yksin.

12 000 koekäyttäjää

Sonera on testannut Leijonakatsomoa menestyksekkäästi yhdessä jääkiekon aktiiviseuraajien kanssa SM-liigan finaaleissa ja Tsekin turnauksessa, yhteensä 14 eri ottelussa. Eri kävijöitä palvelussa on ollut jo lähes 12 000. Suosituimmat ottelut ovat keränneet jopa yli tuhat kiekkofania chattaamaan, hyppimään, itkemään ja hurraamaan yhdessä.

”Leijonakatsomo on yllättänyt suosiollaan jo ensimmäisestä kokeilusta alkaen. SM-liigan Jokerit-HIFK -pelissä saimme muutamalla sosiaalisen median kohdennetulla viestillä palveluun houkuteltua heti kättelyssä tuhatkunta joukkueiden kannattajaa. Päätimmekin välittömästi jatkaa Leijonakatsomon koekäyttöä myös muissa MM-kisoja edeltävissä merkittävissä peleissä”, kertoo Soneran kuluttajalaajakaistaliiketoiminnasta vastaava Jussi Salminen.

Näyttääkin siltä, että Leijonakatsomolle on ollut sosiaalinen tilaus. Käyttäjäkunta on kertynyt palveluun kuin itsestään, sillä Sonera ei ole käytännössä markkinoinut palvelua missään muualla kuin Facebookissa ja omilla verkkosivuillaan.

Odotettavissa kymmeniä tuhansia kiekkofaneja

Seuraavan kerran jääkiekon katsojat pääsevät jakamaan kisatunnelmia Suomen ensimmäisessä MM-ottelussa, jossa vastustajana pelaa Valko-Venäjä. Jääkiekon MM-kisojen aikana Sonera järjestää faneille myös kilpailuja ja arvontoja otteluiden aikana.

”Leijonakatsomoon on löytänyt tiensä jo 12 000 suomalaisen jääkiekon kiihkeintä kannattajaa. Nyt kutsumme testattuun ja kiiteltyyn virtuaaliseen kisakatsomoomme kaikki MM-jääkiekon seuraajat. Uskaltaisin veikata, että MM-kisojen lopussa palvelun käyttäjämäärä on noussut useampiin kymmeniin tuhansiin”, Salminen sanoo. Tavoite on realistinen, koska nyt jokainen suomalainen pystyy katsomaan otteluita ilmaiskanavilta samalla kun hurraa Leijonakatsomossa.

Soneralle Leijonakatsomo on tapa sitouttaa asiakkaita ja tuoda yrityksen omia televisiopalveluita esille. Palvelu ei ole kuitenkaan rajattu Soneran asiakkaille, vaan se on veloitukseton yhteisöllinen kannustuspaikka kaikille jääkiekon ystäville Suomessa ja maailmalla. MM-kisoissa Suomen vastustajajoukkueiden kannattajat voivat kirjautua sisään virtuaalisen stadionin englanninkieliseen versioon osoitteessa http://sofanatics.com. Palvelun on tuottanut suomalainen startup-yritys Sofanatics Oy, jonka virtuaalista fanikatsomokonseptia hyödyntää myös muun muassa jalkapallojoukkue FC Barcelona.

Sonera Leijonakatsomo on avoinna jokaisessa Suomen MM-jääkiekko-ottelussa:

• Pe 4.5. klo 20:15 Valko-Venäjä - Suomi
  • Su 6.5. klo 16:15 Suomi - Slovakia
  • Ti 8.5. klo 20:15 Suomi - Sveitsi
  • To 10.5. klo 20:15 Ranska - Suomi
  • Pe 11.5. klo 20:15 Suomi - Kanada
  • Su 13.5. klo 16:15 Suomi - USA
  • Ma 14.5. klo 20:15 Kazakstan - Suomi
  • Finaaleissa katsomo on auki Suomen otteluaikataulun mukaan

Jussi Salminen, johtaja, Soneran kuluttajalaajakaistaliiketoiminta

sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com (etunimi.sukunimi@teliasonera.com)

Lehdistöpalvelu 02040 60235 www.sonera.fi/uutishuone