Sonera nousi laajakaistan markkinajohtajaksi ja jatkaa ennätystasolla investointejaan  suomalaisten palveluihin

Sonera investoi suomalaiseen tietoyhteiskuntaan viime vuonna 215 miljoonaa euroa.  Vuoden 2011 investoinnit säilyvät samalla ennätystasolla. Investointien ansiosta noin 50 000 uutta kotitaloutta saa mahdollisuuden huippunopeaan valokuidulla toteutettavaan laajakaistaan, Soneran 3G-verkko laajenee ja nopeutuu ja 4G-verkon rakentaminen jatkuu.

Soneran investoinnit olivat vuonna 2010 lähes 30 % edellisvuotta suuremmat. Viime vuonna Sonera investoi Suomeen 215 miljoonaa euroa eli n. 14 % liikevaihdostaan. Investointien ansiosta Sonera on noussut ensimmäistä kertaa markkinajohtajaksi laajakaistassa. Tähän on vaikuttanut erityisesti nopeiden kuituyhteyksien ja televisiopalveluiden tarjonta.

Tärkeimmät investointialueet tänä vuonna ovat matkaviestinverkon peiton laajentaminen ja nopeuden nostaminen sekä investoinnit kuituverkkoon. Kuituinvestoinnit tukevat huippunopeaa kiinteää laajakaistaa ja matkaviestinnän tarvitsemia nopeampia siirtoyhteyksiä. Soneran 3G-verkko laajenee tänä vuonna 1800 tukiasemalla, ja vuoden lopussa verkon väestöpeitto on jo noin 95 %. Työt verkon nopeuden nostamiseksi parhaimmillaan 16 Mbit/s:iin on jo käynnistetty. Soneran 3G toimii vuoden lopussa jokaisessa Suomen kunnassa.

Tällä hetkellä jo noin puolella miljoonalla kotitaloudella on mahdollisuus saada Soneran 100 Mbit/s laajakaistayhteys joko kuitu- tai kaapeliverkossa. Vuoden 2011 aikana saatavuus tuodaan 50 000 uudelle kotitaloudelle.  Tarjolla on rajoitetusti myös 1000 Mbit/s yhteyksiä kuluttajille sellaisissa kohteissa, joissa kiinteistöjen sisäverkot on toteutettu kuidulla.

Vuoden 2011 Investoinnit pitävät sisällään myös 4G-verkon laajentamisen. Sonera avasi ensimmäisenä Suomessa 4G-verkon kaupalliseen käyttöön 30.11.2010. Soneran 4G-suunnitelmista vuonna 2011 kerrotaan tarkemmin kuluvan kevään aikana.

Sonera nousi markkinajohtajaksi laajakaistassa

Sonera on nostanut viime vuosina investointejaan Suomen laajakaistapalveluiden kehittämiseen niin kiinteässä kuin matkaviestinverkossakin. Investointien ansiosta Soneran kiinteän laajakaista-asiakkaiden määrtä kasvoi viime vuonna lähes 20 000 asiakkaalla ja Sonera on nyt Suomessa laajakaistapalvelujen markkinajohtaja. Soneralla on 476 000 kiinteän laajakaistan asiakasta, joista jo nejännes on kuituasiakkaita.

”Nousumme markkinajohtajaksi osoittaa, että olemme Sonerassa valinneet oikean linjan halutessamme panostaa sekä kiinteään että langattomaan laajakaistaan. Asiakkaat odottavat laajakaistayhteyksiltään yhä suurempia nopeuksia ja näemme, että kiinteä ja liikkuva laajakaista täydentävät erinomaisesti toisiaan eri käyttötilanteissa”, kertoo Soneran toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckström.

”Uskomme, että nopeiden laajakaistayhteyksien avulla käytetään tulevaisuudessa entistä enemmän erilaisia hyöty- ja viihdepalveluita kuten katsotaan televisiota, vuokrataan elokuvia, pelataan pelejä ja kuunnellaan musiikkia”, Weckström sanoo.

”Valokuitupanostusten ansiosta voimme tarjota supernopean – jopa 1000 Mbit/s -laajakaistayhteyden lisäksi Suomen monipuolisinta tv-palvelua, SoneraKotiTV:tä. Sonera KotiTV on jo 1,6 miljoonan suomalaisen kotitalouden saatavilla. Matkapuhelinasiakkaille investoinnit parantavat verkon kapasiteettia ja yrityksille ine tuovat entistä nopeampia ja vikasietoisempia tiedonsiirtoyhteyksiä”, kertoo Soneran toimitusjohtaja Juha-Pekka Weckström

Juha-Pekka Weckström, toimitusjohtaja, TeliaSonera Finland

puh. 0400 564754 (klo 16.00 jälkeen)

Ahti Martikainen, viestintäjohtaja, TeliaSonera Finland