Sonera osallistunut 33 Laajakaista kaikille –hankkeeseen – uusia alueita tulossa Lappiin

Sonera on jättänyt tarjouksia Laajakaista kaikille 2015 –hankkeeseen yhteensä 33 alueella Suomessa. Toteutuessaan hankkeet edellyttäisivät Soneralta yli 10 MEUR investointeja. Tänään Sonera on jättänyt tarjouksen 7 uudelle alueelle Lapissa. Uudet alueet ovat Kittilässä, Kemijärvellä, Pelkosenniemellä, Ranualla, Rovaniemellä, Simossa ja Torniossa.

Valokuiturakentamisella tuodaan mahdollisuus 100Mbit/s laajakaistaliittymään palveluineen tuhansille asiakkaille. Samalla paranevat myös matkapuhelinyhteydet ja Soneran verkosta tulee entistäkin toimintavarmempi. Sonera on osallistunut operaattoreista aktiivisimmin erityisesti Lapin alueen Laajakaista kaikille –hankkeisiin.

Sonera on mukana jo 26 hankkeessa Suomessa. Kaikista Soneran hankkeista 4 on jo joko rakenteilla tai valmis. Lapin alueiden lisäksi Sonera on rakentamassa huippunopeita valokuituyhteyksiä hankkeen puitteissa Äänekoskelle, Miehikkälään ja Laukaahan. Miehikkälän ja Utsjoen valokuituyhteydet ovat jo asukkaiden käytössä ja myös Simon kunnassa on saatu aiempi valokuituprojekti valmiiksi. Sallassa liittymämyynti on käynnissä.

Sonera odottaa tuoreimman tarjouskilpailun voittajien ratkeavan melko nopeasti. Sonera toivoo pääsevänsä aloittamaan verkon tarkemman suunnittelun ja urakoitsijoiden valinnan mahdollisimman nopeasti, jotta osa uusistakin hankkeista ehdittäisiin aloittaa vielä tänä vuonna. Näin ensimmäiset asiakkaat voisivat päästä käyttämään valokuituyhteyksiä vielä tänä vuonna. Jos verkko toteutuu koko suunnitellussa laajuudessaan, uutta verkkoa rakennetaan Soneran toimesta noin 500 kilometriä. Tämän lisäksi Sonera on jo aiemmin ilmoittanut rakentavansa hankkeen myötä jopa 1800 kilometriä valokuituverkkoa Lappiin.

”Voimme verkonrakentamisessa hyödyntää omaa Suomen kattavinta runko- ja liityntäverkkoamme rakentamisen tukena”, kertoo johtaja Eila Rummukainen Sonerasta ja jatkaa: ”Valokuituasiakkaillemme tarjoamme huippunopeita yhteyksiä ja uudenlaisia televisioelämyksiä Sonera Koti TV:n myötä. Valokuitu on otettu uusilla alueilla innostuneesti vastaan. Esimerkiksi Utsjoella on tilattu liittymiä ennätyksellisesti ja myös vapaa-ajanasunnoissa moni on ottanut kuituliittymän.”

Laajakaista kaikille -hankkeen rahoituksesta tulee enintään 58 % valtiolta, vähintään 34 % Soneralta ja loput kunnilta.

Eila Rummukainen, johtaja, Sonera
Sähköposti: etunimi.sukunimi@teliasonera.com

Hannu Heikka, aluejohtaja, Sonera
Puh.040 3022391